Wohoo, titta mamma, jag är brandman! Eller kanske: titta mamma jag är chef över en insatsstyrka i min dator. RTS brukar ju handla om orcer mot alver eller den ena obskyra fraktionen mot den andra och så vidare. Det är nästan så att man börjar känna sig lite blasé. Been there, done that. Så det är ju inte utan att man lyfter på ögonbrynen när Emergency 2 hamnar i testbänken.

Emergency 2 är något så originellt som ett spel där du tilldelas taktpinnen hos självaste tyska räddningstjänsten. Här får du möjligheten att kontrollera brandbilar, poliser och ambulanser. Dirigera brandmän, ambulanspersonal och trafikpoliser.

Plocka fram stora konservöppnaren

Spelet är uppbyggt av 25 stycken uppdrag som ska genomföras i tur och ordning. Utvecklarna har dykt djup ner i olyckspåsen och halat fram allt från trafikolyckor, bränder, naturkatastrofer, brott och terrorattacker. För att reda ut allt trassel har du en hel hög med enheter, allt från polishundar till brandmän och akutläkare. Efterhand som du klarar uppdrag får du tillgång till nya enheter, allt efter "ye olde RTS guidebook".

Ett scenario startar i kommandocentralen, och börjar alltid med en liten käck film som ska visa upptakten till situationen du ska lösa. Genom att först skaffa dig en bild av hur olycksplatsen ser ut och vad som hänt kan du göra smarta val vilka typer av personal och fordon som behövs för att lösa uppgiften. Man måste hela tiden tänka på hur mycket pengar varje enhet och fordon kostar för budgeten är viktig och inga peons som samlar nytt guld finns så långt ögat når. När dina fordon är ivägskickade går man till själva olycksplatsen. Här gäller det för det första att ta reda på vart dina fordon kommer in på kartan, det är inte helt självklart vart nämligen.

Då du väl fått grepp om personalen är det dags att ge order till höger och vänster. En brandman kanske måste ta fram den stora konservöppnaren och klippa loss en bilförare ur sin krockade bil, en polis dirigera om trafiken och så vidare.

Zooma och få pixlar

Spelet är i 2d och miljöerna och föremålen som man interagerar med är snygga och detaljerade. Värre är det med personerna, de är små och otydliga och det känns inte riktigt som om de passar in.
I den rekommenderade systemkonfigurationen anges till exempel wheelmouse som något som kan vara bra att ha. Är man en lycklig ägare till en sådan så kan man zooma i spelet, bra funktion kanske man kan tycka. Icke, eftersom allt i spelet är i 2D så om man zoomar så ser allt bara pixligt och bedrövligt ut.

Det lilla ljud som finns består till största delen av sirener och eftersom vi befinner oss i Tyskland så svarar dina trogna medarbetare på klick omväxlande med "Looking good" och "Ja".

Musiken varierar från uppdrag till uppdrag och är omväxlande inspirerat av Rammstein och titelspåret till nån 80-talsdeckare.

Kontroll

Sättet du kontrollerar räddningspersonal och fordon är något virrigt. Ett fordon och en person kan utföra olika saker beroende på vad de skall interagera med. Svårt att förutsäga och det är bara trial and error som gäller.

Tomtestraff

Har ni drömmande börjat komma ihåg när ni lekte polis och brandman som barn? Jag är ledsen, men det här spelet är inte vad som kommer att tillfredställa det behovet det minsta. Det är outgrundligt hur någon kan ha kommit på tanken att ge ut ett spel med så låg kvalitetsnivå. Man kan nästan undra om det inte är för att, något sent, knyta an till terrorattacken den 11 september 2001. Uppdragens svårigheter ligger oftast i att det är mer eller mindre obegripligt vad det är som ska göras. Och när man spelat ett och samma scenario fem gånger så tappar man förmodligen sugen.

En halv poäng för originell idé och ytterliggare en halv för skaplig grafik (om man ger f-n i att använda mushjulet). Man kan väl sammanfatta det här spelet som så att om du får det här av tomten i år så har du inte varit snäll mot dina föräldrar.

Testsystem

AMD AthlonXP 1700+
512Mb RAM
Geforce 4 ti 4600 128MB
Windows XP

Skicka en rättelse