Playstation VR2 imponerar på tidiga testare
Vibrerande ansikten är vad vi alla vill ha haha.
Jag hoppas de patchar upp moss 1 och moss 2 till denna hjälp (o kontroller) ty då köper jag dem igen.
Fortfarande två av de bästa spel jag spelat.
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.
Vibrerande ansikten är vad vi alla vill ha haha.
Jag hoppas de patchar upp moss 1 och moss 2 till denna hjälp (o kontroller) ty då köper jag dem igen.
Fortfarande två av de bästa spel jag spelat.
Bra om karaktären får en bitchslap eller liknande
Ps5 kraft + foveated rendering är riktigt riktigt bra!
Kommer göra underverk för vr spelen
Tror också detta är helt avgörande för VR. Kommer ge en helt annan nivå !
Men den är fortfarande inte trådlös... :/
Nej tyvärr.
Headsetet är vad man idag får betrakta son riktig high end (för vanliga konsumenter).
Sony har nog fått kapa priset på så mycket som möjligt pga allt annat är i överkant.
Headsetet kan inte säljas för hur mycket som helst och Sony kan inte låta sig förlora hur mycket som helst på varje såld enhet.
Tyvärr fick trådlösa stryka på foten för det innebär merkostnader.
Men det utesluter inte en ev Version 2 eller nån form av framtida wireless adapter.
Kabeln på PSVR2 är nämligen löstagbar, bra också om katten tuggar av den eller nått
Men den är fortfarande inte trådlös... :/
De har de aldrig sagt att den skulle vara heller iofs. Men det kommer nog någon modul senare (som du kan köpa till) som gör den trådlös ska du se.
Man måste ju spara lite "sälj-knep" inför PSVR3 och PS6 också annars har ingen något att se fram emot när de kommer.
Det gäller att boka så snabbt man kan eller att få vänta riktigt olidligt....
Jag kommer säkert lyckas få tag på en innan jag ens får tag på en PS5:a att koppla den in i här i Norge 😁
Detta är en riktig grym USP för PS! Det är tråkigt att MS (verkar?) helt övergett VR till Xbox.
Blame Phil spencer, han provade VR blev åksjuk och sa, det här vill ingen ha.
Även fast det först "lovades" så tidigt som med vassaste xbox one skulle klara av VR.
nej men lille phil blev åkskjuk.
Blir spännande att se om den blir kompatibel med PC. Då blir det nog ett köp.
Knappast troligt att det blir nått officiellt stöd.
Headsetet kopplas via USB-C
Undrar om en pc VR skulle kunna pressa in ännu högre upplösning och genom ögonspårning kunna ge en 4K känsla utan att vara för krävande.
Tids nog tids nog.
Finns inget konsument headset med ögonspårning eller mjukvara/spel som utnyttjar Foveated rendering på ett fungerande sätt.
Här verkar ju Sony gjort ett bra jobb tillsammans med Tobii, dom blir nog först ut
Linserna ska vi inte förglömma, detta är Fresnel linser med Sonys egna patent, ingen har nämnt nått om godrays tex som en del kan störa sig på rejält och att det är klar bild över hela fältet.
Men den är fortfarande inte trådlös... :/
Och här har vi möjligtvis tröskeln som måste passeras innan det blir åka av på riktigt...i alla fall för egen del.
Släpps VR spelen på skiva? I så fall kan jag tänka mig investera i detta. Jag har Oculus S men köper väldigt sällan vr spel då det är digitalt och vet ej om det är ett spel jag tycker om.
En del psvr spel släpptes på skiva men dom fleata var digitala tror jag.
Köpa digitalt på steam eller oculus har du ju alltid 2 timmars eller 2 veckors ångerrätt.
Annars kan jag tipsa om Viveport infinity så får du tillgång till en massa spel för en månadsavgift, likt gamepass/ps+
Hoppas ryktena om Half Life: Alyx stämmer. Det hade ju varit drömmen.
Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW
Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''
Och här har vi möjligtvis tröskeln som måste passeras innan det blir åka av på riktigt...i alla fall för egen del.
Sony kommer troligtvis aldrig släppa en trådlös version. Den ska ju funka direkt och bara att koppla in en sladd, ska vara så lätt att farmor Agda kan installera den.
Det skulle bli alldeles för mycket support frågor om man hade trådlöst med tredjepart grejer mellan headset och Konsollen tyvärr.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Knappast troligt att det blir nått officiellt stöd.
Headsetet kopplas via USB-C
Om Sony har egen butik på PC som det ryktas så känns det inte så långsökt.
Men det är ju bra att det är USB-C, väldigt bra port och PS5 har stöd för 10Gbit där, vilket även är vanligt på PC. Borde förhoppningsvis gå att lösa via 3dje part framöver.
Skulle inte PS5:an kunna sända videosignalen till headsetet direkt via Wi-Fi 6, istället för att gå via router, så att det t.o.m. blir ännu enklare än att koppla in en sladd? Om en Wi-Fi 6-adapter säljs till headsetet sen.
WiFi 6 är lite långsamt, bland annat batterier kostar och det är skönt att slippa så mycket hårdvara i headsetet som möjligt för att reducera storlek och vikt.
Jag tror mer på WiFi 7, inte ens Valve verkar pigga på trådlöst, även fast att de var inne på det spåret innan Index släpptes. Lät då som att det skulle komma ganska nära inpå.
Men batterier blir billigare och får mer kapacitet, hårdvara går framåt så jag tror inte att det är så långt bort. Det kanske lanseras i samband med PS5 Pro ca 2025?
Om Sony har egen butik på PC som det ryktas så känns det inte så långsökt.
Men det är ju bra att det är USB-C, väldigt bra port och PS5 har stöd för 10Gbit där, vilket även är vanligt på PC. Borde förhoppningsvis gå att lösa via 3dje part framöver.
Om sony ska ha officiellt stöd på PC måste man skriva programvara för att föra videosignalen via usb-c, det är inte standard att ha usb-c på grafikkortet, om det är virtual link du tänker på. Det blev aldrig en standard.
WiFi 6 är lite långsamt, bland annat batterier kostar och det är skönt att slippa så mycket hårdvara i headsetet som möjligt för att reducera storlek och vikt.
Jag tror mer på WiFi 7, inte ens Valve verkar pigga på trådlöst, även fast att de var inne på det spåret innan Index släpptes. Lät då som att det skulle komma ganska nära inpå.
Men batterier blir billigare och får mer kapacitet, hårdvara går framåt så jag tror inte att det är så långt bort. Det kanske lanseras i samband med PS5 Pro ca 2025?
Det släpps en WiFi6E adapter till Valve Index på Kickstarter, det ska fungera hur bra som helst.
Sony väljer icket trådlöst för att hålla nere kostanderna, annars hade det inte varit nått verkligt hinder.
Vissa har en felaktig uppfattning att trådlöst måste vara laggigt, krångla osv men det är det inte, speciellt inte om det släpps officiella verktyg.
Någon kvalficerad gissning vad det kommer att kosta?
4990-5990 (egen gissning)
Spekuleras allt mellan $400 - $600
Jag tror inte det blir något officiellt PC-stöd - i alla fall inte initialt.
Med tillverkningsproblem runt om i världen så finns risken att tillgången inte kommer möta efterfrågan på ett tag (dock beroende av priset såklart). Om PSVR2 då skulle vara PC-kompatibel skulle det kunna bli en situation där de flesta enheter går till PC-spelare.
Det skulle bli konstigt om Sony raggat utvecklare till att göra spel till PSVR2 och sedan får de knappt sälja några spel då de flesta enheterna säljs till ett annat format.
Om sony ska ha officiellt stöd på PC måste man skriva programvara för att föra videosignalen via usb-c, det är inte standard att ha usb-c på grafikkortet, om det är virtual link du tänker på. Det blev aldrig en standard.
Det släpps en WiFi6E adapter till Valve Index på Kickstarter, det ska fungera hur bra som helst.
Sony väljer icket trådlöst för att hålla nere kostanderna, annars hade det inte varit nått verkligt hinder.
Vissa har en felaktig uppfattning att trådlöst måste vara laggigt, krångla osv men det är det inte, speciellt inte om det släpps officiella verktyg.
Att skicka bild via USB-C är standard idag. USB porten på PS5 har en hastighet på Ca 10Gbit vilket också är vanligt idag. Det är inte säkert att de gjort någon costum lösning till PSVR2 på den porten, har inte hört eller läst något om det än så länge.
Finns nog inget behov av port på grafikkortet längre alltså, ifall inte det skulle sänka latency eller liknande. Tror inte PS5 USB-C går direkt till grafikkortet.
"Problemet" ligger alltså förmodligen i mjukvaran i så fall, vilket säkert kan lösas.
Kickstarter är inte en officiell produkt, det kommer förmodligen fungera bra, men det borde finnas någon anledning till att Valve själva ändrade sig.
Trådlöst är fortfarande kompromiss, skönt att slippa hårdvara vid huvud också.
Men jag håller klart med om att tröskeln blir mindre hela tiden och det börjar närma sig standard, vilket det också lär bli inom några år.
Jag tror inte det blir något officiellt PC-stöd - i alla fall inte initialt.
Med tillverkningsproblem runt om i världen så finns risken att tillgången inte kommer möta efterfrågan på ett tag (dock beroende av priset såklart). Om PSVR2 då skulle vara PC-kompatibel skulle det kunna bli en situation där de flesta enheter går till PC-spelare.
Det skulle bli konstigt om Sony raggat utvecklare till att göra spel till PSVR2 och sedan får de knappt sälja några spel då de flesta enheterna säljs till ett annat format.
Inte vid launch kanske, men med tiden så bör inte det vara ett problem. Med egen butik så har de fortfarande en stark inkomstkälla där.
Jag ser inga större problem med officiellt stöd när det slutar vara brist på dem. De var rätt snabba med Dual-sense stöd också.