EA:s beslut att lägga ner Visceral Games och studions Star Wars på is för att bygga om det till ett mer öppet och ickelinjärt spel rör, förstås, upp känslor. En av dem är Cory Barlog, som regisserar nya God of War till Playstation 4. Han är ledsen över att "linjär" ses som ett skällsord.
I love linear single player games. Saddens me when the word linear is considered a bad thing. You can have agency in a linear story game.
— Cory Barlog (@corybarlog) 18 oktober 2017
Debatten om öppna spel kontra linjära är en ständigt het potatis som inte verkar coola ner.
Under Barlogs tweet tackar tidigare Visceral-medarbetaren Brendon Bengtson för stödet. Han berättar också att stämningen var "väldigt konstig" hos Visceral efter beskedet, och att alla "chockades". Barlog å sin sida tackar Bengtson och Visceral för spelen studion har gjort.
The culture was pure and the talent was legendary. I am honored to have been a part of it for the short term I was there.
— Brendon I Bengtson (@Mrbbengtson) 19 oktober 2017