Sony Playstation VR

Robot
Sony Playstation VR

Ett prestandateknisk mästerverk som folk faktiskt har råd med är snart här. FZ har hårdtestat virtual reality till Playstation 4.

#battlefield-1, #sony, #here-they-lie, #job-simulator, #batman-arkham-vr, #nintendo, #wii-sports, #vr-worlds, #the-witcher-3, #battlezone, #rigs, #driveclub-vr, #fallout-4, #project-cars, #assetto-corsa, #eve-valkyrie, #elite-dangerous-1, #microsoft


Medlem
Sony Playstation VR

Hmm väntar lite till...

Medlem

VR... Tyvärr känns hela grejen för mycket gimmick forfarande. För mycket pengar, för mycket krångel. Tror inte det kommer slå nämnvärt mer än för entuiaster.


signatur

Antec Solo | Core2Duo E6600 | 1024x4 Ocz Gold PC6400 | Leadtek GTX260 Extreme | Hiper Type-R 580w | Samsung 940BW | MacBook

Medlem

Sugen. Men det är ändå mycket pengar, som att köpa en konsol till :/ det kan ju inte vara gratis, men för mig är detta fortfarande för dyrt. Tyvärr

Medlem

Hur funkar det om man vill köra med typ, säg sonys egna 7.1 headset? Blir det bökigt att ha på sig? Eller finns bra utrymme för att nyttja headset? Turtlebeach xp 400, sonys egna, astro gaming etc etc....?

Medlem

Ser fram emot Torsdag!

Medlem

Var sugen på ett köp men efter att ha läst denna recension så blir det inget köp. Kommer vänta till andra generationens vr.

Medlem

Vad menas med URK-faktor och vad är tracking?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av eine_petule:

Vad menas med URK-faktor och vad är tracking?

Att vissa upplevelser helt enkelt får magen att göra uppror. Och med tracking menas systemet som läser av var headset och kontroller befinner sig.


signatur
Medlem

innan postnord, hehe

Medlem

Risken för illamående är illavarslande då jag kan bli rejält åksjuk i vissa spel (HL2 tex). Taskig movetracking låter inget vidare. Största missen med PSVR är nog ändå att HDR inte funkar utan att koppla ur boxen.. idiotiskt av Sony då de marknadsför bla PS4 Pro med HDR som en säljfaktor. Vet inte, blir till att testa innan köp...

Medlem

Jag tror nog att man ska vänta åtminstone till nästa generation VR. Jag vill ha min VR sladdlös och utan illamående. PSVR är förvisso billigare än Ocls och Vive men vi pratar fortfarande 5000kr och det utan spelen.

Pass.

Medlem

Gissar på att illamåendet beror på att ps4an inte orkar köra spelen. Tror inte reprojection funkar så bra där

Skulle varit spännande med ett test på en ps4 pro och se om ni får samma känsla

Medlem

Som Vive-ägare tycker jag det roligaste är just room-scale spel. Hur är det med detta för PSVR? Är det mest spel där förflyttning inte mappas mot verklig förflyttning så förstår jag varför man kan känna obehag.

För skeptiker, jag antar att ni ännu inte testat, för det är nästan omöjligt att förklara vad detta innebär. Allt ser ut som skit, när man ser en inspelning på youtube. Bäst förklarat är när man ser på en mixed reality video, som t.ex. detta gratisspel till Viven:

https://www.youtube.com/watch?v=DQoRboOnHOE

Medlem

Verkar inte finnas något större Köpsug i kommentarerna. Som jag hade förväntad mig. Pass för mig med. Denna verkar helt enkelt inte tillräckligt bra.

Ambassadör
Xbox

Allvarligt, det är ju inga småsaker som ni tar upp som negativa. Vem fan vill bli åksjuk av att spela spel? Dessutom betala 6000 + en ps4 för det tveksamma nöjet att kunna spela en timme i veckan. Sladdar till förbannelse, kan inte flytta sig i soffan, omkalibreringar stup i kvarten, inga spel (!), andas genom munnen som ett miffo... Haha vad fan.

Jämförelsen med Kinect (som också var skräp) är ju bara trams, den kostade en tusenlapp, inte 6 så det lär ha varit ett och annat impulsköp i de försäljningssiffrorna.

Nä, VR kommer att funka när det är ett par trådlösa Rayban för en tusenlapp eller två man drar på sig med oerhört mycket mer kraft och känsla än vad som nu finns.


signatur

Jump in.

Medlem

Jag förstår verkligen inte relevansen i sista stycket av den här recensionen. Dels så är det ju en riktig spik i kistan med tanke på att Kinect inte kostade något, sålde massor och numera är en död produkt ... riktigt usel jämförelse ... och dels "so what?". PSVR ska väl stå på egna ben och FZ.SE ska väl inte värva kunder åt sony?

Lets face it VR är sannolikt en stor del av framtiden men idag för dyrt, för omständigt och inte tekniken är inte där.

Medlem
Skrivet av Cortex:

Risken för illamående är illavarslande då jag kan bli rejält åksjuk i vissa spel (HL2 tex). Taskig movetracking låter inget vidare. Största missen med PSVR är nog ändå att HDR inte funkar utan att koppla ur boxen.. idiotiskt av Sony då de marknadsför bla PS4 Pro med HDR som en säljfaktor. Vet inte, blir till att testa innan köp...

Kommer vara jobbigt att hålla på koppla runt varje gång man ska skifta mellan psvr och 4k+hdr.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av eine_petule:

Vad menas med URK-faktor och vad är tracking?

Att vissa upplevelser helt enkelt får magen att göra uppror. Och med tracking menas systemet som läser av var headset och kontroller befinner sig.

Tack för svaret Carl!

Medlem

Problemet med VR (efter att ha testat enklare varianter) är att man är innesluten i sin egna värld och varken hör eller ser vad som händer utanför. Tråkigt för andra att vara med och man själv hör inte om någon ringer på dörren, telefonen ringer eller brandlarmet går. Lite obehagligt faktiskt.

Medlem

Har väntat sedan denna utannonserades och nu är väntan över :).
Fasen vad kul det ska bli, har dock inte testat ngn. av de VR-versionerna som finns men håller tummarna då många verkligen upplevt en wow-effekt samt generellt så har PS-VR fått bra betyg.

Till er som ska vänta en generation eller två så ställer jag frågan "vågar ni verkligen?. Visst. Jag kan förstå dem som ej har råd men att avstå pga. att man tycker tekniken kan bli mycket bättre så finns dock risken att nästa generationer ej blir av pga, utebliva vinster i mjukvara/hårdvaruförsäljning. Vill vi att utvecklingen skall gå framåt måste vi ibland vara villiga att chansa & visa att vi verkligen vill investera för framtiden.

Medlem

Förstår inte hur denna produkt kunde få 4/5 - Mycket Bra med alla de STORA problem som nämns i recensionen? Grova trackingproblem, snäv FOV och buggar osv? Obegripligt... Satte ni betyget innan ni testade produkten? Må så vara att detta är första generationen och (relativt) billig (man måste ju ändå ha denna + kamera + PS) och då ändå få så pass undermålig upplevelse att man måste kalibrera om under spelet och att den inte ens registrerar alla vinklar, men att ge den så högt betyg då är verkligen märkligt... Själv äger jag en Vive och ger den själv bara 3/5 och då är den hästlängder före denna i precis allt, men då verkar man iaf ha lite mer realistiska krav på vad som är absolut viktigt (som tracking, kalibrering, sync och hög skärmfrekvens) och vad som är mindre viktigt....

Medlem

Hur står sig VR upplevelsen mot GearVR som ändå måste ses som den riktiga instegsversionen till VR (och som dessutom är trådlös)

Redaktör
Skrivet av viktorelius:

Jag förstår verkligen inte relevansen i sista stycket av den här recensionen. Dels så är det ju en riktig spik i kistan med tanke på att Kinect inte kostade något, sålde massor och numera är en död produkt ... riktigt usel jämförelse ... och dels "so what?". PSVR ska väl stå på egna ben och FZ.SE ska väl inte värva kunder åt sony?

Lets face it VR är sannolikt en stor del av framtiden men idag för dyrt, för omständigt och inte tekniken är inte där.

Kinect hade riktpris på 1 500 kronor vid release. Den gav spelandet en upplevelse få kommer ihåg, men sålde trots det sjuka mängder. Visst, rabatter lär ha bidragit, men ändå - folk köpte den utan att den gav nåt större mervärde. PSVR, å sin sida, ger de som testar upplevelser de garanterat kommer minnas. Därför gjorde jag jämförelsen med Kinect: PSVR har potential att sälja bra, och det är då långt mer motiverat än för Kinect.


signatur
Redaktör
Skrivet av mrpijey:

Förstår inte hur denna produkt kunde få 4/5 - Mycket Bra med alla de STORA problem som nämns i recensionen? Grova trackingproblem, snäv FOV och buggar osv? Obegripligt... Satte ni betyget innan ni testade produkten? Må så vara att detta är första generationen och (relativt) billig (man måste ju ändå ha denna + kamera + PS) och då ändå få så pass undermålig upplevelse att man måste kalibrera om under spelet och att den inte ens registrerar alla vinklar, men att ge den så högt betyg då är verkligen märkligt... Själv äger jag en Vive och ger den själv bara 3/5 och då är den hästlängder före denna i precis allt, men då verkar man iaf ha lite mer realistiska krav på vad som är absolut viktigt (som tracking, kalibrering, sync och hög skärmfrekvens) och vad som är mindre viktigt....

PSVR bedöms utifrån dess förutsättningar, inte Vives. Jag gör bedömningen att den förtjänar betyget 4 utifrån hur den presterar, du får givetvis tycka annorlunda men min förhoppning är att det framgår av texten varför jag tycker den är bra.


signatur
Medlem
Skrivet av Johan:

Problemet med VR (efter att ha testat enklare varianter) är att man är innesluten i sin egna värld och varken hör eller ser vad som händer utanför. Tråkigt för andra att vara med och man själv hör inte om någon ringer på dörren, telefonen ringer eller brandlarmet går. Lite obehagligt faktiskt.

Jag får gissa att du aldrig använder hörlurar? VR är ju som hörlurar fast för ögonen också. Hela grejen med det är att du ska bli innesluten och slippa yttre stimuli som tar bort från upplevelsen (andra människor, andra ljud, allt som finns i ditt synfält förutom spelvärlden). Vanesak mycket. Skulle börja med att prova hörlurar kanske, för att vänja sig.


signatur
Medlem

Så...
[info]
Riktpriset är en lögn.[/info]

Spelen finns typ inte än.

Fler blir illamånde.

120fps är bara skitsnack.

Gammal och dålig tracking och motioncontrollers

De har själva sagt att man bör helst köpa pro om man ska köra VR.

Sämre upplösning och fov.

Gimmick spel med grafik i ps3 nivå.

4/5? Ett prestandateknisk mästerverk? Oerhört mycket VR för pengarna?

Okej visst Rift/Vive med dator det blir typ 20tusen kr och uppåt men åh andra sidan då har man också en bra speldator med allt vad det innebär och troligtivs en del spel man redan kan eller kommer kunna lira i VR.

I det priset ingår också att man faktiskt kan spela krävande spel och om vi nu ska snacka enorm potential så tycker jag GTA V i VR låter mer lockande, än att VR bara ska bli nästa kinect.

PSVR 6000kr med konsol 3-4500kr typ 10tusen kr + större kostnader för alla nya spelen. Då kommer man heller inte kunna lira de flesta storspelen, åtminstone inte på det sätt många tänker sig VR-spel ska fungera. Med alla dessa brister är det verkligen prisvärt då?

Citat:

Risig tracking kan man leva med, och förhoppningsvis lär sig spelmakarna hantera dess brister.

Jo det har man hört förr...

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Så...
[info]
Riktpriset är en lögn.[/info]

Spelen finns typ inte än.

Fler blir illamånde.

120fps är bara skitsnack.

Gammal och dålig tracking och motioncontrollers

De har själva sagt att man bör helst köpa pro om man ska köra VR.

Sämre upplösning och fov.

Gimmick spel med grafik i ps3 nivå.

4/5? Ett prestandateknisk mästerverk? Oerhört mycket VR för pengarna?

Okej visst Rift/Vive med dator det blir typ 20tusen kr och uppåt men åh andra sidan då har man också en bra speldator med allt vad det innebär och troligtivs en del spel man redan kan eller kommer kunna lira i VR.

I det priset ingår också att man faktiskt kan spela krävande spel och om vi nu ska snacka enorm potential så tycker jag GTA V i VR låter mer lockande, än att VR bara ska bli nästa kinect.

PSVR 6000kr med konsol 3-4500kr typ 10tusen kr + större kostnader för alla nya spelen. Då kommer man heller inte kunna lira de flesta storspelen, åtminstone inte på det sätt många tänker sig VR-spel ska fungera. Med alla dessa brister är det verkligen prisvärt då?

Citat:

Risig tracking kan man leva med, och förhoppningsvis lär sig spelmakarna hantera dess brister.

Jo det har man hört förr...

Psvr vänder sig väl främst till dom som redan äger en ps4. Jag har en ps4 och en hyfsad speldator. Skulle jag vilja skaffa vr, vilket jag inte vill för de lockar mig inte, så skulle jag antingen behöva skaffa en Psvr eller en av dom andra plus en ny dator. Det är väl för sånna som mig som Psvr kan anses konkurrens kraftig. Har man ingen ps4 och inget intresse av en ps4 i övrigt eftersom man är en pc-nazist, då är det klart att då är den ju inte så lockande... Då är de väl bättre med en oculus Trump eller en vive

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av mrpijey:

Förstår inte hur denna produkt kunde få 4/5 - Mycket Bra med alla de STORA problem som nämns i recensionen? Grova trackingproblem, snäv FOV och buggar osv? Obegripligt... Satte ni betyget innan ni testade produkten? Må så vara att detta är första generationen och (relativt) billig (man måste ju ändå ha denna + kamera + PS) och då ändå få så pass undermålig upplevelse att man måste kalibrera om under spelet och att den inte ens registrerar alla vinklar, men att ge den så högt betyg då är verkligen märkligt... Själv äger jag en Vive och ger den själv bara 3/5 och då är den hästlängder före denna i precis allt, men då verkar man iaf ha lite mer realistiska krav på vad som är absolut viktigt (som tracking, kalibrering, sync och hög skärmfrekvens) och vad som är mindre viktigt....

PSVR bedöms utifrån dess förutsättningar, inte Vives. Jag gör bedömningen att den förtjänar betyget 4 utifrån hur den presterar, du får givetvis tycka annorlunda men min förhoppning är att det framgår av texten varför jag tycker den är bra.

Men det var väl det han sa att det låter ju inte speciellt bra i texten. Utöver bekvämligheten så var de enda stora positiva sakerna hur mycket billigare och enklare PSVR var jämnfört med Rift/Vive. När det väl kom till tekniken och spelutbudet försvann helt plötslig den jämnförelsen för att ersättas av dåliga ursäkter och hype.

En sämre produkt blir inte bättre pga sämre förutsättningar.

Potentialen av vad som kan komma släppas i framtiden säger inte ett skit, speciellt inte om den potentialen främst bygger på sålda enheter och hype.

Jag har själv fortfarande inte köpt varken Rift eller Vive då jag tycker det fortfarande saknas tillräcklig med bra spel.

Medlem

Bara att köpa, så man kan sälja den på ebay om 30 år till någon fanatisk samlare.

123
Skriv svar