Free2play-spel är framtidens melodi enligt många analytiker och utgivare men det finns en skrämmande baksida som måste städas bort innan vi kan godta det. Och vi behöver din hjälp.

Det måste vara en av de nesligaste spelupplevelser jag hört talas om, alla kategorier. Jag intervjuade Jakob Porser, en av #Mojangs delägare och han som gör kommande kortrollspelet #Scrolls. En av hans döttrar spelade ett gratisspel på Ipad förra året, Pet Shop Story, ett slags strategispel där man driver en djuraffär. Rena barndrömmen alltså. Men sedan blev ett litet djur sjuk.

Spelet likaså.

- Dottern fick bara två val. Antingen kunde hon betala pengar för att djuret skulle bli frisk, eller så kunde hon trycka på knappen "abandon", berättade Jakob.

- Valde hon inget av de alternativen blev djuret kvar och tog upp en plats i butiken. Det var helt bisarrt, ett fruktansvärt fult och oetisk knep. Det handlade ju bara om att boxa in henne, ett barn, i ett hörn så att hon eller hennes föräldrar skulle betala.

Lite mord av söta djur till frukost?

För barn är som bekant inte alltid gränsen mellan verkliga djur och låtsasdjur verkliga. Jag låg exempelvis två (jo, mamma tog tid) timmar i sträck och storgrät i mitt rum efter att en varg dött i en rysk sportlovsmatiné när jag var elva. Då var jag ändå fyra år äldre än Jakobs dotter - som dessutom hade skött och vårdat det nu sjuka djuret.

Lösningen var dock ganska enkel i det här fallet. Dottern kunde inte engelska så Jakob sa bara att tryck på den där knappen så får du ett nytt. Hon lydde och gladdes över sitt nya djur, ovetandes om att hon just övergivit det sjuka.

Det är inte säkert att det tricket fungerar lika bra i USA.

Nu är jag på jakt efter fler historier. Låt mig förklara.

Jag är antagligen som de flesta andra här på FZ och de flesta andra speljournalister; jag bryr mig egentligen inte särskilt mycket om free2play-spelen i Appstore eller på Google play. De är irriterande. De är suspekta. De är sällan intressanta som spel.

Men vad jag än tycker om saken är trenden på väg att käka sig in i snart sagt alla mobilspel - även de man verkligen vill spela - och därifrån är faktiskt inte steget långt till storspelen. Faktum är ju att EA redan gör sitt första trippel-A-spel för free2play, det kommande Command & Conquer. Det byggs på den senaste Frostbitemotorn och ska enligt producenten hålla precis samma kvalitet som om det hade släppts i butik för fullpris. #Crytek, de som gör #Crysis alltså, har sagt att alla deras spel ska vara free2play inom några år.

Meny i Crysis 4?

Lyssnar man på vad branschfolk, analytiker och förståsigpåare säger om den här saken, handlar inte frågan så mycket om huruvida storspelen både kommer att innehålla mikrotransaktioner och komma i gratisversioner - utan om i vilken omfattning det kommer ske. Blir det här bara en mindre trend bland många, eller kommer det vara en flodvåg som drabbar alla spel?

Många lutar åt det senare. Affärsmodellen fungerar så bra ekonomiskt att det är svårt att låta bli helt enkelt.

Det finns till och med ett ord för den här typen av spel: Paymium.

Än så länge pratas det mest om paymium för pc-spel, men vad säger att Sony, Microsoft och Nintendo kommer stå emot trenden? När Apple tjänar så sjukt mycket pengar på det och gratiserbjudandena verkar locka miljontals nya spelare - varför ska vi tro att konsoltillverkarna säger nej till det och inte på sikt fyller även spelkonsolernas hittills fredade värld med free2play?

Jag är krass, jag tror att dollarn styr i slutändan.

Föregående Nästa
jag spelade microvolts på steam med gf8400 senaste drivrutin, hade grafik problem freeze/krasch. Lirade gammal 1nsane demo offline hade enorma grafikproblem. Bytte till ädre kort gf5200 äldre drivrutin, nu fungerad 1nsame demo som det skulle. Startade... 09/03 Du har helt rätt och beskriver problemet, det kan ge oss mer som kunder då vi oftast vill att spelet ska fortsätta, men det är också en balans och respekt mot kunden som krävs. Trenden är som sagt minst oroande och jag hoppas att kunderna slutar betala... 06/03 Så länge modellen finansieras av endast icke essentiella bonusar och kosmetiska tillägg har jag inget problem med modellen. Den är win-win. Spelarna får gratis spel och utvecklarna får betalt. Det är när pengarna blir i någon mån väsentliga för spelande... 06/03 låter ju just därför helt perfekt som pedagogiskt och för det hårda skolandets skull relevant på alla vis. för hur resonerar annars föräldern som låter ungen adoptera en gratis katt tex när den blir sjuk? skyller man på uppfödarens dåliga information... 05/03 Bästa rådet till dom som inte är lika insatta på ämnet som vi, är att inte betala något med kreditkort, speciellt inte såna som sparar din KK info. Använd paypal eller liknande istället, det har man mer kontroll. Vi som vet, fattar hur det mesta fungera... 05/03 Ja det där kan jag hålla med om, dock så tycker jag inte man ska generalisera. Tycker inte det är själva ipad'ens fel utan isf dessa föräldrar, dock så har det inget att göra med att tillverkare gör barnspel med inappköp för tusentals kronor. Här är en... 05/03 Jag kanske är gammalmodig, men att leka med Lego eller sitta och spela Farmville på en Ipad är i min värld inte samma sak. När jag var liten så pratade mina föräldrar med mig, dom satte inte mig och min syster framför TVn för att dom inte "orkade/var... 04/03 Hur mycket de tjänar är de ju vi som bestämmer. 04/03 Precis som alla andra här inne håller jag med om att problemet är att en hel del av spel som riktar sig till yngre använder just denna modell, vilket i flera fall är högst oetiskt. Dock ser jag inte ett problem med tanken på F2P-modellen egentligen, och... 04/03 Den här kategori spel som riktar sig mot barn skall avrättas, det finns inget försvarbart med att lura av barn pengar. Jag har själv spelat sådana här spel och jag får avsmak på den skit man måste genomlida om man inte vill betala så att jag har helt... 04/03
Skicka en rättelse