Turoks starkare sida är dess variation. Bandesignen är visserligen linjär men miljöerna ändras innan den hinner bli uttjatad. Det finns chans att agera ninja med båge och kniv och avliva soldater när du smyger genom högt gräs (även om det inte fungerar särskilt länge innan du blir upptäckt), eller bara vänta ut bataljerna mellan fiender och dinosaurier. Spelet låter dig ibland också pausa mellan striderna för att skåda ut över de snällare dinosaurierna som betar trädkroner på ett högst estetiskt och lugnande sätt. För trots de något tråkiga vapnen blir striderna intensiva och du tvingas ha full koll runt omkring dig för att överleva.

Att det är tre parter som slåss mot varandra utnyttjas frenetiskt. Även om checkpoint-systemet, som ibland tvingar dig att spela om långa partier, kommer få dig att svära högt kan ingen påstå att Turok är långtråkigt.

Kontroll

Det positiva är att du inte tvingas på någon krystad sixaxis-funktion som skulle får dig att skaka likt ett epilepsianfall bara för att sikta med pilbågen. Det negativa är att kontrollen är oprecis och att det inte finns några möjligheter att ändra knappkonfigurationen. Oavsett hur du ställer in känsligheten är det fortfarande krångligt att sikta. R2-knappen är en dålig avfyrare eftersom den är för seg för att du ska kunna reagera snabbt. Segheten i kontrollen märks mest av i multiplayermatcherna där strider dras ut onödigt länge eftersom ingen kan få ordentligt sikte på varandra.

Multiplayer

Online fungerar Turok som de flesta spel. Du har standarduppläggen med Team Deathmatch och Capture the Flag. På grund av kontrollen blir de flesta striderna närstrider med kniven eftersom ingen kan sikta ordentligt. Vad som höjer matcherna är att det går att ha upp till fyra monster på banan. Ett snyggt genomfört tillägg då det ger helt nya taktikupplägg och gör rundorna mer händelserika. Utöver det finns tre banor för co-op. Upp till fyra personer försöker klara uppdrag tillsammans fristående från enspelarkampanjen. Det är inget som kräver någon djup taktik men det är ett kreativt tillägg som ökar på spelets livslängd.

Summering

Det som hindrar Turok från att vara ett riktigt bra spel är rena designmissar. Spelet hade potential att bli något unikt med sina trefrontsstrider, men det är till största delen AI:n som gör det hela mindre intressant. Striderna är intensiva och engagerande som de är, men det är hela tiden tanken på vad det hade kunnat bli som delvis förstör nöjet. Kontrollen förstör den där smidigheten som är så viktig för att bli uppslukad och vapnen erbjuder inte den rolighetsfaktor som annars kunde ha agerat ursäkt.

Det som återstår är ett spel med brister men med en förvånatsvärt engagerande bakgrundshistoria, ett varierande och underhållande enspelardel och ett packat onlineläge. Det är ett bra spel tack vare variation, grafik och intensitet. Det är lätt att klaga respektlöst och tala om hur saker och ting egentligen borde ha gjorts, men man måste se till vad som faktiskt ingår.

Det enda Turok kräver för att du ska kunna njuta av det är att du glömmer allt förhandssnack och alla andra spel som burit samma namn. Ta det för vad det är.