Xbox 360 har haft det svårt på den japanska marknaden. Förutom succén med Halo 3 har Microsoft saknat slagkraftiga spel för landet i öst. Entré Lost Odyssey - det japanska rollspelet som ska rädda konsolen.

Mistwalker är en japansk spelutvecklare som leds av Hironobu Sakaguchi - mer känd som skaparen av Final Fantasy-serien. Studions nuvarande uppgift är att utveckla japanska rollspel till Xbox 360. Föregångaren Blue Dragon lovade stort men omdömet varierade bland recensenterna. Desvärre ser det inte särskilt ljust ut för Lost Odyssey - fyra skivor material hjälper inte denna slumrande björn att vakna.

Världsvan krigare

- Men han rotar ändå i soptunnor

Protagonisten är en androgyn, polisongbeklädd, odödlig och tusen år gammal krigare vid namn Kaim. Han lider av grav minnesförlust och genom spelets gång väcker du minnen i form av noveller som ligger dolda i hans undermedvetna. Från början är han den enda karaktär du styr över men så småningom får du allt fler medlemmar i din expedition. Efter sisådär tio timmars speltid har du en grupp bestående av totalt fem krigare och magiker.

Spelandet går förenklat ut på att gå omkring och utforska med den karaktär som representerar gruppen eller att slåss mot fienden. På genretypiskt manér finns inte mycket till valfrihet, du är hänvisad till en snitslad bana för att ta dig vidare i världen. Gilla eller ogilla är en smaksak, konceptet känns hursomhelst långt från dagsfärskt.

Vid utforskande tar du dig runt på en bitvis vacker karta, men när det vankas strid förflyttas du till en specifik slagsmålsarena med hjältar respektive fiender på varsin sida. Varje slag föregås av laddtider på 20-30 sekunder där hjältarna svingar vapnen och säger ointressana saker - en procedur som snabbt blir tröttsam att betrakta. Avslutade slag följs av mer poserande samt information om eventuell erfarenhet, färdighetspoäng och vapenerövringar.

"And in the blue corner..."

- Förfixade strider

Fajterna är omgångsbaserade och karaktärerna ställs i två rader. Den främre fungerar som sköld, vilket gör det klokt att placera svagare karaktärer som magiker i det bakre. När det är din tur väljer du mellan attack, försvar, magi, färdighet och föremål. De första två är självförklarande, resten består av till exempel bomber och mediciner.

De odödliga karaktärerna i din grupp lär sig inga nya färdigheter när de går upp i nivå. Istället har de möjlighet att tillskansa sig nya kunskaper från andra i gruppen genom en funktion kallad "skill link". Döda en grupp fiender och du får färdighetspoäng, som alltså kan användas för nya kunskaper. Att vara odödlig innebär också att du vaknar upp efter ett par rundor om du skulle hitta på att förlora en strid (åtminstone så länge andra gruppmedlemmar är vid liv).

Föregående Nästa
Jag håller med att FZ.se borde inte låta Mikael Löfgren recenera JRPGs, inte pga att han sågar dom utan mkt att jag saknar någonting som ger mig en känsla hur spelet är som JRPG jämfört med andra. Redan från första stycket känner man att Mikael åter ige... 10/03 Behövde inte läsa mer än några rader av recensionen för att börja ana att det här är ett spel för mig, av ren erfarenhet. Begav mig sedan till kommentarerna för att bekräfta den aningen. Tyvärr(?) är det ofta här man hittar den korrekta bedömningen av... 07/03 Ne, klart man inte måste ha det eller har resurser till det. Men som det är nu känns det som om de bara slänger ett spel i knät på första bästa och ger en deadline. Lite tanke bakom hade inte skadat. 07/03 Ja, det är inte alltid folk bakom en tidning eller sida bemöter kritik på ett bra sätt. Det ska ni ha cred för. Sen med andra infallsvinklar, det är inget man alltid behöver ha, det kan ju vara så att ni har en tex Red Alert guru på fz, som helt garante... 07/03 Tycker snarare att det är en självklarhet att vara öppen för kritik när man driver en site "av gamers, för gamers". Men hey, det är bara jag. Men men, har verkligen inget intresse av att klanka, bara för sakens skull. Men man måste få ställa krav på rec... 07/03 Man får allt också ge er cred för att ni är såhär öppna för kritik. 07/03 Tack till alla som lämnat konstruktiv kritik, alltså motiverar varför ni inte tycker om recensionen. Sånt gör att vi lär oss vad vi gör fel och vad vi kan göra bättre. Varför vissa saker inte tas upp i recensionen kan jag inte svara på eftersom jag själ... 06/03 I Super Play fick spelet en 4:a av huvudrecensenten men sedan en 8:a av en annan med annan infallsvinkel. Så kan man göra. 06/03 inläggen handlar i stort inte om betyget utan recenscenten... vad vi läsare vill se är en saklig recension som går till botten med vad som är bra och dåligt med ett spel, som jag skrev innan så är han endast negativ, med undantaget grafiken... och grafi... 06/03 Varför denna aggression mot betygsättning på spel. Om nu nån ogillar ett spel som ni själva gillar, vad gör det ? Inse att alla tycker inte samma, och var istället nöjda med vad ni själva tycker. 06/03
Skicka en rättelse