Svenska PC Gamer går i graven

Medlem

Sorgligt. PCGamer tog upp lycktan (facklor är så gammalt) efter att Datormagazinet dött svältdöden när det lämnade pappersformat (det gamla) och sedemera började med bilder på brudar och recensioner av filmer.

har hunnit slänga ett antal lådor med sparade PCG under åren. Det skar lite i hjärtat varje gång :/

Tiderna förändras och även jag slutade prenumerera någon gång under vintern, men jag saknar spänningen man fick förr när det damp ner en tidning och en CD i lådan. Då var det på sin topp!

Tack för ett halvt liv av dataminnen!


signatur

K9
:.:

Medlem

Fan då, jag som förnyade min prenumeration igår kväll, då kommer jag med andra ord inte få alla tidningarna Nu blire till att hitta alternativ FORT! Kan inte skita utan min PC Gamers i handen!!!

Mycket Ledsamt!

Det får mig t.o.m. att känna mig lite skyldig. Jag brukade vara storkonsument av såväl datortidningar som datorspelstidningar.

En gång i tiden köpte jag vartenda nummer av "Datormagazin", vartenda nummer av "Hiscore", vartenda nummer av "Svenska PC Format" och tidigare vartenda nummer av "Min Hemdator", till det så köpte jag också regelbundet massvis av engelska tidningar (PC Format, PC Zone, PC Gamer och flera andra)...

Sen slog internet igenom på allvar och inköpen minskades drastiskt, sen kom bredband med fast uppkoppling och inköpen sjönk nästan till noll. Att sedan tidningen "Gamereactor" började delas ut gratis, spelade också en viss roll.

Som sagt, känner mig faktiskt lite skuldmedveten över den här nyheten.

Medlem

Jag saknar tidningen "Interface"

Medlem

Väntat, men inte mindre ledsamt för det... Köpte själv endast lösnummer men det blev en någorlunda rejäl hög tidningar ändå, minns inte exakta detaljer men förhandstittar och recensioner med snillrika (om än ostiga) bildtexter kunde jag inte få nog av! Humorn och personligheten i texterna gjorde att man fick känslan av att verkligen lära känna PCG och era briljanta skribenter, så ni ska ha ett enormt tack för den här tiden!

Önskar er all lycka i framtiden och hoppas se mer av era talanger i möjligtvis digital form, gärna här på FZ!

Jag känner mig uppriktigt rörd, stolt och ledsen samtidigt över den enorma respons vi fått idag. Här, på FB och i både mail och telefon. Vi höll ut länge och även om det som några mycket riktigt påstår har gått lite trögare på senare tid (vilket helt enkelt berott på brist på resurser), har vi aldrig tröttnat på vårt jobb eller kontakten med er, direkt som indirekt.
Tack för alla fina kommentarer, minnen och annat. Det är vi som gjorde det möjligt. För oss på Gamer har det nämligen aldrig varit vi och ni, bara vi.
Vi ses på lan!
Mvh Thomas
Ps. Apropå en fortsättning... är det något som gör en taggad är det er support kan jag säga. Vi ses igen? Ds.


signatur
Medlem

Oerhört tråkigt!

Har aldrig prenumererat på PC Gamer, men köpt en hel del lösnummer under mina år. Har alltid haft som tradition/vana under sommaren att jag köpt ett nummer när jag åker iväg till stranden, verkar vara slut på det nu

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av Darkmage1971:

Kommer ihåg när jag bodde i Växjö i slutet av 90-talet och sökte ett jobb som skribent på PC gamer. Man skulle skriva en recension på något nytt spel och skicka med ansökan. Skrev en lyckad variant på Icewinddale...kommer inte ihåg om det var ettan eller tvåan. Det jag kommer ihåg är att jag inte fick jobbet...det gick till en av redaktionens kompisar (undrar hur det gick till?)...men det mest intressanta var att recensionen av spelet ifråga i nästa nummer var väääldigt lik min...och identisk i vissa formuleringar. Skriven av Joakim Bennet...så skoj att du tog cred för min text. Eftersom den var nog bra att publicera så antar jag att jag höll måttet. Men vill man anställa en kompis utan talang istället så... Fortsatte läsa tidningen efter det...men har alltid haft ett ont öga till dem efter det.

En dag som denna orkar jag inte gå i klinch med någon, men oj, det där var nog det dummaste och mest självupptagna jag har hört på länge.
Jag har aldrig snott något från någon. Risken är snarare att din text blev förpassad rakt ner i refuseratbingen. Det var säkert jag som ratade den, och det verkar ha varit helt rätt gjort.

Vidare har PCG aldrig anlitat någon skribent för att denne "var kompis" med någon. En del är bättre än andra på att skriva helt enkelt. Det är meriten som gäller. Så dumt påstående.

Wow! Jag sitter med både tidningen och min originaltext på en gammeldator. Vet exakt vem ni anställde och hur ni kände honom samt kvalitén på hans alster...men skall inte bråka med dig om det idag. Förstår att det känns bittert. Inte meningen att strö salt i såren...bara ett av mina minnen av tidningen. Och självupptagen...takes one to know one.

Medlem

Konstigt nog har jag aldrig hamnat med den här tidningen i handen; iofs var mina dagar med speltidningar mer runt den tiden då det var Nintendomagasinet eller Interface (den saknar man) som jag köpte.

Ända sedan andra halvan av 90-talet har det väl mest varit internet som gäller.

Blev inte PC game:are fören den gaming tidningen jag prenumererade på gick i graven, har för mig den hette Inside Gaming, Inside PC Nånting.

Någon med bättre minne?

Den byttes helt plötsligt ut mot nämnda PC gamer


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Trist, lycka till i framtiden !

Medlem

Problemet med fysiska tidningar är att det inte finns kommentarer. Hade FZ inte tillåtit kommentarer hade jag inte använt sajten.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Blev inte PC game:are fören den gaming tidningen jag prenumererade på gick i graven, har för mig den hette Inside Gaming, Inside PC Nånting.

Någon med bättre minne?

Den byttes helt plötsligt ut mot nämnda PC gamer

Fanns nåt som hette PC Gaming World har jag för mig, brukade följa med en DVD skiva med div patcher, filmer och också fullversion av spel emellanåt.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Gohan:

Känns lite konstigt när man läser detta samtidigt som det damp ned ett kuvert från PCGamer i brevlådan med erbjudande om en 6månaders prenumeration.

Precis samma tanke. Kan inte varit mer än en vecka sedan jag fick erbjudande i brevlådan samtidigt som dagens pressrelease säger: "idag fick vi beskedet som vi fruktat ett tag..". Man visste alltså om detta, men försökte ända locka folk att teckna sig för 6 månader.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Min första text att publiceras i PCG var en recension på helikopter-liret Team Apache. Jag skrev bildtexten "Han gjorde helikoptern för sin wingman." Var så sjukt stolt. Rip!

Minns när jag blev anställd, eller snarare veckorna INNAN jag blev anställd, då jag tillbringade en nästan helt sömnlös helg på redaktionen i Växjö, fixade de sista texterna, hittade på bildtexter och käkade risiga burgare från det lokala gatuköket. Och dessutom lyckades skapa PCG-ankan, i ett sömbristframkallat svar till en insändare som jag inte ens minns vad den handlade om idag. Minns Far Cry- och Flatout-duellerna mellan PCG och de andra PC-tidningarna, vårt kontor där det var 45 grader varmt på sommaren, orchen i naturlig storlek som jag fick hyra en bil och personligen leverera till vinnaren i Örebro, många lämningsöl med efterföljande bildtextpåhittande (så där fick ni förklaringen på det!) och mycket, mycket mer som jag aldrig kommer att glömma.

Trots att tidningen alltid hade som mest ett halvhjärtat stöd från förlaget, så var det det bästa jobb jag någonsin haft. Det var kul till och med när det inte var kul. Tack för de här 19 åren, alla jag jobbat med och alla som läst oss!

B-B-B-Banänäbrääken: Incite PC Games tänker du på. Nedlagd tidning sedan många år, liksom PC Gaming World.

Angående prenumerationer kan ni ta av er trähattarna (även om ni är rätt heta i dem). Prenerbjudanden och marknadsarbete sker fristående från ledningen. De har, liksom vi, inte känt till att tidningen skulle upphöra att ges ut vid nyår.


signatur
Medlem
Skrivet av MrSandman:

Vad hände med pcgamer ankan?
Kommer inte ihåg riktigt

Se min förra post. Den var nog en hallucination från början :).

Medlem

Alla kör på tills det inte funkar längre. Att gå ut med "snart skiter det sig nog" är sällan produktivt, inte minst om man har förhoppning på att någon ska köpa eller gå in med kapital.

Inte alls oväntat, papperstidning som spelmedium har smalnat allt mer och lär inte få en ny storhetstid heller.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av BobbanDylan:

Darkmage1971: Bennet och resten av redaktionen råkade förmodligen ut för någon typ av kollektiv masspsykos orsakad av alla dina punkter.(..)

Nåväl, det här var oerhört tråkiga nyheter. Även fast jag inte köpt tidningen sedan 2007 har den alltid haft en alldeles speciell plats i mitt hjärta.

"Jackläggers är onda och måste dö" – we will never forget. <3

Haha, var det någon som någonsin kom på var det kom ifrån?

Historien bakom var att vi åkte ut till Solna en gång i veckan för att käka Bearnaise, i en förlagsredaktörs risiga gamla Jagga. Restaurangen vi alltid besökte hade en anti-jackläggnings-policy (d v s man fick inte reservera plats genom att lägga jackan på en stol), och när Jocke satte sig och skulle skriva ledare efter en av de där luncherna uppstod detta bevingade ordspråk.

Medlem
Skrivet av Darkmage1971:

Kommer ihåg när jag bodde i Växjö i slutet av 90-talet och sökte ett jobb som skribent på PC gamer. Man skulle skriva en recension på något nytt spel och skicka med ansökan. Skrev en lyckad variant på Icewinddale...kommer inte ihåg om det var ettan eller tvåan. Det jag kommer ihåg är att jag inte fick jobbet...det gick till en av redaktionens kompisar (undrar hur det gick till?)...men det mest intressanta var att recensionen av spelet ifråga i nästa nummer var väääldigt lik min...och identisk i vissa formuleringar. Skriven av Joakim Bennet...så skoj att du tog cred för min text. Eftersom den var nog bra att publicera så antar jag att jag höll måttet. Men vill man anställa en kompis utan talang istället så... Fortsatte läsa tidningen efter det...men har alltid haft ett ont öga till dem efter det.

Det var nog det dummaste jag läst. Men som tur var fick ju Jocke jobbet, så vi slapp dig.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag måste nämna spalten som PCG hade under en period med Viktor Pefsin (som förövrigt är ett anagram för "Fiktiv person"). Den läste jag alltid med ett leende på läpparna. Kommer också ihåg att debatten gick varm under en period om hur hans namn skulle uttalas. Päffsinn? Peffsiiiin?

Vi hade nog från början tänkt att vem som helst skulle kunna skriva Pefsins texter, därav namnet. Men det blev nästan bara en av skribenterna som gjorde alltihop. Vem tänker jag dock inte avslöja :).

Medlem
Skrivet av Darkmage1971:
Skrivet av Joakim Bennet:
Skrivet av Darkmage1971:

Kommer ihåg när jag bodde i Växjö i slutet av 90-talet och sökte ett jobb som skribent på PC gamer. Man skulle skriva en recension på något nytt spel och skicka med ansökan. Skrev en lyckad variant på Icewinddale...kommer inte ihåg om det var ettan eller tvåan. Det jag kommer ihåg är att jag inte fick jobbet...det gick till en av redaktionens kompisar (undrar hur det gick till?)...men det mest intressanta var att recensionen av spelet ifråga i nästa nummer var väääldigt lik min...och identisk i vissa formuleringar. Skriven av Joakim Bennet...så skoj att du tog cred för min text. Eftersom den var nog bra att publicera så antar jag att jag höll måttet. Men vill man anställa en kompis utan talang istället så... Fortsatte läsa tidningen efter det...men har alltid haft ett ont öga till dem efter det.

En dag som denna orkar jag inte gå i klinch med någon, men oj, det där var nog det dummaste och mest självupptagna jag har hört på länge.
Jag har aldrig snott något från någon. Risken är snarare att din text blev förpassad rakt ner i refuseratbingen. Det var säkert jag som ratade den, och det verkar ha varit helt rätt gjort.

Vidare har PCG aldrig anlitat någon skribent för att denne "var kompis" med någon. En del är bättre än andra på att skriva helt enkelt. Det är meriten som gäller. Så dumt påstående.

Wow! Jag sitter med både tidningen och min originaltext på en gammeldator. Vet exakt vem ni anställde och hur ni kände honom samt kvalitén på hans alster...men skall inte bråka med dig om det idag. Förstår att det känns bittert. Inte meningen att strö salt i såren...bara ett av mina minnen av tidningen. Och självupptagen...takes one to know one.

Vi vill ha din text och recensionen för att jämföra!

Medlem

R.I.P in pieces.

Medlem

Någon måste ringa Hasse så vi kan få in en sista CD Gamer i slutnumret. Någon som har numret till hans personsökare?

Medlem

Så jävla förbenat urbota och evinnerligt eländigt beklagligt och sorgligt. RIP my friend on many dark evenings

Någon får styra upp och fixa att köpa upp PC Gamer innnan det är försent

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Blev inte PC game:are fören den gaming tidningen jag prenumererade på gick i graven, har för mig den hette Inside Gaming, Inside PC Nånting.

Någon med bättre minne?

Den byttes helt plötsligt ut mot nämnda PC gamer

Incite PC Games eller liknande, fanns det en som hette. Sen bytte den namn några gånger innan den gick i graven.

Medlem

Tråkigt, men inte så förvånande egentligen. Jag läste PCG under många år, har fortfarande kvar alla nummer i en låda i källaren.

Ett av mina bästa minnen är när jag vann en bildtävling genom att byta ut CS-skinnet för gisslan (när de var forskare hela bunten) till er dåvarande chefredaktör. Kanske dags att gräva fram det numret och scanna in

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Blev inte PC game:are fören den gaming tidningen jag prenumererade på gick i graven, har för mig den hette Inside Gaming, Inside PC Nånting.

Samma här, hade aldrig rört en PC Gamer förrns då. Tidningen hette först Incite PC Games, som sen blev PC Gameplay i sep02 (med Victor Leijonhufvud som chefred.), som blev PC Gaming World i april03 som till slut lades ner i oktober 2005. Alla prenumeranter blev överflyttade till PC Gamer. *Minns det lilla, men mysiga PCGW-forumet*

Medlem

Förresten måste ju PC Gamer göra ett avslutningsnummer som slår Super PLAYs finalnummer på fingrarna.

Inaktiv

Ah, multimedia, cdrom, ljudkort och pcgamer!

Minns själv när jag rensade ut förrådet förra sommaren och slängde ett par ICA-kassar PCGamer, bläddrade och tittade igenom dom först såklart, många fina minnen. Minns speciellt förhandstitten på Eve Online, så magiskt det verkade då, med MMOs och en gigantisk öppen värld.

Har prenumererat till och från de senaste åren, och tog upp prenumerationen för två månader sedan, men har inte läst tidningarna som kommit. Det blir dags nu, och därefter får de sista tidningarna komma fram till årsskiftet.

Lycka till och jag önskar er allt gott. Suveränt bra jobbat!

Skriv svar