Diskutera – Valves bästa spel är...

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Half-Life: Alyx. Så genomarbetat, så satans bra.

Men uppriktigt sagt är det omöjligt att ranka om Alyx, Portal 1, Portal 2, HL1 eller HL2 är deras bästa. Alla var milstolpar när de släpptes, och visar tydligt vilken oerhört bra spelutvecklare Valve är.

Ah, har ingen möjlighet att testa VR (sitter på iMac) men är grymt sugen på att testa det. Får hoppas det släpps till PSVR2 "snart". & ja, Valve är verkligen legendariska spelutvecklare som aldrig gör någonting halvdant eller oinspirerat. Galet egentligen hur grymma de är.

Medlem

Egentligen så är Portal 2 ett bättre spel, men jag måste säga Portal. Kommer aldrig glömma första gången jag spelade det.

Medlem

Half-Life


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Half Life Alyx är överlägset det bästa spelet Valve gjort och släppt, tycker jag🙂

Medlem

Om jag skulle ranka de bästa spelen genom tiderna så skulle samtliga Valves singleplayerspel hamna på topp 10.
Men skulle jag välja 1 är det förmodligen det första Half Life eller möjligen det första Portal.
Även om uppföljarna bjuder på mer så är det i de första spelen som magi har skapats.

Medlem

Half-Life utan tvekan, det var något nytt och satte en ribba ingen har hoppat över än, inte ens dom själva.

Varför, hur och vad menar du? Dom har släppt spel som Portal, Left4Dead och en del hypade VR titlar som new-tech människor med bra budget hyllar men jag tror inte att någon titel slår den som startade deras historia. Portal var även det ett helt abnormt bra spel men ännu en gång. Slår det Half-Life? Nej det gör det inte och det var det som satte Steam och allting annat i rullning (Har för mig att min orginal CD med Half-Life släppte av Sierra On-Line eller något annat numer dött företag. Valve började med Steam och jag vill påstå att grundbulten där kommer ifrån pengarna från Half-Life

Mitt bonus-svar blir Left4Dead III enbart för att dom första två spelen är titlar som egentligen aldrig borde kunna mjölkas slut. Superb AI och fortfarande det roligaste Zombie pangar spelet man kan spela även om jag börjat med World War Z och insett dess tjusning mer och mer. L4D spelen är dock aldrig något som slutar med att man tyckte det var sisådär eller tråkigt.


signatur
Medlem
Skrivet av vladimir:

Egentligen så är Portal 2 ett bättre spel, men jag måste säga Portal. Kommer aldrig glömma första gången jag spelade det.

Äsch då. Cake is a lie, remember ?


signatur
Medlem

Portal 2 såklart. Sen half life. Hl2 är ok också


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Lith:

Half-Life utan tvekan, det var något nytt och satte en ribba ingen har hoppat över än, inte ens dom själva.

Varför, hur och vad menar du? Dom har släppt spel som Portal, Left4Dead och en del hypade VR titlar som new-tech människor med bra budget hyllar men jag tror inte att någon titel slår den som startade deras historia. Portal var även det ett helt abnormt bra spel men ännu en gång. Slår det Half-Life? Nej det gör det inte och det var det som satte Steam och allting annat i rullning (Har för mig att min orginal CD med Half-Life släppte av Sierra On-Line eller något annat numer dött företag. Valve började med Steam och jag vill påstå att grundbulten där kommer ifrån pengarna från Half-Life

En liten fråga bara, har du spelat HL-Alyx?

Medlem
Skrivet av Therant:

En liten fråga bara, har du spelat HL-Alyx?

Nopes, jag tror att jag tillhör den större skaran som spelat orginalet (Räknar inte med Black Mesa releasen) jämfört med antalet som provat HL-Alyx


signatur
Medlem
Skrivet av Lith:

Äsch då. Cake is a lie, remember ?

Exakt!

Medlem
Skrivet av Lith:

Nopes, jag tror att jag tillhör den större skaran som spelat orginalet (Räknar inte med Black Mesa releasen) jämfört med antalet som provat HL-Alyx

Jag förstår. Du har verkligen missat något. Hoppas du får spela det någon gång framöver, det är en upplevelse iaf jag aldrig glömmer.
Jag har spelat alla valve spelen, förutom Dota2. Half Life var länge ett favorit spel, spelade igenom det många gånger när det begav sig. Samt att CS kom ur det, herregud vilken tid det var när man satt där och nötte cs_Assault i alla beta faser, härliga tider. Men Alyx är fortfarande en annan best, i en annan liga.
Som sagt, jag hoppas du får uppleva det någon gång.

Medlem

Ja, det är nog en upplevelse. Antar att man inte får vara en skitnödig när första den första Headcraben presenterar sig ? Provade en kompis VR set för ett par år sedan, innan Alyx anlände och visst var det fränt. Har Glasögon vilket gjorde det hela svårt men utvecklingen har tagit stora steg sedan man såg "Gräsklipparmannen" någon gång på 80-talet (alt tidigt 90-tal)

Känns som om VR är lite för bökigt och kräver utrymme för att vara funktionellt för mig fortfarande :\


signatur
Medlem

Av alla spelen så tycker jag mest om Half-life serien och första spelet är mig närmast om hjärtat.
Men ska man spela idag så är Blackmesa hl1 remaken den versionen man bör spela.

Portal 2 är också bra.

Vad vi vill ha mer från valve? Onödig fråga, half-life 3 såklart och ett avslut på Gordons historia.

Ser fram mot Black Mesa i vr, när jag jämförde hl2 vr och hl Alyx så vinner Alyx även om det är ett långsammare spel så skapar det mer tyngd i upplevelsen. HL2 är det mer horder av fiender man pangar ihjäl och man springer otroligt snabbt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Älskade Portal 1 och 2. Men har spelat CS i nästan 20 år så det måste vara deras bästa spel, även om dom inte ägde modden från början. Gillade aldrig Half-Life spelen. Not my cup of tea så att säga.

Medlem

Svårt här. Jag gillar Half-Life och verkligen älskar Portal-spelen men det är DotA 2 som har mest timmar på mitt Steam-konto. Att jämföra SP och MP är en jobbig avvägning. Jag får säga DotA 2 men med en enorm hedersomnämning till övrigar titlar


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

roligt nog alla dom största spelen genom tiderna är moddar skapade utav spelarbasen,

Cs sedan dota sen har vi day z ja listan kan göras lång. det är rätt komiskt faktist.

Medlem
Skrivet av Lith:

Ja, det är nog en upplevelse. Antar att man inte får vara en skitnödig när första den första Headcraben presenterar sig ? Provade en kompis VR set för ett par år sedan, innan Alyx anlände och visst var det fränt. Har Glasögon vilket gjorde det hela svårt men utvecklingen har tagit stora steg sedan man såg "Gräsklipparmannen" någon gång på 80-talet (alt tidigt 90-tal)

Känns som om VR är lite för bökigt och kräver utrymme för att vara funktionellt för mig fortfarande :\

Haha ja det finns ett kapitel i Alyx som är riktigt skitnödigt. Valve gjorde en liten ”Ravenholm” bana som är dugligt läskig. I VR förstärks ju allt dessutom mot om man bara skulle spela på en skärm.
Jag spelade spelet på en Quest 1, så långt ifrån optimalt, den är ju klen med dagens mått mätt. Dessutom streamat från datorn (så ingen kabel). Men ändå blev det en njutbar upplevelse. Att se en Strider i ”Verkligheten” är så jäkla häftigt.

Men jag håller med dig angående att det är bökigt, dyrt och dåligt funktionellt. Det krävs lite väl mycket bara för att spela. Idag har jag inget VR längre, har haft Quest 1 och 2, de var iaf prisvärda då när jag köpte dem, samt sladdlöst. Men jag upplever att det finns för få AAA spel som håller t.ex. Alyx kvalitet. Därför så är jag kluven till VR idag, det verkar ju inte direkt satsas på sådär mycket som jag skulle vilja. Är sugen på en PSVR2, men finns ju inget att spela, förutom några snygga demos typ.

Medlem
Skrivet av Therant:

Är sugen på en PSVR2, men finns ju inget att spela, förutom några snygga demos typ.

Det finns ju myclet att spela. Både på PSVR2 och dom andra VR plattformarna.
Half life Alyx är verkligen inte allt. Det är ett påstående jag direkt slår ner på så fort det påstås.
På frågan vad finns det då?
Svarar jag, hur långt är ett snöre? Vad söker du?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det finns ju myclet att spela. Både på PSVR2 och dom andra VR plattformarna.
Half life Alyx är verkligen inte allt. Det är ett påstående jag direkt slår ner på så fort det påstås.
På frågan vad finns det då?
Svarar jag, hur långt är ett snöre? Vad söker du?

Klart det finns mycket att spela, hur mycket som helst för den som sätter sig in. Jag testade ganska mycket när jag hade mina Quests. Så jag har ju inte direkt spelat VR på några år nu, och inte direkt brytt mig om det heller.

Jag påstod det hela ur min synvinkel, vad jag vill spela, och utgick från när jag hade VR, och det lilla jag sett från VR sedan dess. Men tycker du att det finns mycket, så gör det ju det. Men vad håller minst lika hög kvalitet som Alyx i alla aspekter?

Medlem

Svår fråga. För varje gång Valve släpper ett spel med en enspelar-kampanj (alltså inte CS, L4D eller Dota) så brukar det vara det bästa och bäst genomarbetade spel som gjorts när det släpps.

Men kanske mest Alyx tätt följt av Portal 2. Alla är mästerverk dock. Synd att de släpper så sällan.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det finns ju myclet att spela. Både på PSVR2 och dom andra VR plattformarna.
Half life Alyx är verkligen inte allt. Det är ett påstående jag direkt slår ner på så fort det påstås.
På frågan vad finns det då?
Svarar jag, hur långt är ett snöre? Vad söker du?

Grejen med VR är att Alyx höjt standarden av känslan att styra. Hoppar man vidare till en annan titel, jag testade Resident Evil Village på psvr2 men tyckte jag saknade fysikmotorn ur Alyx och lite annat. Man vill typ plocka det bästa och bygga nya/gamla spel ovanpå det om du förstår hur jag menar. Hl2 vr känns dock väldigt lik HL alyx vilket är ett plus.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Grejen med VR är att Alyx höjt standarden av känslan att styra. Hoppar man vidare till en annan titel, jag testade Resident Evil Village på psvr2 men tyckte jag saknade fysikmotorn ur Alyx och lite annat. Man vill typ plocka det bästa och bygga nya/gamla spel ovanpå det om du förstår hur jag menar. Hl2 vr känns dock väldigt lik HL alyx vilket är ett plus.

Stor skillnad Alyx är "byggt" för VR.
Re är ett vanligt spel med VR läge.
Imo behöver man inte kunna plocka upp allt och vrida och vända varenda liten pryl för att ett spel ska vara bra.
Bra spel är bra spel, Re village ör bra spel som blir bättre i VR.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

HL... annars Day of defeat (originalet, inte downsize-ade och nerfade dod:s).


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Detta är ju en kugg fråga. Det bästa spelet är ju det valve tjänar mest pengar på.

Medlem

Half Life: Alyx - inte haft samma känsla i ett spel på flera år.

Qus
Medlem

HL1 är ju självklart inkl alla deras moddar som kom som TF Classic och CS.

Medlem

HL2, no contest.
Portal som runner-up.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Molotov:

Bra spel är bra spel, Re village ör bra spel som blir bättre i VR.

Ja du tycker det.
Men du som nu är så såld på VR, och nu ska få tillbaka en som haft och spelat VR för några år sedan. Vad håller samma höga nivå som HL Alyx satt, enligt dig?

Medlem

Half-Life & Half-Life 2 utan tvekan.

Första Portal var sinnessjukt bra också.

123
Skriv svar