Sommarens betaversion fick utstå en del kritik, bland annat för att den var opolerad. Innan vi börjar dagens session förklarar Patrick med visst eftertryck att dagens kod är kraftigt omgjord.

- Med betaversioner som släpps nära release hinner utvecklarna inte ändra någonting. Ändringar tar tid, vi valde att släppa en tidig beta för att få höra vad spelarna vill ha och vad de inte vill ha. Därför har vi bland annat lagt till fler vapen, ny HUD och nya menyer, ändrat rekylen, förbättrat hit detection och gjort vapnen kraftigare.

Ni har berättat att ni kommer släppa dedikerade servrar. Betyder det att ni släpper fristående servermjukvara så att vem som helst kan starta en server, eller blir det som med Bad Company 2 att man hyr dem?

- De kommer hyras ut, som i Bad Company 2.

Varför? Är de fristående servrarnas dagar slut?

- Jag skulle inte säga att de är slut, men det är tekniskt komplicerat med servrar. Det är mer praktiskt att hyra ut dem.

Hårda grabbar duckar inte.

Ni har ju arbetat med amerikanska soldater som deltar i kriget. Har ni varit i kontakt med det svenska försvaret eller med svenska myndigheter?

- Vi har jobbat med det svenska försvaret och med Tier 1-folk, och använt information vi fått från båda. En del saker har de gett positiv feedback på, till exempel hur soldaterna pratar och vad de säger. Men många saker de lärt oss måste vi hålla dolda, vi kan inte visa allt de lärt oss. En del material har förstörts och vi kan förstås inte avslöja deras identitet.

Multiplayerdelen har kritiserats för att man kan spela som taliban, bland annat av försvarsministrarna i Storbritannien, Kanada och Danmark. Vad säger du om det?

- Det finns ett officiellt svar på det på spelets hemsida.

Okej. Men om jag frågar mer generellt då, var går gränsen för vad man kan göra underhållning av?

- Det handlar om vilken tid vi befinner oss i, och så har det alltid varit. Illiaden, The Hurt Locker, grottmålningar... folk har alltid kommenterat samtiden. Vi har en artistisk frihet, men den friheten innebär också ett stort ansvar.

De lokala krigarna är en potatis så het att flera länders utrikesministrar reagerat.

När vi förra veckan frågade singleplayer-producenten Greg Goodrich om man kan göra smakfull underhållning av ett pågående krig menade han att Medal of Honor handlar mer om enskilda soldater och mindre om kriget. Här i Sverige, 500 mil från konflikten och utan nära kopplingar till någon som deltar i den, reagerar jag inte annorlunda på någon av de två sidorna mot upplevelsen i andra spel - två lag möts, vilket skal de har är av underordnad betydelse. Jag hoppas att också folk med en mer nära relation till kriget känner detsamma.

Dice är på väg att leverera en flerspelarupplevelse med rötterna i Battlefield-serien, men omstuvad till en i vissa avseenden betydligt tajtare och mer intensiv upplevelse. Det är fortfarande ett renodlat lagspel, och kryddat med ett tempo som tvingar min skalle att alltför ofta agera uppsamlingshink för fiendens bly kan det nog hitta en egen nisch i det tättbefolkade shootersegmentet.

Den 4-7 oktober körs öppen betatestning av Windows-versionen. Själva spelet släpps i butik till samtliga plattformar - pc, PS3, Xbox 360 den 14 oktober, håll utkik efter FZ:s recension innan dess.

Läs FZ:s intryck av singleplayer-delen