Det är inte svårt att tänka sig frustrationen hos Microsoft Hardware i Redmond i USA när mössen blir allt mindre ”heta” på marknaden. Företaget, som säger sig ha varit först med såväl mushjulet som optiken, vill förstås precis som alla andra tillverkningsföretag ha en finess i sina produkter som gör dem bättre än alla andras. När de försökte uppfinna mushjulet på nytt, det vill säga att göra det flexibelt även i horisontell riktning, så möttes de av ett relativt svalt mottagande. Tidiga versioner av hårdvaran och programvaran stöddes inte särskilt bra av verktygsprogram och bara obetydligt bättre av Microsofts egna applikationer, konstigt nog.

Förstoringsknapp den största nyheten

Lösningen för stunden, i varje fall om Microsoft får bestämma, heter zoom-knapp. Denna Comfort Optical Mouse 3000 är en av mössen i den senaste av Microsofts muskollektioner, som i höst riktar in sig på just två saker – ergonomi och zoom-knapp. Men låt oss redan nu slå hål på den första myten som företaget uppmålar, den här musen är inte ett dugg mer ergonomisk än sina föregångare. Ytan ger ett markant intryck av plastighet och visserligen är musen ambidextrös, det vill säga både höger- och vänsterhänta kan använda den, men handen vilar inte lika skönt på den som på de mer avancerade modeller Microsoft och konkurrenten Logitech tillhandahåller.

Egentligen är det konstigt. Microsoft visade nyligen på en pressvisning stolt upp sin chefsergonomist, som tillsammans med några affärsmän från hårdvaruavdelningen flugits hit till höstkyliga Stockholm för att visa en decimerad presskara sina nyheter. Om man nu har ett helt gäng ergonomister, varför låter man inte alla möss man släpper vara sådär härligt utformade för handens kurvor? Det är ju bara en chassifråga?

Microsoft ger oss röd zoom-knapp

Zoom-knappen är tillsammans med den tidigare lanserade fyrvägsrullhjulstekniken det som ska bära upp den här musen på marknaden. I Windows har det sedan länge funnits med ett skärmförstorarverktyg för den som har problem med synen, men Microsoft har nu fört det hela ett steg längre. Antalet tumknappar på musen är endast en och knappen är, av någon antagligen högst modefjollig anledning, rödfärgad. Trycker man på den så öppnas en ruta över muspekaren som visar det man pekar på, fast förstorat.

Genom att hålla in zoom-knappen och sedan antingen röra musen upp och ner eller rulla på mushjulet så kan man ändra storlek och form på rutan, samt ändra dess förstoringsgrad. Inzoomningsfunktionen är fint gjord och väldigt intuitiv. Den blir säkerligen ett välanvänt verktyg av personer som ser dåligt, men finessen stannar där. Att PR-folk hos Microsoft försökte få pressen att inse att det här var det ultimata verktyget vid bildredigering ter sig nämligen som smått löjeväckande när förstoringsfönstret bara förstorar pixlarna och inte zoomar in i de program där möjligheten finns.

Dålig implementation

Ta som ett exempel ett välfyllt dokument i Word på tiotalet sidor. Du zoomar ut för att få överblick och vill momentant se texten på en viss sida. Istället för att zooma in hela vyn igen hade zoomverktyget varit underbart, om det var så att verktyget förstorade innehållet och inte bara pixlarna. Men så är tyvärr inte fallet och allt du kommer att se, oavsett förstoringsgrad, är suddiga pixlar vars innehåll inte ger dig ett skvatt.

Införandet av zoom-knappen har för en gamer med ungdomen i behåll snarare medfört nackdelar. Jag ställer mig frågande till varför man tagit bort en tumknapp – tidigare möss i samma stil har haft åtminstone två stycken. Visserligen går det att ha programspecifika inställningar, men ändå lyckades jag inte få zoom-knappen till att bli en fjärde musknapp när jag spelade. Istället uppstod mestadels lustiga buggar där förstoringsfönstret inte förstod att det var ett helskärmsprogram i Direct3D (ett spel det vill säga) som kördes.

Sidscrollen fortfarande ur funktion

Det som väger upp den här musen är fortfarande Microsofts härliga mushjul. Den inbyggda trögheten får mushjulet att kännas steglöst och mjukvaran är väldigt fint konfigurerad för snabb acceleration samtidigt som man fortfarande kan scrolla mjukt och långsamt. Scrollandet i sidled funkar dock fortfarande inte (tidigare recension) för mig, varken i Microsofts applikationer eller i andra. Själv blev jag inte särskilt förvånad.

Det här är inte en mus för en gamer. Så, då var det sagt. Visst, precisionen är helt okej, men det är den hos de flesta optiska möss i dag. När vi inom en snar framtid testar Microsofts nya mus avsedd framför allt för gaming så får vi se om samma problem med tumknappen finns även där. Comfort Optical Mouse 3000 är en mus du rekommenderar dina allt mer åldrande föräldrar att inhandla som komplement till glasögonens senilsnören när du blivit tvingad att agera datorsupport för sjuttioelfte gången. Om dina gamla päron inte är gamers förstås, för i sådana fall bör de leta efter ett annat styrdon.