Warhammer: Mark of Chaos

Robot
Warhammer: Mark of Chaos

Jag tror inte att Total War-serien hade blivit en sådan framgång om det inte vore för de möjligheter som bjöds i världskartan. Nu är det ju inte så att Black Hole Entertainment bryr sig om vad jag tror, så de provar i alla fall.


Medlem
Testat - Warhammer: Mark of Chaos

Det var ett väldigt lågt betyg, trodde inte att det skulle vara så dåligt.

Dock ser jag inte Rickard någonstans på redaktionssidan, är detta en "freelance" resenscion?


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Redaktör

Så gott som alla FZ-medarbetare är "frilansare". Rickard är ganska ny, du hittar hans tidigare verk här.


signatur
Inaktiv

Fasen oxå !
Den där recensionen var ju nästan varning på otillåten sågning.
Jag som hade sett fram emot att lägga vantarna på Mark of chaos jättemycket, men nu är ju allt som heter spel lust förlorad :\

Men tack ändå Fz att jag slapp lägga pengar på det här liret.

Medlem

Ah ok, då vet jag


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Även fast spelet har, rätt stora, brister så skulle jag nog ändå ge det en trea. Kampanjen är väldigt lätt även på hard och hjältarna blir lite väl mäktiga mot slutet men det ger ändå en viss tillfredställelse att dra ned en Conflagration of Doom på fienden.

Skaven är lite smålattjo också, särskilt deras röstsättning.

Redaktör
Skrivet av tonken:

Den där recensionen var ju nästan varning på otillåten sågning.

En tvåa är ingen sågning, snarare en markering på att spelet är måttligt bra. Sågningar ligger nog normalt på 0-1 i betyg.


signatur
Inaktiv

Tat lungt ... inget ont menat ^^
Bara jag som hade höga förväntningar

Medlem

hmm är det någon som helst likhet mellen Mark of Chaos och Dawn of War?

Medlem

^-- Ja att det är baserat på gamesworkshop Franchise, där stannar likheterna.

Medlem

Jag håller dock inte med rescensenten... Att spelare som gillar warhammer skulle tycka om mark of chaos är ett dumt antagande, spelets "regelsystem" är helt skadat och o-komplicerat (antagligen så vanliga knegare ska förstå det) men det förstör dock för dom som vela ha ett warhammer fantasy spel.

Jag tycker betyget två är rättvist av just de anledningarna som är nämda här.

För en warhammerspelare är spelet för lite warhammer och för en icke-warhammerspelare så är det för tråkigt, stelt och för RTSinspirerat utan de saker som RTSspelare vill ha i spelet... och då är medival 2 ett mycket bättre val...


signatur

Johan Pilestedt

Medlem
Skrivet av Nomble:

hmm är det någon som helst likhet mellen Mark of Chaos och Dawn of War?

Likhet mellan... Men för i helvete. Det här är väll ändå en uppföljare från Warhammer: Dark Omen och dess förgångare. Det är där man ska leta likheter. Men jag vet inte. Alla här inne är kanske för unga för att ens veta vad Dark Omen är för spel.

Inaktiv
Skrivet av Birchoff:

Alla här inne är kanske för unga för att ens veta vad Dark Omen är för spel.

du var 50år gammal sa du?

f.ö känner jag en kille som är galen i Warhammer, förstår mig inte på det själv..spelen känns för...okontrolerbara

Medlem
Skrivet av tonken:

Fasen oxå !
Den där recensionen var ju nästan varning på otillåten sågning.
Jag som hade sett fram emot att lägga vantarna på Mark of chaos jättemycket, men nu är ju allt som heter spel lust förlorad :\

Men tack ändå Fz att jag slapp lägga pengar på det här liret.

Du kan ju alltid testa demot och bilda dig en egen uppfattning

Inaktiv

"AI:n är i vissa avseenden svårkontrollerad. Man kan exempelvis inte ge soldaterna order om att inte skjuta och ibland väljer de att anfalla ett annat mål än det man beordrat."

Detta är direkt felaktigt, vet inte hur recensenten kunnat missa den tydliga knappen: fire at will on/off.

Även om denna funktion faktiskt finns i spelet, saknas ändå en hel del. Först och främst är spelet för närvarande extremt buggigt (forumen talar om frekventa CTD:s) och datorer långt över systemkraven har fps-problem.

Striderna är däremot riktigt underhållande, tänk flintlåsgevär mot tre meter höga troll eller kanonkulor som plöjer breda fåror i orchernas led. Trots att Total War serien är bättre, mer gedigen och välgjord finns det ändå något som lockar med Mark of Chaos. Kanske är det den relativa småskaligheten som är spelets styrka i jämförelse med TW. Färre enheter ger här större detaljrikedom och mer tid att följa varje enskild orch, för den som uppskattar sådant.

Nåväl ska inte bli alltför långrandig. Jag tror att spelet nog kan nå en fyra hos mig efter en ordentlig omplåstring.

Medlem

Jag inleder med att även jag hade väldigt höga förväntningar på det här spelet.

Att brädspelarna skulle tycka om spelet var inte det jag menade. Det jag menade var att de kanske skulle finna lite mer glädje i det än andra. Jag målar själv en del och tyckte att army paintern var bland det bästa i paketet.

Problemet med spelet är att man lagt allt krut på striderna vilket vore helt ok om striderna verkligen var riktigt, riktigt bra. Nu är de inte det.

En del saker jag inte fick in i recensionen: urbota dumt kamerasystem där man måste ha koll på tre tangentbordsknappar för att justera vyn ordentligt, klumpigt gruppvalssystem där man inte kan markera enheter utan att centrera dem, att man dessutom inte kan skifta utrustning mellan hjältarna på ett vettigt sätt är bara uselt. På min dator låste spelet sig i flera sekunder med jämna mellanrum vilket var måttligt irriterande. Nämnde jag de olidliga laddningstiderna?

Man har inte råd att göra sådana missar om man satsar alla pengar på ett kort. Därför blir det bara ett "ok" i betyg. Det är möjligt att det ordnar sig i en patch men jag kan inte sätta betyg efter eventualiteter.

Det där med "fire at will", jag var tvungen att kolla upp det då jag inte noterat att det funnits när jag spelat. Det finns uppenbarligen men fungerar bara så länge du endast har långdistanstrupper markerade. Så fort du har andra trupptyper med i markeringen byts knappen ut mot ett annat kommando.


signatur

Bicycle races coming your way, so forget all your dutys oh yeah!

Inaktiv

Usch, vad jag hatar att dom tar en bra ide och gör ett dåligt spel på det. Bara för det kanske dom inte lär försöka igen.
Sen ljuger dom och säger att spelet ska vara total war-aktigt och så är det så linjärt det bara kan bli. Blev lika lurad av "Battle for middle earth 2". Ett spel som har lyckats bra med att balansera en storydriven kampanj och totalwar inspirerad strategi är "Empire at war". Kan rekommenderas

Hoppas bara att dom tar åt sig av kritiken och gör en expansion som fixar alla brister. Ungefär som Dawn of war:s expansion "Dark crusade"

Medlem
Skrivet av Fifty:

att man dessutom inte kan skifta utrustning mellan hjältarna på ett vettigt sätt är bara uselt.

Nämnde jag de olidliga laddningstiderna?

1. Finns patch ute som ordnar det (iom att recensionen är nästan lika sen som min borde du ha patchat det)

2. Word


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Jo demot var ju ingen höjdare, grymt besviken på den tråkiga kampanjen. Låsta scriptade storys är föråldrat i rts. Det är tråkigt och ger inga som helst strategiska val utan blir endast lite smått taktisk manuvrering... synd på en riktigt grym franchise


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

sjukt dåligt spel tbh. spela de förra helgen tror jag. ujujuj vilken besvikelse.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

Warhammer för mig är som pizza. Även när det är dåligt så är det ändå ganska bra.
Jag tyckte även om Warhammer40K:Firewarrior, som blev vansinnigt sågat överallt. Så "mark of chaos" hamnar i min samling oavsett

Medlem

Jo, kan hända att det hamnar i min samling iaf, kan ju hoppas på mod-möjligheter där nån kanske implementerar ett vettigt stridssystem och om möjligt piffar upp AIn så det inte verkar som att alla står och fikar...

Samt att duellerna var SKITDÅLIGA, man ska inte behöva köra micromanagement i ett WH spel!
ffs!

Alltså, känslan när två regementen klashar ihop på ett episkt slagfält är lika spännande som att äta keso...!
*suck*

Jag är måttligt besviken...!


signatur

Johan Pilestedt

Medlem
Skrivet av Fifty:

Jag inleder med att även jag hade väldigt höga förväntningar på det här spelet.

Jepp, samma här - synd att det inte blev bättre än det blev.

Citat:

En del saker jag inte fick in i recensionen: urbota dumt kamerasystem där man måste ha koll på tre tangentbordsknappar för att justera vyn ordentligt...

Jag tycker nog kamerasystemet var ett av de bättre ändå; det är ju scrollhjul för att zooma in och ut och sen hålla inne Alt och röra på musen för att vrida och vända (V om man vill ha en riktigt högflygande vy, den använde jag knappt alls)

Citat:

...klumpigt gruppvalssystem där man inte kan markera enheter utan att centrera dem.

Kunde man inte? Jag har inte tänkt på det men jag tror inte det centreras om man inte trycker två ggr på gruppens knappnummer.

Citat:

Nämnde jag de olidliga laddningstiderna?

De är hemska, men det bra med det är att man kan låta ett uppdrag börja ladda och sen gå och brygga kaffe eller gå på toaletten..

Medlem

Alltså någon tillbakablick å jämförande med Dark Omen å Shadow of the Horned Rat hade ju inte skadat då detta typ verkar vara exakt likadant som dem.. Lär va bra inpiserade av dem också

Medlem
Skrivet av F3D:
Skrivet av Birchoff:

Alla här inne är kanske för unga för att ens veta vad Dark Omen är för spel.

du var 50år gammal sa du?

Jag är 1 år yngre än dig. Du måste ju ändå spelat Dark Omen.

Medlem

Vore det inte för buggarna, de trista stiderna, meningslösa "duell-läget" och långa laddningstiderna så kanske spelet hade varit något. Nu höll spelet i 2 singleplayer-uppdrag och ett par matcher i multiplayer innan det avinstallerades.

En bra recension enligt mig, har samma uppfattning om spelet!


signatur
Skrivet av Birchoff:
Skrivet av Nomble:

hmm är det någon som helst likhet mellen Mark of Chaos och Dawn of War?

Likhet mellan... Men för i helvete. Det här är väll ändå en uppföljare från Warhammer: Dark Omen och dess förgångare. Det är där man ska leta likheter. Men jag vet inte. Alla här inne är kanske för unga för att ens veta vad Dark Omen är för spel.

Självklart lirade man Dark Omen när det begav sig och det ser ut som att man får installera om den gammla klassikern igen :)8)


signatur
Medlem
Skrivet av UOme:

Alltså någon tillbakablick å jämförande med Dark Omen å Shadow of the Horned Rat hade ju inte skadat då detta typ verkar vara exakt likadant som dem.. Lär va bra inpiserade av dem också

Tja..det är ju dock mer som en uppföljare än en fristående (delvis åtminstone) så det är väl inte så konstigt dom liknar varandra?

Tyvärr måste jag nog själv också medge att dom misslyckats, känns inte direkt kul att lira - till och med dom gamla känns bättre (nu menar jag om man inte spelat dom tidigare och laddar upp både dom gamla och den nya - så hade jag endå valt dom gamla).


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Birchoff:
Skrivet av Nomble:

hmm är det någon som helst likhet mellen Mark of Chaos och Dawn of War?

Likhet mellan... Men för i helvete. Det här är väll ändå en uppföljare från Warhammer: Dark Omen och dess förgångare. Det är där man ska leta likheter. Men jag vet inte. Alla här inne är kanske för unga för att ens veta vad Dark Omen är för spel.

Oj, uselt formulerad fråga. Menade om spelssättet var lika mellan spelen eftersom Mark of Chaos fick uselt betyg medans Dawn of War fick högre.

Iaf så köpte jag Dark Omen dagen det kom ut

12
Skriv svar