Det anrika spelmagasinet Svenska PC Gamer läggs ner

C64
Medlem

Ohhh SIN tänk en remake på det bara putsa på grafiken lite lite grann och inga andra förändringar

Medlem

Flyttlådan med gamla PC Gamer står kvar nere i källaren, kanske dags att ta upp den och titta igenom dom nu? Jag är otroligt glad att jag hann få ett exemplar med ett spel jag har gjort på första sidan däremot. Känslan att hålla en PC Gamer, som har varit med mig under en så stor del av min uppväxt, med något som jag har gjort på framsidan gör mig tårögd på riktigt. Det är lite som att cirkeln är sluten på något sätt. Tack för allt!

Avstängd

Saknar superPLAY

Medlem

jag hade precis flyttat från Polen till Sverige. Som 14-åring så hade man många ideer och jag älskade att spela på min commodore 64. Jag längtade varje månad efter PC gamer, och med vetskapen att jag kanske får testa nya spel, läsa om de, och fylla mig själv med info gjorde att jag verkligen såg varje nummer som ett vinnande koncept som pågick rätt länge. (Jag hade till och med delat ut tidningar för att få råd med tidningen.) Tyvärr så missade de lite övergången till Internet, till skillnad från FZ som levererar ett vinnande koncept för ett spel nyhets sajt.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av zhapp:

Flyttlådan med gamla PC Gamer står kvar nere i källaren, kanske dags att ta upp den och titta igenom dom nu? Jag är otroligt glad att jag hann få ett exemplar med ett spel jag har gjort på första sidan däremot. Känslan att hålla en PC Gamer, som har varit med mig under en så stor del av min uppväxt, med något som jag har gjort på framsidan gör mig tårögd på riktigt. Det är lite som att cirkeln är sluten på något sätt. Tack för allt!

kolla om du har nummer 1.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

Prenumerant från 1998-2006 och det var alltid sån glädje när man såg tidningen i brevlådan. Pappersmedia var något speciellt förr. I alla fall när det gäller gaming. Jag har kvar alla exemplar i mint condition som all annan nostalgi

Tack för allt PC Gamer.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Minns att av någon anledning, så vann jag en XCOM tshirt. Minns inte hur jag vann den, men tror att den är på vinden någonstans. Bara goda minnen av PC Gamer.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Kommer ihåg jag uppskattade nån som skrev under namnet agorander eller nåt i den stilen gillade hans krönikor. Långhårig figur med krulligt hår? Vad hette han?

Medlem

För mig var PC Gamer också källan till att få HL patchar och senaste CS Beta. 6.8 det var tider det

Medlem

Just ja, och jag har alla nummer av deras PC Gamer Special eller PCG Special som den hette. Klassiskt morgontidningspapper i morgontidningsformat. Sjukt coola de med!

Medlem

Började läsa Svenska PC Gamer när jag var ca 10år, efter ett par månader så insåg jag att den mest var en översättning av den Brittiska diton, så jag började prenumerera på den och kan nog mycket tacka det för dels mina engelska kunskaper och mitt brinnande intresse för datorer.

Så tack för er del av resan, tack för den här tiden och jag önskar er all lycka och framgång vad ni nu tänker ta er för!

<3


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av quadratis:

kommer ihåg när jag började köpa pc gamer och flera av mina gamla amiga-polare som på den tiden helt vägrade erkänna något som hade med pc eller windows (bill gates bad!) att göra, fjantade sig med typ "DMZ är för riktiga datornördar! pc gamer, vad fan är det?", bara för att sakta men säkert överge sin amiga och DMZ med åren och tids nog glida över helt till pc och pc gamer.

/random anekdot

PC Lamer hade man nog kallat tidningen för förr, nu gjorde jag inte jag det men tänkte bara på vilket mindset man hade då

Medlem

Så trist! Dock så var jag mer åt Super-Play/Reset/Level hållet, men hade enstaka ex hos min Pappa.

Medlem

PCG tog över stafettpinnen när Datormagazin tappade handduken (bokstalivligen). Jag prenumererade i många år, men får erkänna att det var länge sedan jag köpte ett nummer. Precis som många andra så tycker jag tiden då man fick hem en CD med demo var smått fantastisk, men å andra sidan inte något jag längtar tillbaka till


signatur

K9
:.:

Medlem

Väldigt tråkigt att höra... Stort, stort tack från alla av oss för alla dessa år av bra tidningar!


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Minns hur familjen prenumererade på PC Hemma när jag var liten, omkring fyra sidor i den tidningen var dedikerade till spel, så de sidorna läste jag om och om igen. När jag var omkring 10 år gammal var vi i Norge och då fick jag syn på en tidning som hette PC Player, jag öppnade den och började instinktivt bläddra till mitten där spelsidorna brukade vara i PC Hemma, blev helt begeistrad när jag insåg att hela tidningen handlade om spel.. Om ändå något sådant fanns i Sverige! Några månader efter hemkomsten tittade jag i tidningsstället på ICA och så såg jag den, PC Gamer. Blev trogen prenumerant många år framöver och har kvar alla tidningar än.

Medlem

Nostalgin svider som en bitterljuv klump i magen...
Gamla Datormagazin med Christer -> Highscore -> PCG.

Ljuva tider....

Medlem

Riktigt tråkiga nyheter. Minns min första tidning; Min pappa köpte med tidningen hem från när han varit och hyrt film. Pc Gamer nr 2. En stor hydralisk på framsidan och en recension av Star craft. Var såld efter det.

Medlem
Skrivet av Metsys1k:

Kommer ihåg jag uppskattade nån som skrev under namnet agorander eller nåt i den stilen gillade hans krönikor. Långhårig figur med krulligt hår? Vad hette han?

Daniel Agorander är det nog du tänker på.

https://nl.linkedin.com/in/daniel-agorander

Han ser inte direkt ut som förr, men står lite längre ner på den där sidan att han jobbade som frilansande spelkritiker på PCG mellan 01-04.

Avstängd

Går det att läsa gamla nummer online någonstans (sånt brukar ju finnas inscannade ibland) ? Sent 90/tidigt 00-tal är framförallt intressant 🙂

Medlem
Skrivet av wololo:

Visst hade Datormagazinet det där läskiga dagstidningspappret tidigt 90-tal?

Yep


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Tråkigt att läsa detta. PC Gamer var en stor del av min ungdom och kanske delaktiga till att mitt spelintresse är så stort som det är.
Några av dom saker jag kommer ihåg att jag gillade var demo skivan som kom med innan internet var en stor grej där jag provspelade i princip allt, alla roliga bild texter som ofta fick mig att fnissa till, finurligt skrivna recensioner, alla internskämt skribenterna emellan, PCG hamstern som svarade på läsarmejl (eller var det bara en feberdröm?) och alla roliga bilder där nästa släpp datum presenterades.
Kommer ihåg två starka. En där någon sökte en konkurrerande Daikatana klan att spela mot och en om Man-Mannen, superhjälten som har styrkan, snabbheten och intelligensen av exakt en man.

Tack för denna epok i Svensk historia och tack för att ni gjorde min ungdom lite bättre ❤


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Nä, jag kan inte riktigt greppa det här.

En svensk nördepok går i graven, och det blir samtidigt ett sorts personligt vägskäl för mig. Jag har alltid prenumererat på tidningar i någon form ända sen jag lärde mig läsa och föräldrarna beställde Bamse. PC Gamer var en av de sista tidningarna jag fortfarande beställde i fysiskt format, Uti Vår Hage var den andra. Men strax efter att Krister Petersson pensionerat sig från Uti Vår Hage och tidningen märkbart störtdykt i kvalitet väljer den något hårigare Thomas Petersson att avsluta PC Gamers 25-åriga segertåg med flaggan i topp.

Jag sträckläste det sista numret utan paus, och listan 100 spel på 25 år gjorde mig löjligt nostalgimysig. Tur att jag inte visste att det var sista numret någonsin, annars hade det varit lite för vemodigt. Nu har jag inga tidningar kvar att se fram emot i brevlådan.

Redaktionen har låtit förstå att det inte har varit någon dans på rosor att driva en tidning i egen regi de senaste 5-6 åren, men det har ta mig tusan inte dragit ner på kvaliteten. Hatten av till alla er som har medverkat och lycka till i era framtida äventyr! Det har varit en fantastisk resa.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Alltid tråkigt. Denna tidning köpte man ju varje nummer av ihop med Dmz och hemdatornytt mm.

Kort och gott dödade ju internet dessa, säker på även vid min ålder hade jag köpte varje tidning vid varje släpp. Sippa lite kaffe och snooza på artiklar.

Tror alla tidningar har internet som sin djävul oavsett vad. Sport,fiske,jakt,smycke,mode.....finns på nätet 9/10ggr gratis.

Medlem

Har PC Gamer nr 1, fortfarande inplastat från affären. Ville bara säga det.

Medlem

Tråkiga nyheter, fick bli att snabbt köpa en kopia av den sista tidningen via Pressbyråns hemsida som minne. Många glada stunder när man var en liten grabb som fick upp intresset för pc-spel.
Vila i frid och må alla involverade kunnat fortsätta inom branschen.


signatur

"Glöm dina bekymmer för imorgon kommer nya"

Medlem

PC gamer och FZ skulle jag säga har präglat mitt spelande mest sedan vår första MMX 1997 (på den tiden delade familjen dator )

Har kvar PC Gamers T-shirt hemma "Are you a man or a mouse" med egentryckt lagnamn Jonator på ryggen

Tror dock inte jag har några tidningar kvar men de finns ju att köpa, man skulle nästa rama in en https://www.tradera.com/search?q=pc%20gamer

Tittar bara in snabbt för att återigen säga varmt tack till alla och envar som läst oss, följt oss, gillat oss eller bara tryckt F här i chatten. Hade jag satsat på musiken istället och svurit hade jag kört ett svettigt "Tack som fan!" nu, men jag svär inte och det har heller inte gått så långt att jag svettas av att sitta still.

Jag kommer svara på alla frågor som finns här också, oavsett om det gäller konspirationsteorier med licensen, ev. digitalt arkiv och annat. Just nu brottas jag dock med 250 olästa (!) mail i min inkorg, jag har tagit del av ganska exakt tusen (!) kommentarer på div. plattformar, skrivit hundratals inlägg själv och ska försöka få ut tusentals spelkoder till prenumeranter med tidningar kvar på sin prenumeration, så jag hinner inte riktigt nu. Tittar in här inom kort igen. Under tiden kan de som vill ju alltid kika in på vår eller FZ:s Patreon och titta på våra och FZ:s strömmar. Det kostar inte mycket, men en tjuga i månaden räcker långt om man är många. Bamse säger att tillsammans är vi starka, och man bråkar inte med en björn med blå luva som blir svinstark när han tar droger.


signatur
Medlem

Såg första tidningen hos en kompis år 1996 och blev såld direkt. Köpte första nummret för att en kompis hade inga spel på sin dator, demo cd var guldvärda och efter branden 1999 där vi förlorade nästan allt utom datorn så blev pcgamer med demo cds ännu viktigare och läsningen var ljuset i mörkret. Registrerade mig på forumet deras 2002 och hängde där varje dag. Men fick med en liten rolig text på spelarjustnu sektionen på sista tidningen


signatur

Nintendo Switch: SW-2771-7512-1037
Steam: Worebit
Xbox: Worebit
Ps4: Vorebit

Avstängd

Stod i artikeln att det sista numret är det som är ute i butik nu. Vilken butik dock? Har kollat diverse pressbyrån & hemköp i centrala stockholm och inte sett det någonstans..

Vart kan man köpa sista numret?

Skriv svar