Linjärt spelande är inte "inne", enligt EA.

EA:s vd Blake Jorgensen säger att skälet till varför man valde att skrota Visceral Games var främst ekonomiskt, men han tillägger också att spelets linjära form var ett problem. Detta förmedlade Jorgensen under Credit Suisse 21st Annual Technology conference (via Dualshockers).

Studion försökte göra något spektakulärt men EA kom fram till att spelet såg:

...väldigt linjärt ut, och det gillar inte spelarna lika mycket idag som för fem eller tio år sedan.

Jorgensen berättade också att Visceral Games hade krympt på senare år och att det blott återstod 80 anställda när proppen drogs ur, vilket vd:n menar är lite för att vara en understudio till EA. Nu diskuterar de vad man kan göra med det som redan har utvecklats. Kanske göra ett annat spel i en annan stil hos en annan studio? Eller återanvända bitarna i andra spel?

Lyckligtvis har "en stor del" av de som förlorat jobbet fått nya uppdrag inom Electronic Arts. Å andra sidan vet man ju inte när EA beslutar sig för att lägga ner nästa studio (R.I.P. Maxis, Bullfrog, Westwood och så vidare.) så den krassa sanningen är väl att deras tillvaro inte är helt trygg.

Hoppas verkligen att både Bioware och Dice blir undantagen till "regeln". 30/11 Frågan är hur länge Bioware kommer klara sig, man har sett nu ett tag ett EA's idiotiska idéer har börjat visa sig, de producerar spel mycket snabbare än vad de borde göra. Det känns som att de har börjat dala. Tror att Respawn kommer vara deras nästa... 30/11 @Esri: Glöm inte mass effect som enligt mig blev skenavrättat på någon distant planet utan content. 30/11 @smuts: Hahaha +1 30/11 Inte gamers i alla fall. Det kan man nog konstatera och kunna sova säkert om nätterna. 30/11 Säger inget om det, det är bara det att EA är de som har gjort detta flest antal gånger med studios med otroligt bra spel. De är inte ensamma om det i branschen men som sagt, det verkar inte ha några planer alls att förändra något för att göra så de stu... 30/11 @Esri: Detta är tyvärr allt för vanligt, händer nästan alltid med stora bolag (spel eller inte). Exampel: Stort bolaget ser liten studio som gör något jäkligt bra med minimala resurser. Stora bolaget köper liten studio just för att dom gör och har gjort... 30/11 Måste vara skönt att bo under en sten. Har du helt missat de senaste 15 åren av nyheter gällande EA och de studios de har köpt upp? Det är en tydligt mönster. 1: EA köper en studio. 2: Nytt spel i serien släpps till OK recensioner. 3: EA pressar studion... 30/11 @Loltron: http://www.livememe.com/g29uebl.jpg 30/11 Lite som när The Beatles skulle visa upp sig för Decca Records, "Tyvärr grabbar, gitarren är ute. Vi kommer inte gå vidare med er!". 57 år senare är Beatles det band som krängt mest genom tiderna och säljer fortfarande över 1000 album i veckan! 30/11
Skicka en rättelse