Världsmästaren i Starcraft II har till sist korats. På plats i Shanghai är FZ:s Victor Leijonhuvfud för att rapportera om e-sports-giganten, dess rörande livsöden och och chansen att få se VM i Sverige nästa år.

E-sport associeras ofta felaktigt med bleka och ljusskygga töntar. De - vi - kan förvisso beskrivas med snarlika begreppet "nördar", enligt definitionen hängivna Starcraft II-entusiaster, men i allt detta finns också många färgstarka människor och gripande livsöden, bara man öppnar sig för att ta in dem.

Så jag flög till Shanghai för att bevittna #Blizzards första egna världsmästerskap i Starcraft 2 på plats. Och dramat började redan innan jag hunnit landa. En av tillställningens två engelskspråkiga kommentatorer, Ben "MrBitter" Nichol, blev efter en förberedande festnatt i den kinesiska staden rånad av ett gäng lokala banditer som körde honom till en bankomat och tvingade honom ta ut tvåtusen dollar.

Drama under, innan och vid sidan om matcherna.

Kort därefter var det havets läckerheter som betedde sig skurkaktigt och drabbade en av turneringens mest prominenta spelare, nederländska Manuel "Grubby" Schenkhuizen, med matförgiftning.

Bara timmar senare satt han dock tappert upprätt i spelarbåset, för att göra upp med allas vår kanadensiske favorit Chris "HuK" Loranger - och vinna! Detta efter att de kärleksfullt hade gnabbats öppet i chatten under matcherna.

– Jag åt olyckligt nog något mina förfäder inte hade förberett mig på med sin DNA. Jag är ganska äventyrlig med maten, så jag provade allt i buffén och misstänker de skumma räkorna, kommenterade Grubby incidenten när jag sprang på honom.

Manuel "Grubby" Schenkhuizen kämpade tappert trots matförgiftning.

Genom diverse kval runt om i världen hade alltså 32 spelare armbågat sig fram. Turneringens spanjorer - Pedro "Lucifron" Durán och Juan "Vortix" Durán - var som det gemensamma efternamnet antyder rivaliserande bröder. Inte färre än två av sydkoreanerna kallade sig "Hero", med semantiska skillnaden att den mer välkände och något äldre av de båda stavade till "HerO" och den yngre förmågan med gement h, alltså "herO". Mest imponerande, rörande rentav, var hur öppenhjärtigt transpersonen Sasha "Scarlett" Hostyn tagits emot i identifikationen som kvinna under sin korta raketkarriär. Hon hade helt enkelt hunnit bli zergdonna med hela Starcraft 2-proffsscenen. Inga konstigheter!

"Jag bytte motivation"

Och så unge Jon "BabyKnight" Andersen, den ödmjuke babyface-dansken som skyllde sina spelframgångar, som började med DotA, på avsaknad av fotbollsintresse i kompiskretsen.

– Jag var väldigt fotbollsintresserad själv och ville göra en karriär av det, men vi flyttade och mina nya kompisar visade sig vara mer intresserade av spel. Så eftersom jag alltid varit tävlingsinriktad bytte jag motivation för att bli den bästa spelaren istället. Jag kommer alltid sträva efter att bli bäst på det jag gör, berättade Jon när jag frågade honom om karriärvalet.

Jon "BabyKnight" Andersen från Danmark bytte fotboll mot Starcraft.

Som sagt, livsöden. Det fanns lika många här som antalet spelare.

Såg man till valen av arméer kunde man hävda att zerg var favoriserade. 15 av de 32 proffsspelarna i världsfinalen kommenderade zerg, medan 13 satte sin tilltro till protoss och blott blygsamma fyra stycken associerade sig med terran.

En match Starcraft 2 blir aldrig så spännande, listig och ombytlig som när två vitt skilda spelstilar framförs av olika sidor. Zerg mot protoss. Terran mot zerg. Protoss mot terran. På samma sätt ger överrepresentation av någon särskild sida också ganska tråkiga och ensidiga matcher, i det här fallet när zerg mötte zerg - eller protoss ställdes mot protoss.

Kerrigan uppvaktades ihärdigt av fansen.

Till de mest ödesmättade händelserna under slutspelet hörde de mellan bröderna LucifroN och VortiX, som plötsligt fann sig i en direktkonfrontation med varandra - och fick stjärnkommentatorerna Sean "Day9" Plott och Nicolas "Tasteless" Plott - också bröder - engagerade i familjerelationerna för en specialsändning. Det skulle dock visa sig att VortiX zerg vid det här tillfället var något vassare än LucifroNs terran.

En efter en föll västerlänningarna emellertid mot det massiv av extrem disciplin och sanslöst höga APM-tal som framförallt sydkoreanerna innebar. Den alltid påtagligt sammanbitne Gregory "IdrA" Fields kommenderade tappert sina Infestor-sniglar till förlust med 1-3 i matcher mot protosspelande sydkoreanen Yoonjong "Rain" Jung, som använde sig av moderskeppets "vortex" för att decimera och slutligen eliminera resterna av zergtrupperna.

Föregående Nästa
Grym final! matcher var grymt nice att titta på fron jobbet :D men tekniska problem dom hade var nästan skamligt för att varit VM :/ 19/11 En stor del av BW apm gick åt till macro, sätta rally points etc. SC2 är smidigare vad gäller dessa saker och kräver mindre apm för dem, vilket gör att mer apm kan användas till faktisk micro. SC2 spelas med snabbaste gamespeed och apm räknas vs in-game... 19/11 Som redan påpekats mäts APM olika i de två spelen. Sedan förstår jag heller inte varför APM är intressantare än andra faktorer i sammanhanget? Påståendet att "skills är ekvivalent med APM" är löjligt eftersom den som vinner oftast gör det pga smarthet.... 19/11 APM mäts inte likadant i SC2 som i BW. 19/11 Tackar! 19/11 Det löste sig iaf bra med Finalen vilket jag tycker Blizzard gjorde bra! Dannes lista är perfekt, produktionen var inte alls "World Championship" klass. Något som bidragit till förseningar var att dom hade _ALLA_ matcher på schema, så var ett sett över... 19/11 PvP kräver att du har bra APM i fighterna bara, finns inte mycket multitasking så macro blir ganska enkelt. Det är nog den minst APM krävande matchupen, allt är bara buildorders och micro. 18/11 Så grymt jävla löjligt att dom endast ligger på 200-300 APM i en final. SC2 är en grym besvikelse. Jag själv som klassades som noob låg som bäst på 200-250 APM i SC:BW. Proffsen i SC:BW ligger/låg på över 400-500 i varje match, med en topnotering all... 18/11 Jag har hört att det däremot var ovanligt många som tittade till WoW-turneringen live - kan det vara så att de av någon anledning inte hunnit ta till sig SC2 lika mycket I Kina? Det är ju tvärtom turnieringmässigt annars skulle jag påstå. 18/11 tror EU har sjukt många som ville titta men inte kunde pga tiderna. Det va med sjukt dåligt produktion som dannie skrev där uppe. 18/11
Skicka en rättelse