UFO och Aliens, finns dom? :O

Avstängd

Orbs, vad är dem?
1a. Plasma bollar levande sen innan vår så kallade mänsklighet?
1b. Med ett medvetande/ 1.b utan medvetande

2. Utomjordingar som har varit här förr och genetiskt manipulerat oss?
3. Utomjordingar som upptäckte våran självdestruktivitet i och med första atombomben?

4. De är i själva verket oss kanske en miljon, eller kanske bara tusen år från nu, men har förtått hur man manipulerar tidslinjen och kan finnas överallt.
5. De har alltid funnits här, vi har bara inte förstått det, en annan typ av livsform.

6. VI finns inte annat än i en simulation. Den stängs utom vår kontroll.

7. Ganska säker på att det mesta vi ser är deras AI, de ser att vi är på god väg att komma dit och vill antingen stoppa oss, (troligt) eller hjälpa oss, inte troligt om det är en självstyrande AI som har utplånat sina skapare.

Ingen fucking aning, men få saker ger mig nöje som att spekulera om sånt här.

Har dock ett par saker som är oförklarliga enligt vetenskapen som hänt mig.

Moderator
Skrivet av Devan:

Kollar du på dem fortfarande?

Senaste avsnittet tog upp ett krig som pågår just nu som jag aldrig hörttalas om innan!

https://youtu.be/zxq60I5RSW8

Självklart! Mycket bra kanal det där.

signatur

Twitch
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av alias:

Har dock ett par saker som är oförklarliga enligt vetenskapen som hänt mig.

Som?

Avstängd
Skrivet av JokerM6:

Inte helt säker på att jag vill säga det här, har blivit bullied för så mycket mindre av nya medlemmar. FZ är ingen förlåtande plats i det stora hela. Med undantag.
Det är något jag menar och står fast vid men väljer var jag säger det. Inga hemligheter och skulle potentiellt sätt kunna vara bra för den som utsätts.

Medlem

Om andra civilisationer finns så finns dom, dom verkar dock inte vilja visa sig till en sådan grad att dom vill komma ner och umgås med oss så att det kan starkare bevisas.

Avstängd
Skrivet av nils45:

Om andra civilisationer finns så finns dom, dom verkar dock inte vilja visa sig till en sådan grad att dom vill komma ner och umgås med oss så att det kan starkare bevisas.

Jovisst men om de är tusentals till och med miljontals år före oss, vilket inte vore helt omöjligt om nu en civilisation kan överleva så länge utan att självförstöra sig?) och alla är AI-styrda från eventuella andra planeter eller deras "hem" är det vi kallar "rymden"? skulle du ha något intresse av att umgås med en bananfluga (oss)? Snarare så är väl valet "vi utnyttjar dem gör dem till oss" våra "arbetsbin" eller "utplånar dem".

Medlem

Min take på det hela.

Absolut tror jag att det existerar liv på andra världar. Kommer vi någonsin att traffa dem? Nej det tror jag inte.

Folk som påstår att de sett eller träffat Aliens, antingen ljuger eller hallucinationerar dom eller vet inte vad dom har sett.

Det är i alla fall vad jag tror. Så, jag undviker tv shower där det snackas ufo konspirationer.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skrivet av lonian:

Min take på det hela.

Absolut tror jag att det existerar liv på andra världar. Kommer vi någonsin att traffa dem? Nej det tror jag inte.

Folk som påstår att de sett eller träffat Aliens, antingen ljuger eller hallucinationerar dom eller vet inte vad dom har sett.

Det är i alla fall vad jag tror. Så, jag undviker tv shower där det snackas ufo konspirationer.

Jag tror att vi får skilja mellan "liv" och "tänkande varelser".
Att det finns liv är skitenkelt. Någon liten encellig organism som äter soljljus någonstans lär snarare vara väldigt sannolikt.
Men tänkande varelser på vår nivå och högre, nja, där blir det kanske mer osannolikt.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Att det finns liv är skitenkelt. Någon liten encellig organism som äter soljljus någonstans lär snarare vara väldigt sannolikt.
Men tänkande varelser på vår nivå och högre, nja, där blir det kanske mer osannolikt.

Hannes,
Kan du förklara hur det blir mer osannolikt?
Jag räknar med att du i din teori menar att alla tänkande varelser behöver ha samma utveckling som oss.. Dvs. lik atmosfär, likt utvecklingsmönster. Det sker mycket spännande inom forskningen när det kommer till just detta nu och först och främst tänker jag då på elektroniska noder på havsbotten. Så forskare menar nu att vi inte behöver leta efter liv så som vi tidigare gjort utan kan leta efter dessa.. Whatever, jag ska inte pröva att uppsummera men jag kan hellre länka till denna; Dark Oxygen | CIA Deep Sea Secret Could Trigger the Next Extinction Event. Väldigt intressant klipp på ungefär 30 minuter

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Jag tror absolut att det finns, eller har funnits, tänkande och intelligenta varelser. Vårt universum är enormt och har existerat under en mycket lång tid. Att då tro att vi människor är de enda högintelligenta varelserna som någonsin existerat känns som att sätta oss själva på en gudalik nivå. Absolut så är nog encelliga organismer mer vanligt.

Intelligent liv kan ha uppstått tidigare eller kommer att uppstå senare än vår egen civilisation.
Universum är nästan 14 miljarder år gammalt medan mänsklig högteknologi bara har funnits i ungefär 100 år.

Två civilisationer skulle alltså kunna existera med miljoner års mellanrum utan att någonsin överlappa. Tänk om en annan civilisation sände ut radiosignaler för 5 miljoner år sedan. Vi skulle aldrig veta om det, eftersom signalerna har försvunnit, eller så kom de innan vi kunde ta emot dem.

signatur

Medlem

Känslan om vi skulle få kontakt eller verkligen se tecken på intelligent liv skulle ju vara något av det häftigaste som hänt. Kan ju hoppas att man får uppleva det innan man ligger i kistan. Samtidigt ser man Fermis paradox och det finns ju sorgligt nog många möjligheter som kan skicka tillbaka oss till stenåldern. Med tanke på det kokande världsläget just nu är ett tredje världskrig inte längre otänkbart. Eller att vi börjar degenerera som det finns tecken på.

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag tror absolut att det finns, eller har funnits, tänkande och intelligenta varelser. Vårt universum är enormt och har existerat under en mycket lång tid. Att då tro att vi människor är de enda högintelligenta varelserna som någonsin existerat känns som att sätta oss själva på en gudalik nivå. Absolut så är nog encelliga organismer mer vanligt.

Intelligent liv kan ha uppstått tidigare eller kommer att uppstå senare än vår egen civilisation.
Universum är nästan 14 miljarder år gammalt medan mänsklig högteknologi bara har funnits i ungefär 100 år.

Två civilisationer skulle alltså kunna existera med miljoner års mellanrum utan att någonsin överlappa. Tänk om en annan civilisation sände ut radiosignaler för 5 miljoner år sedan. Vi skulle aldrig veta om det, eftersom signalerna har försvunnit, eller så kom de innan vi kunde ta emot dem.

Tack för att du också nämner fjärde dimensionen. Även om vi är generösa och ger mänskliga civilisationen ~300 000 år så är det mer eller mindre helt försumbart i sammanhanget det observerade universums (och vår egen planets också, för den delen) ålder.

Bara Vintergatan innehåller beräknat någonstans i området 100-400 miljarder stjärnor, galaxen är 13,6 miljarder år gammal och är ungefär 87 400 ljusår i diameter. Den är i sin tur en av någonstans mellan 200 miljarder och 2 biljoner galaxer i det universum vi kan observera. Där det ofta är "visst" avstånd mellan galaxerna också. (Vi behöver inte djupdyka i mörk materia här, dock.)

Tar man och slår ihop dessa variabler blir sannolikheten så rent absurt liten att just vi (alltså mänskligheten i sin helhet), just här (i vårt solsystem), just nu (under de få år vi haft den kognitiva förmågan att ens reflektera över det), skulle stöta på något som vi definierar som intelligent liv. Och då utgår vi dessutom ifrån lite intressanta (vad jag personligen skulle definiera som snäva, i ett större perspektiv) extrapolerade bedömningsramar för vad intelligent liv faktiskt innebär, då vi enbart observerat det på en enda planet, under en förhållandevis kort tidsperiod i sammanhanget. Det betyder inte att det inte existerar/existerat/kommer att existera någon annanstans.

Mindre livsformer så som mikroskopiska extremofiler däremot känns inte helt osannolikt att vi kan upptäcka redan i vårt solsystem. Europa, Titan och Venus är väl inte helt orimliga kandidater för att sådana ska kunna existera, exempelvis.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Tack för att du också nämner fjärde dimensionen. Även om vi är generösa och ger mänskliga civilisationen ~300 000 år så är det mer eller mindre helt försumbart i sammanhanget det observerade universums (och vår egen planets också, för den delen) ålder.

Bara Vintergatan innehåller beräknat någonstans i området 100-400 miljarder stjärnor, galaxen är 13,6 miljarder år gammal och är ungefär 87 400 ljusår i diameter. Den är i sin tur en av någonstans mellan 200 miljarder och 2 biljoner galaxer i det universum vi kan observera. Där det ofta är "visst" avstånd mellan galaxerna också. (Vi behöver inte djupdyka i mörk materia här, dock.)

Tar man och slår ihop dessa variabler blir sannolikheten så rent absurt liten att just vi (alltså mänskligheten i sin helhet), just här (i vårt solsystem), just nu (under de få år vi haft den kognitiva förmågan att ens reflektera över det), skulle stöta på något som vi definierar som intelligent liv. Och då utgår vi dessutom ifrån lite intressanta (vad jag personligen skulle definiera som snäva, i ett större perspektiv) extrapolerade bedömningsramar för vad intelligent liv faktiskt innebär, då vi enbart observerat det på en enda planet, under en förhållandevis kort tidsperiod i sammanhanget. Det betyder inte att det inte existerar/existerat/kommer att existera någon annanstans.

Mindre livsformer så som mikroskopiska extremofiler däremot känns inte helt osannolikt att vi kan upptäcka redan i vårt solsystem. Europa, Titan och Venus är väl inte helt orimliga kandidater för att sådana ska kunna existera, exempelvis.

Vet inte vilken roll tiden spelar egentligen? Om Universum "bara" hade varit 4 miljarder år gammalt hade det väl inte påverkat chanserna att det finns intelligent liv någon annanstans just nu?

Vad jag har läst så har Universum haft olika "faser", med stjärnor av olika generationer. Vår sol är en 3:e generationens stjärna. Kan vara så att dessa är mer lämpade för att upprätthålla liv.
Faktum är att tyngre grundämnen inte fanns från början utan skapades av de tidigare generationerna stjärnor.
(Antar att det är den rimligaste hypotesen och inte är 100% bevisat, ingen var ju där så att säga..)

Medlem
Skrivet av Lecarde:

Vet inte vilken roll tiden spelar egentligen? Om Universum "bara" hade varit 4 miljarder år gammalt hade det väl inte påverkat chanserna att det finns intelligent liv någon annanstans just nu?

Vad jag har läst så har Universum haft olika "faser", med stjärnor av olika generationer. Vår sol är en 3:e generationens stjärna. Kan vara så att dessa är mer lämpade för att upprätthålla liv.
Faktum är att tyngre grundämnen inte fanns från början utan skapades av de tidigare generationerna stjärnor.
(Antar att det är den rimligaste hypotesen och inte är 100% bevisat, ingen var ju där så att säga..)

Sannolikheten ökar ju för varje tidsenhet som förflyter att evolution ska fortgå. Återigen extrapolerar vi dock baserat på så gott som ingen datamängd i sammanhanget alls - tills vi hittar någon livsform som är annat än extremt basal (encelliga extremofiler exempelvis) på andra himlakroppar har vi liksom inte så mycket bedömningsramar annat än vår egen planet.

Helt rätt att de flesta tungmetaller och radioaktiva ämnen (de högre atomnumren i det periodiska systemet, för att förenkla - jag orkar inte gå in på specifika isotoper just nu) skapades vid lite mer häftiga händelser (supernovor och neutronstjärnor, där den senare står för de tyngre ämnena), men det har väl inget i sig med saken att göra? Om du då inte antyder att den statistiska sannolikheten att sådana ska förekomma också skalar med en tidskurva. Och då förutsätter vi att vi har greppat hur tid fungerar - Einstein pekade ju på att det kanske inte är så enkelt i teorin, vem vet hur det ser ut i praktiken bortom vad vi för närvarande kan observera? Extrapolationer i all ära, men de räcker inte hela vägen.

Och expansionen av universum fortgår ju kontinuerligt, så det där vad som händer "just nu" blir faktiskt rätt abstrakt/irrelevant i sammanhanget. Som jag var inne på - den fjärde dimensionen är intressant, men att försöka specificera en specifik "plats" (tidpunkt) på den och använda en sådan som referens blir inte särskilt användbart. Då kommer vi nästan in på Newtons resonemang kring det absoluta rummet, något som Einstein sedermera kom och "förstörde". ^^

signatur

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Sannolikheten ökar ju för varje tidsenhet som förflyter att evolution ska fortgå. Återigen extrapolerar vi dock baserat på så gott som ingen datamängd i sammanhanget alls - tills vi hittar någon livsform som är annat än extremt basal (encelliga extremofiler exempelvis) på andra himlakroppar har vi liksom inte så mycket bedömningsramar annat än vår egen planet.

Helt rätt att de flesta tungmetaller och radioaktiva ämnen (de högre atomnumren i det periodiska systemet, för att förenkla - jag orkar inte gå in på specifika isotoper just nu) skapades vid lite mer häftiga händelser (supernovor och neutronstjärnor, där den senare står för de tyngre ämnena), men det har väl inget i sig med saken att göra? Om du då inte antyder att den statistiska sannolikheten att sådana ska förekomma också skalar med en tidskurva. Och då förutsätter vi att vi har greppat hur tid fungerar - Einstein pekade ju på att det kanske inte är så enkelt i teorin, vem vet hur det ser ut i praktiken bortom vad vi för närvarande kan observera? Extrapolationer i all ära, men de räcker inte hela vägen.

Jo givetvis har det med saken att göra. Du vet väl vad levande organismer består av? Om inte de ämnena finns så kan de ju inte uppstå.

Medlem
Skrivet av Lecarde:

Jo givetvis har det med saken att göra. Du vet väl vad levande organismer består av? Om inte de ämnena finns så kan de ju inte uppstå.

...på jorden, ja.

signatur

Releasehästryttare

@alias

Medlem

Rapport avslöjar: Pentagon inblandad i ufo-desinformation

Frågan är: Fejkade de UFO-material för att dölja sitt utvecklingsarbete då, eller fejkar de materialet nu för att dölja något annat?

TV4'as korta nyhet

Ursprungliga på Wall Street Journal
The Pentagon Disinformation That Fueled America’s UFO Mythology

Slaget: Team FZ

Tänk vad fascinerande och skrämmande att komma förbi en planet eller dylikt där man bara hittar typ satelliter eller rymdskrot, inget som säger något om hur vi/dem såg ut. Bara vetskapen om att föremålen uppenbart tillverkats av något annat än naturen, som gjort för en rymdskräckis..

Medlem
Skrivet av jawik:

Rapport avslöjar: Pentagon inblandad i ufo-desinformation

Frågan är: Fejkade de UFO-material för att dölja sitt utvecklingsarbete då, eller fejkar de materialet nu för att dölja något annat?

TV4'as korta nyhet

Ursprungliga på Wall Street Journal
The Pentagon Disinformation That Fueled America’s UFO Mythology

Kul att Tv4 plockar upp något (även om så kort).. Jag vill nog tro att det är en blandning av begge. Alltså att det fanns och helt troligen fortfarande finns personer från underrättelsetjänsten i USA som håller på med att sprider falska nyheter, detta ämne som andra.

Utifrån allt som kommit ut i det sista, så ser det väl mer ut som att det sprids falska nyheter om "riktiga" upplevelser inte tvärt om (detta förekommer såklart, men majoriteten). Det finnes allt för mycket material nu, videor och diverse. Med uttalanden från fex. David Fravor (TopGun) som också förövrigt var den som jagade föremålet, där dessa personer på ett samlat sätt förklarar varför det inte är möjligt med teknologin vi besitter i dag. Men igen, kan ju ha helt fel och att USA egt. är hyper avancerade på alla sätt och vis, vem vet!

Medlem
Skrivet av Lecarde:

Självklart KAN det finnas intelligent liv just nu någonstans. Men tänk så här. Universum är gigantisk. Vi människor har funnits i 300 tusen år och varit högteknologisk i 100 år. Om vi nu faktiskt räknar på rymdvarelser som kan ta sig ut i rymden med rymdfarkost så måste de överlappa med oss och för att vi skall kunna träffa dem måste de finnas i närheten. Chansen för att både tid och plats ska stämma... är liksom astronomiskt liten.

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

Självklart KAN det finnas intelligent liv just nu någonstans. Men tänk så här. Universum är gigantisk. Vi människor har funnits i 300 tusen år och varit högteknologisk i 100 år. Om vi nu faktiskt räknar på rymdvarelser som kan ta sig ut i rymden med rymdfarkost så måste de överlappa med oss och för att vi skall kunna träffa dem måste de finnas i närheten. Chansen för att både tid och plats ska stämma... är liksom astronomiskt liten.

100 ljusår är ju dessutom en ganska liten del av vintergatan så jag skulle nog säga att chansen är mindre än ”astronomisk liten”.
Fast det kanske är jättevanligt med liv i universum, vi vet ju inte. Det kanske finns miljoner små blå kulor och hundratusentals civilisationer. Eller så finns det bara 1. Inget är mer troligt än det andra.

Personligen så vill jag inte ens ha hit några utomjordingar, vi har nog med problem.

Medlem
Skrivet av GustavA:

100 ljusår är ju dessutom en ganska liten del av vintergatan så jag skulle nog säga att chansen är mindre än ”astronomisk liten”.
Fast det kanske är jättevanligt med liv i universum, vi vet ju inte. Det kanske finns miljoner små blå kulor och hundratusentals civilisationer. Eller så finns det bara 1. Inget är mer troligt än det andra.

Personligen så vill jag inte ens ha hit några utomjordingar, vi har nog med problem.

Det finns ju många teorier om liv i vårt solsystem till och med, riktig nog som antingen helt eller delvis dog ut, men oavsett det är en teori som förklarar ganska mycket konstigt om vårt eget solsystem i tillägg. Den ger en förklaring varför mars ser ut och beter sig mer som en måne än en planet, samma gäller Jupiter och Saturnus (om jag inte minns fel). Den kallas för "Bode's Law".

Igen för dom intresserade så rekommenderar jag som vanligt; The Why Files dom har en intressant genomgång av denna teori och varför den inte är mer känd än vad den är. I vanlig ordning när något går emot det som anses som 'mainstream' teorier så går ju det i vanlig ordning inte så bra för den person som kommit upp med en annorlunda idé. Oberoende om det faktiskt borde tittas närmare på.. Trist men sån fungerar dessvärre världen i dag.

Denna man förutspådde fex. också vatten på mars (något de etablerade forskarna inte ens ville titta på, men som blivit bevisat.), inte bara det men också hur det hade rört sig OM mars faktiskt var en måne. Samt varför astriod bältet existerar.

Så för dom intresserade så kika på den; för dom andra. Spar er på konstiga kommentarer Titta isf. på videon först så vi kan diskutera innehållet

Medlem
Skrivet av mAxi89:

Det finns ju många teorier om liv i vårt solsystem till och med, riktig nog som antingen helt eller delvis dog ut, men oavsett det är en teori som förklarar ganska mycket konstigt om vårt eget solsystem i tillägg. Den ger en förklaring varför mars ser ut och beter sig mer som en måne än en planet, samma gäller Jupiter och Saturnus (om jag inte minns fel). Den kallas för "Bode's Law".

Så för dom intresserade så kika på den; för dom andra. Spar er på konstiga kommentarer Titta isf. på videon först så vi kan diskutera innehållet

Heh, var insnöad i det där en sommar under mina sena tonår. Kul idé men fallerar fruktansvärt fort av lite djupdykning. Gick in på WIkipedia för en påminnelse och blev raskt påmind varför jag glömde bort det.

Skrivet av Wikipedia:

The Titius–Bode law was regarded as interesting, but of no great importance until the discovery of Uranus in 1781, which happens to fit into the series nearly exactly. Based on this discovery, Bode urged his contemporaries to search for a fifth planet. Ceres, the largest object in the asteroid belt, was found at Bode's predicted position in 1801.

Bode's law was widely accepted at that point, until in 1846 Neptune was discovered in a location that does not conform to the law. Simultaneously, due to the large number of asteroids discovered in the belt, Ceres was no longer considered a major planet. In 1898 the astronomer and logician C. S. Peirce used Bode's law as an example of fallacious reasoning.[12]

The discovery of Pluto in 1930 confounded the issue still further: Although nowhere near its predicted position according to Bode's law, it was very nearly at the position the law had designated for Neptune. The subsequent discovery of the Kuiper belt – and in particular the object Eris, which is more massive than Pluto, yet does not fit Bode's law – further discredited the formula.[13

Wikipedia

Medlem
Skrivet av GustavA:

Läste att ca 1% av Svenskarna har en intellektuell funktionsnedsättning. Om vi tillåter oss att anta att det förhållandet också gäller för hela mänskligheten så bor det 80 miljoner idioter på jorden.
Ville bara nämna det.

Så enligt dig är en person med intellektuella funktionsnedsättning en idiot?

Vad är då en intellektuell funktionsnedsättning? Någon som tror att en funktionsnedsättning gör en person till idiot, kanske?

Ibland är det bra att tänka utanför den strama fyrkanten där du är ovetande placerad. Enligt mig är det en intellektuell funktionsnedsättning att inte kunna gör det, så säg 75% av svenskarna i stället.

signatur

Skeptiker som rannsakar det folk accepterar

Medlem

I natt drömde jag att en hamburgare åt mig.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Edd1e:

Heh, var insnöad i det där en sommar under mina sena tonår. Kul idé men fallerar fruktansvärt fort av lite djupdykning. Gick in på WIkipedia för en påminnelse och blev raskt påmind varför jag glömde bort det.

Ja jag läste det på Wiki efter jag såg videon och det är mycket som blir "debunkat" i videon (något jag älskar med den kanalen är att dom går igenom teorierna MEN motbevisar det som kan motbevisas), men det är vissa saker som man bara inte kan förklara (eller vill)

Rekommenderar som sagt att se på videon i tillägg, ett nytt djupdyk är ju alltid spännande. Det var två andra forskare som jag inte kommer ihåg vad dom heter som spann vidare på den teorien och gav en förklaring varför vissa planeter inte passade in Det var nog dessa två jag refererade till Alltid kul med teorier oavsett, då vårt solsystem är riktigt konstigt ;P. Bara det att Mars är som två olika planeter, en som är fylld av krater och en som är i stort sätt silkesmjuk (Nord och Syd) och att den sydliga sidan av planeten är till och med hela 32km tjockare. Ungefär som att Mars en gång i tiden rört sig som en måne, alltså med sen sida mot planeten hela tiden.

Som sagt tidigare så är det få saker som intresserar mig mer än rymden och vår egen havsbädd Så spännande är det!

Medlem
Skrivet av Hipshot:

"Too real to be a dream, too painful to be a nightmare." - sammanfattade det ganska fint

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Tur att det inte var tacos i alla fall, då kommer snart Sebastian. 😅

signatur

Skriv svar