De senaste åren har det dock blivit en ljusning på båtfronten. Ubåtssimulatorserien Silent Hunter är ett exempel. Utöver den finns det ett par hyfsade seglingssimulatorer, men ingenting som kan jämföras med Flight Simulator-serien. Förra året kom Ship Simulator 2006 och gav sugna skrivbordskaptener möjlighet att ta kommandot över bogserbåtar och enorma containerfartyg.

Nu är 2008 års upplaga här. Version 2006 fick en okej 3:a i betyg av oss på FZ. Orsakerna var många, men en del buggar och enkelheten hade ingen större positiv effekt på recensenten. Enkelhet och termen tuta och köra kanske inte går hand i hand med en produkt som kallar sig för simulator, men även Ship Simulator 2008 är just det: väldigt enkelt.

En simulation av enkelhet

- var det verkligen så här lätt att styra Titanic?

Att kontrollera en båt är visserligen ingen större konst men visst hade jag önskat mig mer spakar och funktioner än gasreglage och en ratt för styrning. På grund av de enkla kontrollerna är de olika fartygen oerhört lika varandra, trots enorma skillnader i storlek, vikt och typ. Ett enormt skepp som till exempel en oljetanker har visserligen väldigt lite gemensamt med en bogserbåt men funktionerna och kontrollerna är desamma.

Ship Simulator 2008 skeppas med 14 skepp av olika nyanser. Den gemensamma nämnaren är att de alla är motordrivna. Jag hade gärna sett segelfartyg och andra typer av mer exotiska fartyg. Hur som helst, de skepp som inkluderas är både välgjorda och varierande, trots att de har en viss likhet. Bjässar som till exempel Titanic är långsamma och sega att kontrollera. De mindre och snabba båtarna ger inte helt oväntat en mer fartfylld upplevelse.

Spelets största brist är utan tvekan de knapphändiga uppdragen och bristen på fänsglande scenarion. Uppdragen är ungefär 30 till antal och varierar från enkel sightseeing till mer avancerade uppgifter som bogsering och långa kryssningar. Även bristen på en ordentlig uppdragseditor späder på känslan ett spel som kommit ut alldeles för tidigt.

Över till det visuella: utvecklarna VSTEP bjuder inte direkt på någon top of the line-grafik men den är ändå någorlunda övertygande. Skeppmodeller är av varierande kvalitet, vatten, vågor och väderfenomen ser helt oväntat riktigt bra ut. Visst är det underhållande att vandra runt på Titanics däck men så fort man går för nära en vägg stöter man på clipping-buggar och primitiv dekor. Jämför man ljudupplevelsen är grafiken ett mästerverk då det knappt existerar några ljudeffekter.

Designen på loggan och val av teckensnitt gör att Ship Simulator 2008 genast för tankarna till en Microsoft-produkt. Anledningen får man väl tycka vad man vill om men ambitionen är beundransvärd. Däremot har de holländska utvecklarna en bra bit till samma nivå som Flight Simulator, men med tanke på att Microsoft haft 25 år på sig att förfina serien så är jämförelsen en aning orättvis. Trots det är Ship Simulator 2008 en enkel och en helt okej simulator som i sitt nuvarande skick fungerar bäst som en primitiv och begränsad sandlådesimulator.

Testdator:

Intel Core 2 Duo E6700
Asus Extreme GeForce 8800 GTX 768 MB
2 GB RAM Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2
Windows Vista
Soundblaster X-Fi

Fotnot: VSTEP arbetar i skrivande stund på en gratis uppdatering till Ship Simulator 2008 som ska släppas i september. Patchen inkluderar bland annat två nya farytg, förbättrad skademodell med mera. Längre in i framtiden kommer även en uppdatering som bjuder på en uppdragseditor och flerspelarstöd att släppas, när exakt är dock oklart.