Med expertis från World of Warcraft, Everquest och Warhammer Online hoppas Wildstar bli en klart lysande stjärna på mmo-himlen. Men FZ provspelar ett onlinerollspel som kanske vill mer än vad det faktiskt lyckas med.

Det finns anledning att höja på ögonbrynen när ett spel som #Wildstar dyker upp. Om inte annat så på grund av den respektingivande stamtavlan; bland teamet på amerikanska #Carbine Studios flockas det veteraner från #World of Warcraft, #City of Heroes, bägge Everquest-spelen, #Warhammer Online samt #Diablo II. Tillsammans har de för avsikt att slå samman all sin samlade mmo- och spelexpertis för att skapa det bästa onlinerollspelet i mannaminne – och det är inget snabbt hopkok heller. Arbetet med Wildstar tog sina första stapplande steg 2008 och ännu är släppdatumet inte mer specifikt än ”2013”. Men vad är det då som all denna kompetens och tid har tagit oss fram till?

På planeten Nexus äger det jättelika onlinerollspelet rum.

På ytan är Wildstar en bekant blandning av pastellfärgade omgivningar med en brokig mix visuella grepp hämtade från både fantasy och science fiction. Karaktärer av (mer eller mindre) humanoid kroppskonstruktion ränner fram och tillbaka över de färgglada vidderna, snackar med NPC-figurer och tar sig an uppdrag. Jeffrey Gaffney, exekutiv producent på Carbine, håller dagen till ära föredrag och berättar entusiastiskt om att variation hela tiden varit nyckelordet för dem.

Ett led i detta är den variationsrika skaran av karaktärsklasser och specialiseringar som finns att tillgå. Spelaren väljer att antingen vara del av de goda The Exiles, rebeller/hippies av Na’Vi-typ som bara vill hitta sin plats i universum, eller de onda The Dominion som är Onda för att de älskar att vara Onda och – framför allt – för att de pratar med brittisk brytning. Du kan sedan välja bland en rad olika raser och dessutom ha en egen inriktning som påverkar ditt spelande genom att du kan ta dig an speciella uppdrag och utforska vissa delar av världen som andra inte kan nå.

Designen av världen och dess invånare är spretig men charmig.

Carbine försöker med all önskvärd tydlighet marknadsföra hur viktig story och karaktärsutveckling kommer att vara i Wildstar, bland annat genom att spelvärlden ständigt kommer att uppdateras och utvecklas i realtid. Gaffney kallar det ”high-personality” och nämner att han vill att spelet ska kännas som en animerad film. Men när jag dock frågar honom om hur de tagit sig an utmaningen att införliva en levande story med ett mmo-universum är svaret något undvikande.

– Det finns ett problem med att ha för mycket story i ett mmo eftersom det i slutändan måste vara din berättelse som spelare. Vi har en story som bakgrund men vi vet att vi måste låta spelaren stå i centrum. Du är den riktiga hjälten och inte de andra karaktärerna som vi skapat.

Lovar mycket, känns mindre

När jag sedan sätter mig ner för att ta mina första stapplande steg i Wildstars värld så märker jag dock inte så mycket av den här episka historien som man talat så varmt om. Det främsta problemet med kombinationen story och mmo är ju att alla karaktärer inte kan vara Den Stora Hjälten, det finns alltså ingen känsla av att man påverkar sin omgivning eller historiens gång. Inom två timmar dödar jag X antal fiender, springer fram och tillbaka mellan NPC:s utan att ha en susning om vad jag håller på med och varför.

Dessutom känner jag inte av den här känslan av variationen heller. Tydligen ska olika inriktningstyper kunna uppleva spelet på helt unika sätt, men antingen har detta inte implementerats ännu eller så är det en klar överdrift. Jag gick halva tiden med en Explorer, andra halvan som Soldier och utöver att ett par sidouppdrag ändrades förblev bägge upplevelserna i princip identiska.

Ett stort mmo, som ska bli större.

Det ska dock understrykas med emfas att Wildstar ännu är långt ifrån färdigt och att jag knappt sett en bråkdel av äventyret. Carbine planerar dessutom ett vansinnigt uppdateringstempo som ska fortgå även långt efter det att släppdatumet kommit och gått.

– I dagsläget planerar vi att implementera åtminstone en omfattande uppdatering i månaden och vi har för tillfället planerat 18 månaders nytt innehåll efter att spelet släpps. Dessutom hoppas vi kunna höja tempot. Kan vi få ut en stor uppdatering var tredje vecka? Eller varannan? Det är vad vi satsar på.

Jag får känslan att Carbine vet precis vilken klurig sits de har satt sig i när de försöker lansera ett nytt mmo-rollspel i ett branschklimat där få nykomlingar blir långvariga. Därför känns Wildstar en aning spretigt och ofokuserat. Det ska vara fantasy och sci-fi, det är mycket story men inte för mycket, det ska vara varierat men bekant. De blandar in allt från World of Warcraft till rena #Farmville-fasoner med socialt spelande och byggande – ändå känns allt traditionellt. I grunden ter sig Wildstar som ett mmo av väldigt klassiskt snitt, om än ett välgjort sådant av ett team som förstår genren bättre än de flesta. Om det räcker för att sticka ut hakan i en översvämmad marknad återstår att se när det släpps senare i år.

Kan inte annat än att hålla med, grymt kul och välpolerad beta. Kolla i off-topic forumdelen för beta invites. www.firefallthegame.com 16/02 Kötta monster gör jag redan i så många olika mmo-spel. Däremot kan de kittla min nyfikenhet med alternativa sysslor som politik, bygga hus, med mera. Har fortsatt höga förväntningar, om än något nedtonade efter detta något ljumma första intryck. 15/02 oo~oki!! Jag tar tillbaks det jag sa. Med dina upplysningar ser jag nu alldeles kristallklart! Min verklighet är som omkull kastad, och jag tackar allra ödmjukast! 15/02 Oooh skaparna från de största farming spelet. "från skaparna av WoW, Rift, Warhammer och everquest" *nu med ännu mer farming* 15/02 OT-inlägg raderade. Håll er till topic! :) Diskutera Arnroth kan ni göra i annan tråd. 15/02 Lite off-topic men vill slå ett slag för Firefall! Underbart MMOFPS i helt öppen värld. COOP baserad PvE, crafting knyten till förmågor,fordon, esport, pvp, bossar, bra story och framförallt FPS så inga tärningar, din riktiga skill med bössan fäller fie... 15/02 Om jag inte glömde minnet i sängen så hade djurtjejen rätt stora rattar som inte var helt kristet täckta och dom wobblade när hon vände sig om. Whatup G? Kul med nya spel för dom som är intresserade. Hoppas för deras skull det blir åt minstånde en välfy... 15/02 Undrar hur många mmos det finns marknad för att hålla vid liv samtidigt.. 14/02 Det här spelet har sjukt nice stil, jag älskar humorn. Släpps spelet utan månadsavgift så skaffar jag nog det och spelar till sidan om The Elder Scrolls Online. TESO lär ju bli välidgt allvarligt och rätt humorlöst, så då kommer WIldstar bli skönt att... 14/02 Lätt charmigt spel. Jag fick lite WoW + Borderlands vibbar från videon. Och om de kan få ett mmo som fungerar bra både som casual och hardcore så vore det riktigt nice. Mitt problem med mmo's är att jag vill göra allt när jag väl kör dem. Det fungerade... 14/02
Skicka en rättelse