Rapport: Sony har dramatiskt sänkt PSVR2-förväntningar - sämre efterfrågan än väntat

Robot
Rapport: Sony har dramatiskt sänkt PSVR2-förväntningar - sämre efterfrågan än väntat

Har halverat lanseringsmålet, enligt Bloomberg.

#playstation-vr-2, #psvr2


Medlem

Den kosta mer än konsolen och vi är mitt i en inflation. Det är inte så konstigt att många drar in på lyxprodukter.

Medlem

Det ska vara lite si och så med dessa rykten.
Tydligen är det samma som skrev om 2miljoner målet och har tydligen haft mycket skriverier om Nintendo och PS5 som inte stämt.
Det lucktar clickbait.

Att den enbart passar till PS5 och kostar en del är kalrt en nackdel.
Samtidigt undrar man vilka prisnivåer folk förväntar sig.

Jag tror när PSVR2 finns ute kommer många inse att det är inget man vill missa, speciellt inte om man äger en PS5


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent

VR är en nischad produkt. Många väntar nog på recensioner av både enhet och spel. Samt kanske vill testa den i butik/dylikt innan de pytsar ut med 7K för en Daft Punk-bytta.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Den är inte värd 7000 kr. Så inte så konstigt. Hade den legat på 3500-4000 så kanske jag hade övervägt en.

Medlem

Ska bli kul att leka med nästa månad.

Avstängd

Personer är i mångt och mycket logiskt tänkande och förstår att eftersom PSVR1 var undermålig kommer detsamma gälla PSVR2. Vidare är som redan sagts produkten nischad och till överpris. En ekvation som är enkel att lösa.

x = onödigt dyr produkt som kommer dö ut fort.

Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

Personer är i mångt och mycket logiskt tänkande och förstår att eftersom PSVR1 var undermålig kommer detsamma gälla PSVR2. Vidare är som redan sagts produkten nischad och till överpris. En ekvation som är enkel att lösa.

x = onödigt dyr produkt som kommer dö ut fort.

Det ska bli kul att se hur denna kommentaren åldras


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Haha, jag var så pepp på vr 2012. Nu när jag testade vr för några år sedan så insåg jag att vr är coolt, men min åksjuka aldrig kommer att acceptera den. Som referens så blev jag jätte-åksjuk i lördags när jag endast skulle ställa in stjärnkikaren emot månen via kikarsiktet 🤣
Med det sagt så tror jag det "verkliga" genomslaget kommer då AR blivit såpass billigt att vi vanliga människor har råd med det, och att det då kommer fler spel där du spelar i "verkligheten" istället. Det kommer funka mycket bättre med oss som enkelt får yrsel, men även ihop med andra gadgets såsom tangentbord mm.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Inte riktigt Sonys stil men hade nog varit bra om man öppnade för PC också. En ganska liten marknad blir delad. Blir för få potentiella kunder. Vill jag spela både Half-life Alyx och Horizon måste jag ha två olika vr-headset. Alternativt att Valve släpper sina på PSVR men det vill de väl inte heller kan jag tro... Känns som VR-producenterna motarbetar sig själva lite.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av EpicGoblin:

Den är inte värd 7000 kr. Så inte så konstigt. Hade den legat på 3500-4000 så kanske jag hade övervägt en.

3500-4000 kanske är en rimlig önskan men inte idag. Inte ens dom billigaste kostar så "lite"

Skrivet av ChrizHawk:

Personer är i mångt och mycket logiskt tänkande och förstår att eftersom PSVR1 var undermålig kommer detsamma gälla PSVR2. Vidare är som redan sagts produkten nischad och till överpris. En ekvation som är enkel att lösa.

x = onödigt dyr produkt som kommer dö ut fort.

Finns inga likheter med PSVR1 och 2 på fen fronten.
PSVR var en undermålig produkt med tracking och kontrolllösningar som man tråcklade ihop.
Följde ingen standard utan skapade en egen.

Trots det så blev den framgångsrik 5-6M sålda vilket var bra på den tiden.

PSVR2 är highend och följer dagens standard nör det gäller tracking och kontroller.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Inte riktigt Sonys stil men hade nog varit bra om man öppnade för PC också. En ganska liten marknad blir delad. Blir för få potentiella kunder. Vill jag spela både Half-life Alyx och Horizon måste jag ha två olika vr-headset. Alternativt att Valve släpper sina på PSVR men det vill de väl inte heller kan jag tro... Känns som VR-producenterna motarbetar sig själva lite.

Precis detta. Vill ha ETT set. Flight sim, bilsimmar, elite dangerous och olika sony-titlar. Om de nu inte släpper in andra på sin plattform borde de ha kört sin plattform på andra som är öppna för det, t.ex. steam. Då hade det tveklöst varit mitt förstaval.

Medlem

Jag är övertygad om att många kommer tycka det är ascoolt och känna sig nöjda. Men, det är och kommer alltid vara en nishprodukt och det faktum att du måste ha en dum dum hjälm på dig är ett stort hinder.

Den är alldeles för dyr. Särskilt i dessa tider.

Man stänger ute världen vilket kan vara problematiskt beroende på familje situation.

Man känner sig väldigt nördig och ser löjlig ut. Borde inte vara så men många känner nog så och avstår.

Man förstör frippan så man måste välja sina spelomgångar. Vill inte gärna gå ut med en tillplattad grävling till frisyr.

Det är trots allt mer avslappnat att bara sätta sig i soffan och lira på tvn.

Som sagt. En nishprodukt som skulle behöva bli mer, någonting annat för att bli "mainstream". Kanske aldrig varit deras mål att slå för den stora massan men. Nja. Har sagt det förr och mottagit ilska men VR av idag har inte någon ljus framtid.

Medlem

Är väl endast hardcore gamers som tycker 7000 spänn för ett Playstation tillbehör låter rimligt. Sänk priset till runt 3000 och PSVR2 kommer att sälja som smör.

Redaktör
Ponny

Det hade varit oerhört kul med ett brett genombrott för VR, men händer det nu...? Mja. Skulle önska en dag att vi slapp säga "VR" och "nisch" i samma andetag, och kanske kan PSVR2 bana vägen något åt det hållet – tids nog. Som läget är nu med inflationen känns det tveksamt, men det kan ju rentav bli ett headset som fortsätter sälja bra över tid snarare än massor på en gång.

Vi får se.

Jag kommer köpa en på release. Har riktigt höga förväntningar, men för att dom ska bestå över tid behövs förstås fina försäljningssiffror. Här och nu är det svårt att se hur många ska spendera pengar på detta.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Är väl endast hardcore gamers som tycker 7000 spänn för ett Playstation tillbehör låter rimligt. Sänk priset till runt 3000 och PSVR2 kommer att sälja som smör.

Som VR entusiast så kostar det
Har betalat 7830kr för PSVR2 + Horizon call of the mountain.

Om man inte nöjer sig med stand alone Quest 2 eller Pico 4 som gpr på under 5000


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har förbokat men är tveksam pga osäkerheten om Alyx kommer konverteras till den.

Medlem

Blir inget köp, både alldeles för dyr och inte sladdlös.

Medlem

Sen är det ju i Februari Också. Är inte det en månad dom flesta har rätt dåligt med pengar? Är inte förvånad alls om många kommer att köpa sig en psvr2 under året och inför Julen då det kommer fler bra spel. Någonstans runt 100+ psvr2 spel kommer komma i år. Och flera ingen har hört om. Flera företag bla svenska företag håller på med nya spel till vr. Så vi som köper en Psvr2 kommer inte att få slut på spel i första taget.

Medlem

VR är fortfarande för dåligt för att vara värt pengarna, samt att många människor blir åksjuk av det. Att sätta en sån saftig prislapp på den hjälper inte direkt, i lågkonjunktur dessutom…

Medlem

Två anledningar till att jag tvekar.

1. Spelen, samma spel i ny utgåva typ förutom Horizon. Som jag gärna vill ha recension på. Jumpscares, zombies….gäsp.

2. Pris

Medlem

Rena ockerpriset sen behövs en PS5 för 7k med. 🤣

Medlem

Jag har första versionen av PSVR, tyckte det va helt ok för de pengarna då för PS4.

Kommer nog skaffa en PS5 och PSVR2 om nästa F1 2023 har stöd för VR.

Tycker det är ett smidigt sätt att köra simulatorer i VR för en hyfsad peng.

Är väldigt sugen på att låta detta bli min ingång till VR!


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

såg denna postas

https://www.gamesindustry.biz/sony-reportedly-cuts-ps5-produc...


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av McRaoul:

VR är fortfarande för dåligt för att vara värt pengarna, samt att många människor blir åksjuk av det. Att sätta en sån saftig prislapp på den hjälper inte direkt, i lågkonjunktur dessutom…

Hur anser du när det är bra för att vara värt pengarna?
Har du testat PSVR2?
Dom flesta som använder VR får inte åksjuka och dom flesta kan vänja bort sig det. Bättre headsets mm gllr även att benägenheten att bli sjuk minskar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Priset är rena rånet tyvärr, det kommer nog inte sälja så mycket. Produkten är säkert bra, men tror den hade varit mer attraktiv om hela tingesten var trådlös, för så var inte fallet?

Sedan har det med spelen att göra också, en handfull intressanta, och sedan tar det kanske slut.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Mer än dubbelt så dyrt som PSVR1 gör att jag inte köper.. det hade vart en kul extra, men en kul extra för 8000kr är för mycket för en kul extra.

Medlem

Hade det funkat med PC så hade det varit en given uppgradering från en Rift-S men i nuläget? Nej tack.

Medlem

Givet köp senare i år (när VrOptician släppt passande linser).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

123
Skriv svar