Världens bästa spel-låt: Gruppspelet!

Medlem

Undrar om folk röstade mest med nostalgi eller för att låten faktiskt är bra.

Medlem

Silksong har ju sjukt bra musik.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Backloggens befriare
Skrivet av HiRoller:

Vilken grupp tänker du på?

signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Vilken grupp tänker du på?

Ööhh... ingen särskild.
Generell fråga.

Backloggens befriare
Skrivet av HiRoller:

Ööhh... ingen särskild.
Generell fråga.

Ah. Jag tror det är en salig blandning.
Och tyvärr inte mycket att göra något åt.

Personligen lyssnar jag alltid igenom, och har röstat emot "hjärtat" ett par gånger.

Sedan är också frågan, vad folk ser som "spel-låt".

Jag tenderar att tycka bättre om instrumentala låtar har jag märkt.
I alla fall när jag inte har spelat spelet, och det är svårt att sätta låten i sitt sammanhang, vilket jag tycker krävs lite när det blir låtar med textmässig sång.

signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare

Sådär! Då är omgång två i grupp G och grupp H äntligen igång!

signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av lonian:

Silksong har ju sjukt bra musik.

Tyvärr kom det ut lite försent för att vara med i den här omröstningen. En Hollow Knight låt är med (Mantis Lords nominerad av mig) men den är tyvärr redan utslagen.

Backloggens befriare
Skrivet av Mcgreag:

Tyvärr kom det ut lite försent för att vara med i den här omröstningen. En Hollow Knight låt är med (Mantis Lords nominerad av mig) men den är tyvärr redan utslagen.

Finns en låt till från Hollow Knight som inte lottats än kvar.

Edit: två till, faktiskt.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Terra's theme är lätt den bästa. Konstigt att den inte är med.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Terra's theme är lätt den bästa. Konstigt att den inte är med.

Det är den

Medlem
Skrivet av Mcgreag:

Det är den

Såg den inte.
Men så bra då. Då är inte världen helt galen ännu.

Medlem
Skrivet av Mcgreag:

Det är den

Ser den inte. I vilken grupp är den med i?

Backloggens befriare
Skrivet av Ralf:

Den är inte lottad än.

Än så länge är 12 av 32 grupper lottade.

Man kan alltid kolla i nomineringstråden, dock!

signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Ralf:

Alla grupper är inte lottade än, vi är inte ens halvvägs igenom. 281 låtar totalt.

Backloggens befriare
Skrivet av Mcgreag:

Alla grupper är inte lottade än, vi är inte ens halvvägs igenom. 281 låtar totalt.

280 faktiskt!
Hittade en dubblett som hade smitit igenom!

signatur

Ad hoc addendum

Toejam and earl - Jammin

Medlem

Easthaven in peace - icewind dale

signatur

Ruthless Milsim - gå med idag!
https://discord.gg/5Ab9sGVeMj

Medlem

Förtidigt att rösta på på Grupp L ?
Quad Machine - Quake 2

signatur

Ruthless Milsim - gå med idag!
https://discord.gg/5Ab9sGVeMj

Medlem

Red Alert - Hell March har redan vunnit så lägg ner tävlingen Vinnaren redan korad.

Backloggens befriare
Skrivet av DonLongBong:

Easthaven in peace - icewind dale

Skrivet av DonLongBong:

Förtidigt att rösta på på Grupp L ?
Quad Machine - Quake 2

Ja, denna tråden är bara för sammanställning..
Grupp L är ett par veckor bort, just nu kan man rösta på grupp G och grupp H.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Det här var ju roligt
Mycket minnen som bubblar fram. Får dock försöka vara lite mer seriös i röstandet !

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Mycket är nostalgi, det märks.

Medlem
Skrivet av Loxus:

Mycket är nostalgi, det märks.

Jag är inte lika säker. Många av de nyare spelens låtar uppfattar jag som rätt vaga och filmmusikiga. Det kan finnas en poäng med att gamla tiders låtar hade tydligare melodier och var gjorda att stå ut med om och om igen i timmar.

Medlem
Skrivet av Munhuggas:

Jag är inte lika säker. Många av de nyare spelens låtar uppfattar jag som rätt vaga och filmmusikiga. Det kan finnas en poäng med att gamla tiders låtar hade tydligare melodier och var gjorda att stå ut med om och om igen i timmar.

Mjo, men vissa melodier är så simpla och dåliga att jag bara himlar med ögonen åt dom.
Medan Castlevania-låten som röstades om till NES t ex är ganska bra i min åsikt, trots att jag inte har nån särskild nostalgi till den.

Medlem

Tror det beror på vad man är uppväxt med och vad ens definition av spelmusik inbegriper. För mig som 90-talist är jag inte uppväxt med 8-bitars musik och anser att detta inte är så charmigt som andra gör. Däremot är jag uppväxt med Final Fantasy och Halo som innehåller mycket klassisk och orkestral musik som jag då förknippar med spelmusik fast många andra inte gör det.

Mitt kriterium för om en spellåt är bra eller inte, är om jag kan lyssna på låten utanför spelet och digga musiken.I sådana fall är det en bra spellåt eftersom den fungerar även utanför sitt tilltänkta medium. Andra kanske påstår att den bästa spellåten är den låt som skapar mest spelsug i spelet och det är ju inte heller fel.

Backloggens befriare

Sådär!

Då kickar grupp G och grupp H igång sina sista omgångar!

signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare

Då var andra omgången i grupp G och H sammanställda.

I grupp H så lägger Battlefield 1942 Main Theme beslag på förstaplatsen genom att gå obesegrad ur gruppen.
Hur ska det gå för vad som på förhand kändes som storfavoriten, Moon Theme från Ducktales?

Grupp H är en grupp som inga andra. Efter två omgångar har vi delad ledning samt hela FYRA nollor än så länge. Hur ska det här sluta? Bara en låt i gruppen har en chans att ta pallplats av de kvarvarande.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Då var andra omgången i grupp G och H sammanställda.

I grupp H så lägger Battlefield 1942 Main Theme beslag på förstaplatsen genom att gå obesegrad ur gruppen.
Hur ska det gå för vad som på förhand kändes som storfavoriten, Moon Theme från Ducktales?

Grupp H är en grupp som inga andra. Efter två omgångar har vi delar ledning samt hela FYRA nollor än så länge. Hur ska det här sluta? Bara en låt i gruppen har en chans att ta pallplats av de kvarvarande.

Det är något tryggt i att se att folk har väldigt olika smak. Då finns det hopp för att olika åsikter har en plats även i framtiden, även när de har hopplöst kass smak 😁

Backloggens befriare

Då var grupp G och grupp H sammanställda.

Dammet har lagt sig, och grupp G var en rätt så "normal" grupp. Moon Theme från Ducktales knep andraplatsen bakom Main Theme från Battlefield 1942 - lite otippat, men, i mina ögon, kul med lite oväntat resultat.
MainFrame från Borderlands: The Pre-Sequel hamnar i loser-gruppen.

I grupp H var det inte alls som det brukar, med två oavgjorda direkt i första omgången och sedan var det lite hejsan svejsan, men gruppen blev ändå relativt "normal" på slutet.
Deep Space Travel från Stellaris knep förstaplatsen och vi hade en delad andraplats mellan Opening Theme från Streets of Rage 2 och Hellwalker från Doom 2016 - men där Opening Theme knep andraplatsen på grund av att den vann det individuella mötet.
Hymn of the Faith får, kanske lite otippat noll poäng och hamnar därmed även den i loser-gruppen.

På tisdag drar grupp I och J igång!
Någon gång under nästa helg kommer jag att lotta grupp M och N!

signatur

Ad hoc addendum

Skribent
Skrivet av keffkebab:

MainFrame från Borderlands: The Pre-Sequel hamnar i loser-gruppen.

0p till en så fräsig låt.

Nu väntar två grupper där det egentligen bara är två låtar jag har har en relation till, så får lyssna in mig ordentligt när grupperna drar igång.

signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Skriv svar