Det anrika spelmagasinet Svenska PC Gamer läggs ner

Robot
Det anrika spelmagasinet Svenska PC Gamer läggs ner

Efter 25 starka år i datorspelarnas tjänst har tidningen nått vägs ände.

#nedlagd, #svenska-pc-gamer


Medlem
Medlem

Från och med numret som var en förhandstitt på Half-Life 2 med vitt omslag och Gordon Freeman på framsidan (har inte kollat upp när/vilket nummer det var) missade jag inte ett nummer eller en sida under ungefär 6-7 år.

Jag tror till och med jag minns att ni hade åkt till typ Washington eller så där Valve bor för att recensera HL2... Men något hade hade gått snett och det blev inget av med recensionen... Ilskan mot Valve var påtaglig där

Har dock inte läst hen på länge.

RIP


signatur

subterranean homesick alien

Frilansare
Medlem

PC Gamer var ofta en av månadens höjdpunkter för mig som yngre, både tidningen och de demoskivor som följde med som på den tiden var det enda vettiga sättet att testa nya spel då vår uppkoppling var för seg för att ladda ner demos och annat. PC Gamer var nog också en stor anledning att jag fastnade här på FZ då jag kände igen lite namn från den tiden bland skribenterna här (Bennet t.ex.). Minns även att jag verkligen uppskattade humorn i tidningen. Bra tidning, vila i frid!

Redaktör

Adjöss och tack för musen! PCG har varit viktig på allvar. <3


signatur
Avstängd

Riktigt tråkigt att den försvinner... Finns ingen chans att en ny ägare kan kliva in och ta över som sist ?

Medlem

Satan vad synd.

Tråkigt att höra...
Var en flitig prenumerant i många år i mina forna PC-dagar.

😭

Medlem

Tråkigt men oundvikligt.

Medlem

Tråkigt, men dock väldigt väntat. Fina minnen har man dock från denna och en rad andra speltidningar.

Medlem

Good Times we had... 🙏🏻

Redaktör
Ponny

Kärlek. Bara kärlek. <3


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Rip, många goda barndomsminnen till den tidningen

Medlem

Tråkig nyhet läste den under flera år när den kom, och hittade så sent som för nån vecka sen det absolut första numret i ett tidningsställ i förrådet

Medlem

Trist är ju ändå många år den hann leva.. minns den tiden man skyndade sig hem för att se vilka demos fanns på CD gamer xD man kommer helt klart sakna den tiden, allt är ju digitalt idag..

Medlem

Prenumererade i många år när jag var yngre, och samlingen ligger kvar i pärmar. Tråkigt för en fin tidning men jag förstår om inte förutsättningarna för papperstidningar finns längre.

Skribent

Riktigt trist, och en stor eloge till alla sjukt grymma skribenter som förgyllt svensk spelmedia under Svenska PC Gamer-fanan i alla år. Både tidningarna och demoskivorna var värda sin vikt i guld på skolgården, med all rätt.

Det blir en öl i Svenska PC Gamers ära ikväll.

Medlem

😑❤️


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

FM-guru
F.d. Sisyr

Synd, men fantastiskt att tidningen överlevt så länge som den gjort trots konkurrensen från i första hand internet.

Vem ska ta över stafettpinnen vad gäller bildtexter nu?

Medlem

Men vem var Viktor Pefsin (/Fiktiv Person)?

Medlem

Trist, har bra minnen från tidningen och forumet som jag var väldigt aktiv på i mitten av 00-talet. Speciellt så himla glad över första numret, en ny bra speltidning i Sverige efter att ha tappat intresset för Datormagazin/Highscore och Interface.

Men samtidigt är detta ganska så förståeligt, det har gått ett flertal år sedan jag sist läste ett nummer. Att öppna en ny tidning bara för att sedan läsa om gamla spelnyheter man läste om på nätet för många veckor sedan känns lite sådär.

Medlem

Fan vad tråkit.

Medlem

Himla tråkigt, har alla nummer sedan start.
PCG toa lektyr NO:1 vila i frid min vän

Frilansare
Skrivet av Gesturr:

Men vem var Viktor Pefsin (/Fiktiv Person)?

Det tar han med sig i graven! Nejdå, hint: han jobbar på Avalanche idag.

Frilansare
Skrivet av Sisyr:

Synd, men fantastiskt att tidningen överlevt så länge som den gjort trots konkurrensen från i första hand internet.

Vem ska ta över stafettpinnen vad gäller bildtexter nu?

Känner att den "bördan" borde hamna på oss.

Medlem
Medlem

Trist!

Min första tidning jag slaviskt köpte varje månad ända från start till 2010 ish...tråkigt!

Saknar även SuperPlay
..


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Det tar han med sig i graven! Nejdå, hint: han jobbar på Avalanche idag.

Tackar, nu fick jag nya krafter.

Medlem

Jag var även en prenumerant i de forna dagarna. Jag har faktiskt kvar tidskriftshållare i ett förråd med några årsutgåvor som jag inte kunnat förmå mig att bli av med trots att de bara står där och samlar damm. Tråkigt att se att den går i graven. Men jag kan förstå varför med tanke på medielandskapet.

Medlem

Jag brukar i vanliga fall bara ögna igenom merparten av de nyheter som kommer här varje dag och sällan ta till orda.
Men jag känner att det är en förbannad skyldighet att ta bladet från munnen nu och hylla dig Thomas och Jocke och alla andra som bidragit till instutitionen som är Svenska PC Gamer. Den känslan man hade på en fredag (om jag inte minns fel) på väg hem från skolan på 90-talet, medveten om att där väntade äntligen ny läsning, den är svårslagen och orepriserbar.

Stort tack för att ni förgyllde min barndom med kvalitativ läsning om allas våran favoritsysselsättning; gaming, och stort tack för de minnen ni skapat med det.

Skriv svar