Namnet Agatha Christie är det nog många som känner igen, hon är nämligen en av världens mest framgångsrika deckarförfattare. Redan 1939 skrev hon en bok med titeln "And Then There Were None", som under årens gång även publicerats under namnen "Tio små negerpojkar" och "Ten Little Indians". En del undrar kanske varför jag nämner det här? Det är nämligen så att det är på detta verk som spelet är baserat på.

Storyn är som följer: 10 personer har blivit inbjudna till en lyxvilla på en avlägsen ö av ett för sällskapet okänt par. Ingen av de inbjudna känner varandra sedan tidigare. När de under en middag får kännedom av att ingen av dem som befinner sig i huset har träffat värdparet börjar de att fatta misstankar. Genom en grammofoninspelning får de av det mystiska värdparet reda på att de är där av en anledning. Samtliga gäster blir där anklagade för mord och det dröjer inte länge före dess att "rättvisan" har skippats för den första gången.

Alla miljöer som man vistas i är förrenderade och blir lätt stela och tråkiga. Spelaren interagerar med omvärlden genom att klicka med vänster musknapp och systemet känns snabbt igen från lite äldre spel. Ur ett grafisk synvinkel så känns spelet ganska omodernt. Hade jag inte varit medveten om att spelet är rykande färskt så hade jag nog tippat på att det hade 3-4 år på nacken. Precis som andra tidigare spel i genren så bygger det mycket på att lyssna på de andra gästernas utsagor, föra anteckningar och att kombinera olika saker du har i din ryggsäck.

Redan i ett tidigt stadium börjar ledtrådarna att strömma till. Det kan vara allt från andra gästers anteckningar och till ledtrådar i böcker och omgivningen. Till en början handlar det om att lära känna de andra i huset och att få veta deras bakgrundshistoria. Personligen hade jag gärna sett en nedtoning av detta då man lätt tröttnar efter en halvtimmes kontinuerligt läsande.

Styrningen är enkel att ta till sig. Det är bara att klicka på vänster musknapp dit man vill gå, vänster musknapp för att öppna dörrar, vänster musknapp för att plocka upp saker och vänster musknapp för att prata med andra. Enkelhet i all ära men visst kan det bli lite tjatigt ibland.

Musiken är en av de mest positiva delarna i detta spel. De kusliga och dramatiska melodierna lyfter stämningen till en helt ny nivå. Ljudet i övrigt är ingenting att anmärka på, dialogerna är bra och de sparsamma ljudeffekterna uppfyller sina syften.

Sammanfattningsvis kan man säga att "Agatha Christie - And Then There Were None" är ett ganska underhållande spel om man har lite tålamod. Det krävs att man följer med i storyn och analyserar alla ledtrådar man får, något som tenderar till att bli en hel del med tiden. För den som verkligen älskar den här typen av spel så är det nog ett självklart köp medan den som söker ett actionladdat och händelserikt spel kommer att bli besviken.

P4 2.8GHz
Radeon x800XT 256MB
2GB RAM