Raset fortsätter för fysiska spel på Playstation

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Jag köper alltid fysiskt till PS5 om det finns. Jag har dock släppt på principen nu till Switch 2, då jag känner att det där inte gör någon skillnad i pris och de fysiska spelen ändå inte finns i sin helhet på korten ibland (jädra påfund med deras "game key cards").

Samma för mig, äger inget fysiskt spel till switch 2 ännu. Vilket tar grämer mig en hel del. Mario kart köpte jag bundlat, cyberpunk och bananza var billigare eller samma på e-shop. Vägrar köpa ett key-card. Tycker heller inte att de röda förpackningen på switch 2 spel är så snygga. Men kommer nog försöka köpa fysiskt i framtiden.

Men det tar emot för jag ser mig själv som en samlare på spel, och ser inte riktigt digitala köpta spela som endel av min samling.

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Jag köper alltid fysiskt till PS5 om det finns. Jag har dock släppt på principen nu till Switch 2, då jag känner att det där inte gör någon skillnad i pris och de fysiska spelen ändå inte finns i sin helhet på korten ibland (jädra påfund med deras "game key cards").

Jag köpte Jedi Survivor till PS5. På skiva. Spelade en stund, sen när jag skulle spela vidare så var jag tvungen att ladda ner 100 fucking GB.
Var med om samma med Cyberpunk, hade köpt det fysiskt, och kunde inte spela vidare förrän jag laddat ner 40 fucking GB.
Tror inte Spyro Reignited Trilogy var komplett heller, man var tvungen ladda ner en hel del.
Arkane Collection hade Dishonored 2 och Prey på skiva, Dishonored måste man ladda ner.
Och så vidare...

När man köpte spel förr till Playstation så var de kompletta och körklara.

https://www.youtube.com/watch?v=vfdVWqFWBVg

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag köpte Jedi Survivor till PS5. På skiva. Spelade en stund, sen när jag skulle spela vidare så var jag tvungen att ladda ner 100 fucking GB.
Var med om samma med Cyberpunk, hade köpt det fysiskt, och kunde inte spela vidare förrän jag laddat ner 40 fucking GB.
Tror inte Spyro Reignited Trilogy var komplett heller, man var tvungen ladda ner en hel del.
Arkane Collection hade Dishonored 2 och Prey på skiva, Dishonored måste man ladda ner.
Och så vidare...

När man köpte spel förr till Playstation så var de kompletta och körklara. https://www.youtube.com/watch?v=vfdVWqFWBVg

https://www.doesitplay.org/

Jedi survivor tar sjukt mycket plats, jag hade 98% fyllt på xboxen, så det var skönt när jag spelar färdigt det och kunde få lite mer plats

Medlem
Skrivet av Siegfried:

https://www.doesitplay.org/

Jedi survivor tar sjukt mycket plats, jag hade 98% fyllt på xboxen, så det var skönt när jag spelar färdigt det och kunde få lite mer plats

Ja, jag köpte även God of War: Ragnarök fysiskt till PS5, det är inget litet spel. Där behövde jag inte ens ladda ner en patch, spelet bara funkade. Men de släppte inte heller spelet för tidigt, de slipade på det. Lite som Nintendo brukar göra. Skillnaden är att folk tycker det är ok att betala för trasiga och halvfärdiga spel till PS5. Nintendo har mage att ta betalt för sina spel.

Medlem

Fördelen med att köpa digitalt är att det ibland på reor kan vara bra pris, samt att man slipper mecket med att byta skiva. Och ingen risk att man råkar repa eller tappa bort skivan om man kör digitalt.
Är ju även smidigt om man sent en kväll blir sugen att testa ngt nytt spel.

Jag går sakta mot att ha mer digitalt än på skiva, men vägrar betala 899kr när samma spel nytt kan kosta 649kr på skiva.

Att snabbt kunna växla mellan spel är ju största vinsten, särskilt när man är flera i familjen som spelar. När jag var yngre så satt ofta ett och samma spel i konsolen fram till att jag hade klarat det - så fungerar det inte längre...

Men det är nog bara att se hur det gått med filmbranschen - inte många som köper fysiskt på skiva idag. Men när streaming kom var det många som "aldrig skulle lämna skivformatet". Några år senare var samtliga hyrbutiker borta och Bluray finns knappt att köpa i vanliga butiker längre. Knappt så att det finns spelare.
Även om spelmarknaden är lite annorlunda så kommer det nog se ungefär likadant ut där om 5-10 år.

Medlem
Skrivet av SeniorGamer:

Men det är nog bara att se hur det gått med filmbranschen - inte många som köper fysiskt på skiva idag. Men när streaming kom var det många som "aldrig skulle se digitalt".
Kanske blir det ännu fler olika streaminglösningar för spel också, eller att det blir som för Nintendo Switch med Virtual Game Cards där man kan sälja digitalt spel vidare.

Själv har jag börjat köpa mycket mer dvd. Då det är lättare för barnen än att gålla på att logga in på massa konton, och så försvinner inte filmerna.

Medlem

Känns ändå väldigt positivt att raset för fysiska spel fortsätter på Playstation och många andra format.

Digitala bibliotek är nuet och framtiden för digitala spel.

Det var och kan vara charmigt att gå in på en butik och fysiskt leta efter en LP, ett beggat spel eller så. Fast jag föredrar och uppenbarligen allt fler spelare med mig att ha den där digitala hyllan att titta på.

Den digitala samlarhyllan är rätt läcker och sömlös att titta på.

Skrivet av scaryfoot:

Och så vidare...

När man köpte spel förr till Playstation så var de kompletta och körklara. https://www.youtube.com/watch?v=vfdVWqFWBVg

Ja, kanske om vi pratar PSX/PS2. Vad jag minns satt jag och svor redan med PS3-spel över att de ofta krävde massa patchar/updates innan första uppstarten. Så har det varit i typ 15 år nu.

Skrivet av Siegfried:

Själv har jag börjat köpa mycket mer dvd. Då det är lättare för barnen än att gålla på att logga in på massa konton, och så försvinner inte filmerna.

Ja, du är isf absolut inte representativ för den stora massan. Ärligt talat tror jag nog att det är enklare för både barn och vuxna att navigera runt Netflix än att byta och hålla reda på olika DVD-skivor. Kan inte påstå att det känns som ett större bekymmer att filmer ibland utgår heller, ingen sitter väl och ser om samma film en gång i veckan? Dessutom är det ju bara ett fåtal som försvinner, men det är klart, om det är en personlig favorit är der ju trist. Men känns inte som ett jättestort problem, imho.

Skrivet av AELDSTAR:

Känns ändå väldigt positivt att raset för fysiska spel fortsätter på Playstation och många andra format.

Digitala bibliotek är nuet och framtiden för digitala spel.

Det var och kan vara charmigt att gå in på en butik och fysiskt leta efter en LP, ett beggat spel eller så. Fast jag föredrar och uppenbarligen allt fler spelare med mig att ha den där digitala hyllan att titta på.

Den digitala samlarhyllan är rätt läcker och sömlös att titta på.

Varför är det positivt för dig att andra konsumenter förlorar möjligheten att köpa sina spel på det sätt dom önskar? Både spel i digital nedladdningsform och i fysisk form borde väl gott kunna samexistera, eller?

signatur

ᵢₜ'ₛ gᵣᵢₘ ᵤₚ ₙₒᵣₜₕ

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Ärligt talat tror jag nog att det är enklare för både barn och vuxna att navigera runt Netflix än att byta och hålla reda på olika DVD-skivor.

Jag är beredd att instämma, det är exempelvis lättare att navigera ett digitalt gränssnitt om säg en människa lider av någon form av fysiskt funktionshinder.

Skrivet av Sphere Of No-Form:

Varför är det positivt för dig att andra konsumenter förlorar möjligheten att köpa sina spel på det sätt dom önskar?

Andra människor som har tillräckligt med krediter förlorar inte möjligheten att köpa spel.
Människorna som idkar handel på en marknad avgör vad, när och hur samt till vilket pris ett utbyte av en vara eller tjänst ska gå till.

Blanda inte ihop mitt vurmande för köp av digitala spel med det minskande antal människor som vill köpa fysiska exemplar. Människor får efterfråga vad de vill med sina krediter, alla ting går dock inte att köpas med krediter. 😘

Skrivet av Sphere Of No-Form:

Både digital och fysisk spelmedia borde väl gott kunna samexistera, eller?

Ingen aning vad du otydligt menar, det finns redan digitala spel på fysiskt separerade lagringsmedium.

Medlem

Ja, kanske om vi pratar PSX/PS2. Vad jag minns satt jag och svor redan med PS3-spel över att de ofta krävde massa patchar/updates innan första uppstarten. Så har det varit i typ 15 år nu.

Jag har haft alla Playstation sen 1998 och jag minns inte att det var en massa updates och krångel förrän jag skaffade PS4.
Jag kanske minns fel men det känns som att det eskalerat senaste åren med halvfärdiga spel som kräver massa uppdateringar.

Medlem

Ja, du är isf absolut inte representativ för den stora massan. Ärligt talat tror jag nog att det är enklare för både barn och vuxna att navigera runt Netflix än att byta och hålla reda på olika DVD-skivor. Kan inte påstå att det känns som ett större bekymmer att filmer ibland utgår heller, ingen sitter väl och ser om samma film en gång i veckan? Dessutom är det ju bara ett fåtal som försvinner, men det är klart, om det är en personlig favorit är der ju trist. Men känns inte som ett jättestort problem, imho.

Boondocks är min favoritserie, den försvann för typ 10 år sedan och har intenåterkommit sedan dess. Jag har säsong 1 på dvd. Är det inte den största egenproducerade serien på en tjänst så kommer den försvinna tillslut.

Skrivet av Siegfried:

Är det inte den största egenproducerade serien på en tjänst så kommer den försvinna tillslut.

Njaehhh. Det kan bli så, men det behöver inte nödvändigtvis bli så.

Oavsett vilket är utvecklingen som sker omöjlig att stoppa, så hoppas du kan se framtiden an med åtminstone lite positivitet. Dina inlägg i den här tråden har präglats av en riktigt dyster doom and gloom-mentalitet. Jag gillar också fysisk media, men allt med digitaliseringen behöver ju inte vara av ondo.

Medlem

Nej, det är faktiskt bekvämt att bara kunna starta upp spelet från hårddisken. Det är många gånger jag tänkt ta ur skivan, sen kommer jag på att spelet är ju nerladdat. Dave the Diver, Dredge, Dustborn och Fear the Spotlight är några spel som jag laddat ner senaste året. Känner att jag egentligen inte måste ha fysiska exemplar av dom.
Det är bekvämt med streaming också. Förr så var det ner till videobutiken för att hyra film. Sen var man tvungen dit igen dagen därpå för att lämna tillbaks filmen. Var det en skitfilm man hyrt så var det ju lagom kul. Börjar man kolla en skitfilm på Netflix nu så är det bara att stoppa och leta upp nåt annat.
Fanns en vuxenavdelning i videobutiken, men dit vågade man inte. För skämmigt. Lyckades man få tag på nån porrtidning så var det guld värt. Nu har vi porr i mobilen.
Människan har gjort stora framsteg.

Medlem

Njaehhh. Det kan bli så, men det behöver inte nödvändigtvis bli så.

Oavsett vilket är utvecklingen som sker omöjlig att stoppa, så hoppas du kan se framtiden an med åtminstone lite positivitet. Dina inlägg i den här tråden har präglats av en riktigt dyster doom and gloom-mentalitet. Jag gillar också fysisk media, men allt med digitaliseringen behöver ju inte vara av ondo.

Det hade enkelt kunnat lösas med att sälja filmer och serier digitalt, som man hade kunnat ladda ner till hårddisk, så man hade kunnat flytta allt till en annan hårddisk som backup, men det mesta är streaming idag.

Streaming som enda alternativ är en mardröm inom både film, spel och musik.

Men de flesta digitala "köpfilmer" är begränsade hur de kan ses.

Skrivet av Siegfried:

Det hade enkelt kunnat lösas med att sälja filmer och serier digitalt, som man hade kunnat ladda ner till hårddisk, så man hade kunnat flytta allt till en annan hårddisk som backup, men det mesta är streaming idag.

Streaming som enda alternativ är en mardröm inom både film, spel och musik.

Men de flesta digitala "köpfilmer" är begränsade hur de kan ses.

Jepp, allting går åt helvete!

Skriv svar