Nåväl, min tanke är att jag ska vara expert på att försvaga motståndarna långt innan de har nått fram till min armé. Men innan jag ska lyfta bågen och sikta måste jag givetvis bygga ett fungerande samhälle. Och med tanke på att Shogun 2 svämmar över av kvalitativ kvantitet är det inte alltid lätt att veta var man ska börja.

Att ta över japanska tinnar och torn kräver en del av dig och dina generaler.

För de veliga nybörjarna finns rikligt med hjälpmedel, som även gör processen smidigare för luttrade veteraner. Om du vill berättar en rådgivare om innehållet i de olika menyerna. Ännu trevligare är de uppdrag som då och då dyker upp. De kan handla om allt från att överta ett särskilt landområde, forska fram specifika egenskaper (i mitt fall mer pricksäkra bågskyttar) och öppna handelsrutter. Om du misslyckas med uppdragen straffas du inte på något sätt, men om utgången är lyckosam belönas du med angenäma ting som en mer kuvad befolkning, stärkta arméer och annat. Dessutom får du mål och mening i den totalt öppna tillvaron.

Stort i allt det lilla

Självklart har Shogun 2 inte alls samma geografiska spännvidd som seriens närmast föregående delar, men spelet fokuserar på en kultur och den är nog så omfattande. Det stilistiska knepet att låta outforskade områden på kampanjkartan vara platta och illustrerade som en karta gör det hela lättare att ta in. I gengäld märker du hur en organisk landmassa träder fram när du utforskar Japan. Den platta tygkartan blir ett levande land med arméer, risfält, dramatiska höjdskillnader och skogar som byter färg och form med årstiderna. Det är ett stort spel. I den korta kampanjen måste du ta över 25 provinser medan du i den största måste lägga 60 (!) vid dina fötter.

Men sett till din klanledare (daimyo) och hans nära undersåtar märks det att spelet har blivit mer familjärt. För att hålla dina generalers lojalitet i topp krävs såklart idel framgångar på fältet men också på kampanjkartan kan du fatta beslut som kan vara nog så ödesdigra. En fältherre som får gifta sig med din dotter och äran att bli din arvinge, och kanske till och med leda din flotta, hålls – av naturliga skäl – på gott humör. Om han däremot förlorar sina strider och inte får några som helst fördelar inom hemmets fyra väggar blir han sur, frustrerad och chansen är betydligt större att en agent från fienden kan få honom att svika dig.

Upp till 56 000 enheter i samma strid? Storhetsvansinnet når nya nivåer.

Att förlora sin starkaste general kan såra dig för lång tid framöver. Just i Shogun 2 betyder det ännu mer eftersom du har betydligt större makt när du väljer hur han ska utvecklas. Om du så önskar kan generalen vara expert på belägringar, ha en särdeles hög lojalitet till klanen och upphöjas till en ikon som gör folket glada bara av att vara i hans närhet. Tunga saker, men det kostar desto mer att förlora honom.