Jag var aldrig en långvarig invånare i EverQuest, men tyckte ändå min en månads speltid gav mig tillräcklig kunskap för att göra spelet rättvisa. Exakt hur utvecklarna hade tänkt sammanföra realtidsstrategigenren och MMORPG:et hade jag inte en aning om, men jag såg fram emot att åter få sättas in i EverQuests värld Norath.

Warcraft III?

Vid en första anblick var jag helt säker på att Lords of EverQuest byggde på Warcraft III-motorn. Grafiken var densamma, menyerna likadana och hjältar som kunde hitta föremål och öka i level var också en kopia. Jag vet fortfarande inte om det handlar om ett respektlöst plagiat eller ett licensinköp, men utvecklarna påstår i alla fall att det är en helt ny grafikmotor de utvecklat. Att vara så pass likt ett stort spel som Warcraft är ett problem eftersom alla spelets olika sidor därför kommer att jämföras med originalets. Nu är det dock inget fel att jämföras med Warcraft III då det är ett av de bättre spelen i genren; felet är bara att Lords of EverQuest hamnar efter på alla punkter.

Hjältar, enheter och färdigheter

Precis som i Warcraft III har man hjältar som utvecklas och följer med under spelets gång. De får efter hand nya färdigheter och kan även hitta medaljonger och föremål som ger diverse fördelar. Men i Lords of Everquest kan även de vanliga enheterna öka i nivå och bära på föremål. Mellan banorna kan man ta med sig ett litet antal av dessa för att få ett litet försprång i det kommande uppdraget. Problemet med hela konceptet är att datorn maniskt riktar alla sina stridisar på just enheterna som har en hög level. Med andra ord är det enda sättet att hålla dessa vid liv att antingen vara beredd på att spara och ladda en infernaliskt massa gånger eller helt enkelt hålla dem utanför de svårare striderna. Ingen av lösningarna är särskilt lockande och hela idén faller när man frustrerad ger upp eventuella försök att behålla dem.

Va sa du? EverQuest? Säker på det?

Även om min kunskap om Norath är något begränsad så ser jag ändå att antalet inslag från EverQuest är deprimerande få. En del av enheterna känner man igen från originalet men det är i stort sett också det enda. Man kunde ha hoppats på att de försökt återskapa en del av miljöerna från spelet, men grafikmotorns utseende förhindrar alla sådana möjligheter. Nu är det kanske inte alltför enkelt att göra om ett MMORPG till ett strategispel, men spelet känns ändå alltför avlägset från ursprunget för att kunna använda EverQuests namn som ett säljargument.

Simplifierat resurssystem

Att ha ett enda betalningsmedel fungerar i ett MMORPG men inte lika bra i ett RTS. I Lords of EverQuest behöver man nämligen inte samla träd, mat, guld eller sten, utan enbart platina. Därmed består också hela resursinsamlandet ofta av ett litet antal insamlare och en gruva. Man kunde ha hoppats att de få inslagen av EverQuest som fanns med i alla fall hade varit något positivt. I både singleplayer och multiplayer blir därför resursinsamlingen en ganska obetydlig faktor.

Oinspirerad singleplayer-del

I min recension av Empires: Dawn of the Modern World skrev jag att singleplayer i RTS tyvärr ofta kan bli enformig, repetitiv och tråkig. Tre ord som passar mycket bra in på den man hittar i Lords of EverQuest. Det hela känns som något oinspirerade utvecklare tryckt in bara för att det måste finnas med. En och annan bana försöker med något nytt och lyckas tidvis liva upp spelet, men räcker inte alls för att göra det intressant i längden. Spelet kan dock vara en riktig utmaning på de högre svårighetsgraderna, men det finns absolut ingen anledning att behöva spendera ännu mer tid på att ta sig igenom eländet.

Multiplayer kanske?

Den potential som finns i Lords of EverQuest finns i Multiplayer-delen. Spelet fungerar bra när man spelar mot andra men precis som med allt annat drar man oundvikligen paralleller till Warcraft III. Det simplifierade resurssystemet, något sämre uttänkta enheterna och andra små frustrerande missar gör att det inte står sig i konkurrensen. Visst kan spelet erbjuda några timmars glädje, men i längden finns det inget som gör det bättre än Blizzards titel.

Lords of EverQuest är inget riktigt dåligt strategispel men förlorar på att det är så ytterst likt Warcraft III. Singleplayer-delen är inte vidare intressant och även om multiplayer-delen har något att komma med finns det ändå klart bättre titlar på marknaden. Det här är ett spel för de riktiga EQ-fanatikerna som vill äga allt som det står EverQuest på. Ni andra bör dock leta efter något annat.

Testsystem

Pentium4 2.4GHz
GeforceFX 5900