#From Software har släppt en rad titlar utan att nå någon större framgång. Men med ett stort undantag – #Demon's Souls. Den japanska studions PS3-exklusiva actionrollspel gjorde sig ett namn med en svårighetsgrad som väckte minnen från de glada 80- och 90-talen, och tack vare det vann spelet mångas hjärtan, kultstatus och drivor av årets spel-utmärkelser.

#Dark Souls följer i mångt och mycket i föregångarens fotspår. Det må inte utspela sig i samma värld, men stämningen är densamma. Du är en levande död som enligt profetian återvänder till hemlandet Lordran som efter frihetskriget mot drakarna befolkas av odöda och hotas av ett evigt mörker. Nej, handlingen är ingen att skriva hem om och själv slutade jag bry mig efter introduktionsfilmen. Det fina i kråksången är emellertid att det inte spelar den minsta roll. Dark Souls handlar inte om en gripande handling, utan om din kamp mot dig själv och de utmaningar du ställs inför.

Även om kategoriseringen "actionrollspel" är någorlunda korrekt ska vi inte överdriva rollspelselement. Visst får du skräddarsy din karaktär och välja mellan tio yrken som ger dig vissa förutsättningar på resan, men när du väl är igång kan du placera erfarenhetspoängen för att öka färdigheterna precis hur du vill. Jag skulle dock rekommendera att undvika vissa typer av karaktärer om det är ditt första möte med serien. Somliga lämpar sig bättre för nybörjare (exempelvis krigare och riddare) medan andra ställer till mer besvär, till exempel den ”utslagna” där du släpps lös med inget mer än ett enkelt vapen och en sköld.

Flyktiga själar

Erfarenhetspoängen består av de själar du får av besegrade fiender och den fungerar även som valuta för att köpa vapen och andra nyttiga ting hos vissa AI-karaktärer. Till skillnad från Demon's Souls levlar du upp vid strategiskt belägna lägereldar, som även fungerar som den plats du återkommer till när du dör och som säker mark om du måste fly från dina fiender. Allt är emellertid inte frid och fröjd kring lägerelden. När du väl väljer att samla krafterna runt den naturliga värmekällan så vaknar alla fiender till liv, förutom de bossar du lyckats besegra.

En andedräkt bortom all räddning.

Detta skulle kunna vara ett enormt irritationsmoment, men det handlar faktiskt inte om lata programmerare som tagit en genväg, snarare om en väl genomtänkt spelidé och design därefter. Dark Souls kretsar kring utmaningen, och From Software har hittat en alldeles fantastiskt balans mellan å ena sidan frustrationen när du dör och förlorar de själar du ännu inte använt, och å andra sidan belöningen när du med livet som insats lyckas ta tillbaka de förlorade själarna. Misslyckas du är de nämligen borta för evigt och då är det bara att börja samla på nytt. Som du själv förstår ger det hela förfarandet en härlig nerv som höjer upplevelsen rejält.