"Klyftan mellan pc och konsoler har minskat kraftigt"

Robot
"Klyftan mellan pc och konsoler har minskat kraftigt"
Medlem
"Klyftan mellan pc och konsoler har minskat kraftigt"

Dom har inte riktigt nått fram hela vägen. Och PCn åker redan iväg med ökad hastighet.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

vad som behövs just nu är en teknikvägg för pc'n en vägg av utmaningar för att göra pc'n bättre utan att dom kostar runt 30 000 och under den tiden får konsolerna ett perfekt tillfälle att komma ikapp


signatur

always use the nubs for cover

Medlem

Visst, dom nya konsolerna har fler funktioner och är kraftfullare. Men det är fortfarande ett par saker som göra skillnad: enormt mycket större utbud både när det gäller hård- och mjukvara, uppgraderinsmöjligheter, konfiguration, kompibalitet och säkert lite till som jag har glömt av.

Allt det nya på konsolerna har gjort att de tagit steg mot en sluten PC allt mer, steg som också innebär att enkelheten och problemfriheten minskas.

Inte mig emot, om det inte hade varit för att det samtidigt kommer nya spel ut med handkontrollstyrning, trots att det är spel som hade gjorts och spelats bäst medelst knappplatta och handpekdon.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

tycker pc+konsol komplettera varandra rätt bra


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av cute_ninja:

vad som behövs just nu är en teknikvägg för pc'n en vägg av utmaningar för att göra pc'n bättre utan att dom kostar runt 30 000 och under den tiden får konsolerna ett perfekt tillfälle att komma ikapp

Varför det? Det är väl alldeles utmärkt om PC:n fortsätter sticka iväg prestandamässigt.

Medlem

"De nya konsolerna och high end-datorer erbjuder bättre bilduppdatering, högre upplösning och många nya möjligheter samt stöd för DirectX 11."

Det där var väl ändå att ta i. Tycker det är allt för mycket 720p samt låst till 30fps eller sjuka frame drops som präglar "next gen" än så länge. Får hoppas att dom kan krama ur lite mer kraft ur dom om 1-3 år.

Sedan att han jämför xbone å ps4 med high end-datorer får mig bara att skratta. Mid-range i bästa fall.

Medlem

Kan man kalla en konsol en konsol längre? är inte konsoler bara en PC nu för tiden, jag menar en konsol i mina ögon är nes,snes,ps1,n64 osv....


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem
Skrivet av cute_ninja:

vad som behövs just nu är en teknikvägg för pc'n en vägg av utmaningar för att göra pc'n bättre utan att dom kostar runt 30 000 och under den tiden får konsolerna ett perfekt tillfälle att komma ikapp

Jag håller inte med. PC ska sätta standarden för vad som är möjligt. Det är därför vi behöver speldatorer som kostar 30000 kr. Sen ska spelen naturligtvis kunna spelas på betydligt billigare datorer också, men att på något sätt begränsa PC-utvecklingen för att hålla nere priset på high end komponenter är helt fel.

Medlem

Eh en ny konsol är het första 6 månaderna, sen kör en budget-PC om snabbt som fan!


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av Phobo:

Eh en ny konsol är het första 6 månaderna, sen kör en budget-PC om snabbt som fan!

märkligt att PS3an och Xbox har hängt med så länge då


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Phobo:

Eh en ny konsol är het första 6 månaderna, sen kör en budget-PC om snabbt som fan!

märkligt att PS3an och Xbox har hängt med så länge då

Är väl 1) casual som bara vill ha något att spela på men bryr sig inte så mycket och 2) folk som har en trasig konsol och köper en ny för att kunna spela sin spelsamling som inte är kompatibel med någon annan hårdvara än just den konsolen.

edit// samt 3) budget som inte vill lägga så mycket på en nya spelmaskin

edit igen// och att spelen säljer fortfarande... ja, har man konsol så har man ju inget alternativ, antingen så köper man spel till konsolen man har, eller så är man utan. Såvida man inte skall köpa en ny konsol, men om det inte har kommit ut en ny generation så finns det ju bara konsoler som är i samma klass att välja mellan..... vilket i dagsläget bara är en enda, då det bara finns två olika på marknaden.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

"Klyftan mellan pc och konsoler har minskat kraftigt"

...åtminstone för ett par månader


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Phobo:

Eh en ny konsol är het första 6 månaderna, sen kör en budget-PC om snabbt som fan!

märkligt att PS3an och Xbox har hängt med så länge då

Jag skulle nog inte våga kalla 720p, ~25fps, kraftigt nedtonade effekter och många andra gameplayuppoffringar på grund av begränsad hårdvara för "hänga med".

Medlem
Skrivet av Mistarfajlip:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Phobo:

Eh en ny konsol är het första 6 månaderna, sen kör en budget-PC om snabbt som fan!

märkligt att PS3an och Xbox har hängt med så länge då

Jag skulle nog inte våga kalla 720p, ~25fps, kraftigt nedtonade effekter och många andra gameplayuppoffringar på grund av begränsad hårdvara för "hänga med".

tycker du överdriver en smula...25-fps vilket/vilka spel då?
enda skillnaden är högre framerate och bättre textures på pc, inget man lipa över direkt.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Hahahahah, jag trodde det bara var journalister som fortfarande försökte sprida det här skitsnacket. Vem försöker de lura ens? Om något så har klyftan bara blivit större på grund av hur förvånansvärt svaga de nya konsolerna faktiskt är.

Medlem

Jomen visst. konsollerna skryter om att "VI KÖR NU I 1080p!" (även om detta inte är sant i alla fallen), medans datorer migrerar långsamt till 4K.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Mistarfajlip:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Phobo:

Eh en ny konsol är het första 6 månaderna, sen kör en budget-PC om snabbt som fan!

märkligt att PS3an och Xbox har hängt med så länge då

Jag skulle nog inte våga kalla 720p, ~25fps, kraftigt nedtonade effekter och många andra gameplayuppoffringar på grund av begränsad hårdvara för "hänga med".

tycker du överdriver en smula...25-fps vilket/vilka spel då?
enda skillnaden är högre framerate och bättre textures på pc, inget man lipa över direkt.

Det kanske beror på att jag kör på PS3, men i nästan alla konsollspel jag kört dippar frameraten ofta nedanför 30-strecket, oftast svävande runt 25-30. GTA V är ett bra exempel, likaså Red Read Redemption och The Last of Us.
Speltillverkare har tvingats offra så otroligt mycket för att kunna få sina konsollspel att "hänga med". Skillanderna mellan PC och konsoll är enorma, och om du tror att det är enbart framerate och texturer som skiljer så vet jag inte om jag kan ta dig på allvar.

Medlem

En standardisering behövs när det gäller PC... det fungerar helt enkelt inte med dagens 511 olika alternativ.

Medlem
Skrivet av Exxo:

En standardisering behövs när det gäller PC... det fungerar helt enkelt inte med dagens 511 olika alternativ.

Tycker det funkar prima, Stalin.

Medlem
Skrivet av Exxo:

En standardisering behövs när det gäller PC... det fungerar helt enkelt inte med dagens 511 olika alternativ.

Kommer med Steam machine

Medlem
Skrivet av Tobs:
Skrivet av Exxo:

En standardisering behövs när det gäller PC... det fungerar helt enkelt inte med dagens 511 olika alternativ.

Kommer med Steam machine

Jo för det behövs ju ännu fler veka PC-i-en-låda modeller, PS4 och Xbone räcker ju inte...

Steam Machine är för mig en förbryllande produkt. Svag PC i en låda med ett nytt OS...precis som konsolerna men med tillgång till PC spel som man då kan köra på medium settings med lite tur.... Om man vill spela på PC så köper man väl en riktig burk?

Medlem
Skrivet av Faith101:
Skrivet av Tobs:
Skrivet av Exxo:

En standardisering behövs när det gäller PC... det fungerar helt enkelt inte med dagens 511 olika alternativ.

Kommer med Steam machine

Jo för det behövs ju ännu fler veka PC-i-en-låda modeller, PS4 och Xbone räcker ju inte...

Steam Machine är för mig en förbryllande produkt. Svag PC i en låda med ett nytt OS...precis som konsolerna men med tillgång till PC spel som man då kan köra på medium settings med lite tur.... Om man vill spela på PC så köper man väl en riktig burk?

Spelen kommer anpassas till steambox konsolen så spelen kommer flyta på bra med höga inställningar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av TwiZtah:

Jomen visst. konsollerna skryter om att "VI KÖR NU I 1080p!" (även om detta inte är sant i alla fallen), medans datorer migrerar långsamt till 4K.

Man köper dock knappast en dator som klarar de senaste spelen i höga grafikinställningar i 4K-upplösning till ens i närheten av lika bra pris som en PS4. Sen kan man ju fråga sig hur bra en dator från 2006 står sig idag jämfört med PS3:an, och hur snygga spelen på den datorn är. Klart att något som måste uppgraderas för 6-7000 eller kanske upp mot 10000 vartannat år står sig bättre teknikmässigt, men tycker inte prestandaskillnaden motsvarar prisskillnaden sett till kanske 6 år.

Medlem
Skrivet av Lidodido:
Skrivet av TwiZtah:

Jomen visst. konsollerna skryter om att "VI KÖR NU I 1080p!" (även om detta inte är sant i alla fallen), medans datorer migrerar långsamt till 4K.

Man köper dock knappast en dator som klarar de senaste spelen i höga grafikinställningar i 4K-upplösning till ens i närheten av lika bra pris som en PS4. Sen kan man ju fråga sig hur bra en dator från 2006 står sig idag jämfört med PS3:an, och hur snygga spelen på den datorn är.

Bara det faktum att lådan kan uppgraderas är en fördel. Lessnar man på grafiken på sin PC och har pengar över så är det bara att uppgradera, äger man en konsol får man vänta tills nästa generation kommer ut.

Btw, PS4 kan väl inte köra 4k-upplösning?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

k3m
Medlem

ska bli kul att se om ett år vad de nya konsolerna presterar. min mening är att ps3 och x360 har varit sämst i många år nu, och de nya konsolerna har inte imponerat heller. eexklusive pc, så är wii den bösta konsolen just nu.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Phobo:

Eh en ny konsol är het första 6 månaderna, sen kör en budget-PC om snabbt som fan!

märkligt att PS3an och Xbox har hängt med så länge då

Ja? Dom sjunker i pris och det släpps spel till dom, men prestandan går ju inte att jämföra med PC sedan många många år tillbaka.


signatur

Meep!

Medlem

inte visste jag att det var första april idag

Medlem
Skrivet av Mistarfajlip:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Mistarfajlip:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Phobo:

Eh en ny konsol är het första 6 månaderna, sen kör en budget-PC om snabbt som fan!

märkligt att PS3an och Xbox har hängt med så länge då

Jag skulle nog inte våga kalla 720p, ~25fps, kraftigt nedtonade effekter och många andra gameplayuppoffringar på grund av begränsad hårdvara för "hänga med".

tycker du överdriver en smula...25-fps vilket/vilka spel då?
enda skillnaden är högre framerate och bättre textures på pc, inget man lipa över direkt.

Det kanske beror på att jag kör på PS3, men i nästan alla konsollspel jag kört dippar frameraten ofta nedanför 30-strecket, oftast svävande runt 25-30. GTA V är ett bra exempel, likaså Red Read Redemption och The Last of Us.
Speltillverkare har tvingats offra så otroligt mycket för att kunna få sina konsollspel att "hänga med". Skillanderna mellan PC och konsoll är enorma, och om du tror att det är enbart framerate och texturer som skiljer så vet jag inte om jag kan ta dig på allvar.

vet ej om jag kan ta dig på allvar...troligen äger du ingen konsol eller så har du en tjock-tv och spela på....det är ingen enorm skillnad.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Klart som fan att spelen kommer funka ungefär lika bra till den gamla konsolgenerationen om spelen görs till också!

Och klyftan minkade väl iom att den nya konsolgenerationen nyss släpptes men om man jämför skillnaden:
nya generationen/dagens topp-hårdvara med förra generationen/motsvarande topp-hårdvara
så är ju klyftan ännu större!

Tratt!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Skriv svar