Rapport: 80 % har stött på fuskare i online-spel
Därför att det finns gott om anledningar att vilja kunna vara privat med för att kommunicera med folk. Jag skulle gärna bege mig ut på en sådan social media-kanal men inte tusan skulle jag använda den om det gällde att organisera aktivism när shit hits the fan så att säga.
kommunicera sure men finns ingen anledning att det måste ske på sociala medier?
Men oavsätt vad så som det ser ut nu på sociala medier så borde ingen få vara anonym där! Och då syftar jag på sociala medier så som Facebook, tiktok, x osv. Forum däremot som här på fz eller sweclockers däremot är en helt annan femma och räknas inte av mig in iallafall som sociala medier.
Organisera aktivism när shit hits the fan? Sorry men har inte en blekaste aning om vad du syftar på med det, är det något olagligt så ska man absolut inte få vara anonym! Annars så finns det oavsätt ingen anledning till att behöva vara anonym, då har du helt enkelt bara valt fel plattform.
Nu blev det ju en bredare diskussion än bara fusk, men jag är odelat positiv till att behöva verifiera mig online. Likaså till övervakningskameror med ansiktsigenkänning när jag glider runt i Malmö om kvällarna m.m. Har inte så mycket att dölja eller beter mig så pass illa att det torde ha en negativ nettoeffekt på mitt liv.
Sen ska man inte förväxla krav på identifiering med hur lättillgänglig ens identitet är. Givetvis ska man få använda löjliga användarnamn, digitala avatarer och onlinepersonas även framgent utan att medspelare, eller kanske ens speltillverkaren själv, kan koppla dem till en fysisk person; men om man mordhotar med-/motspelares familjer för att de besegrar en i CS eller om man loggar in i Roblox för att tillkännage sina intentioner om att träffa minderåriga spelare i verkliga livet hade det i mitt tycke varit alldeles förträffligt om relevant myndighet snabbt och lätt kunde ta reda på vem man var. Kanske inte en populär åsikt, men men..
Människan har alltid fuskat, se på idrotten, schack, utbildning, autotune i musik eller rent av i politiska val. Vissa skyr inga medel för att få en fördel över andra. Att tro att det inte skulle finnas fusk i spel online är som att tro på tomten.
Så här ser en karaktär med fusk ut i Diablo 3 på konsol (PS4). Spelet är i princip förstört online.

Det är nåt lurt på gång. Ett tecken i tiden. Förr så kunde man spela spel utan sån här skit. Odjurets märke.

Visserligen offline, men fusk säljer.
ᵢₜ'ₛ gᵣᵢₘ ᵤₚ ₙₒᵣₜₕ
Kommer inte ID verifiera mig online.
Kommer inte verifiera ålder, så vida det inte är 100% anonymt, dvs sidan får bara ja/nej på ålder, och sidan som handhåller verifieringen vet inte vilken sida man verifierat sig på.
Men du använder väl bank-id i princip dagligen? Man använder personnummer och bank-id på majoriteten av statliga sidor nu för tiden. Vad får dig att lita på att staten bevarar dina hemligheter?
Jag är genuint intresserad av att höra argument för "nej sidan". Väldigt många värnar om den påstådda anonymitet vi har online som att den existerar för tex staten. Och kan staten ta reda på vem du är och vad du gör på internet så kan ju även andra det. Allt man gör lämnar ju spår efter sig även om man nu använder vpn. Visst du kan sitta och försöka vara 100% anonym online. Men då kan du inte göra något som avslöjar dig privat. Inga statliga sidor eller bankärenden. Inga onlineköp med ett kort som är registrerat på dig.
Det vi på "ja sidan" vill är inte att alla ska se vad du heter och var du bor. Vi vill att det ska finnas konsekvenser för den som beter sig illa. Att gör man i värsta fall en polisanmälan mot någon på steam så ska det gå lätt och snabbt att ta fram personen och loggar som styrker anmälan. Samma sak om någon fuskar då är det personen som blir avstängd och inte kontot. Dvs att den personen kan inte skapa ett nytt konto. Visst, mamma eller pappa kanske ställer upp, men det är mer begränsat än att bara kräva en ny mail.
Enda spelet jag med säkerhet vet att jag stött på fuskare i är BF3.
Vissa individer kunde HS:a vem som helst när som helst över hela kartan.
Skedde någon enstaka gång.
Annars har jag nog varit lyckligt ovetande. =P
Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x
C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch
Rapport: 99.9% tror dom har stött på fuskare för att dom mötte någon som var bättre än dom, så dom måste skylla på fusk.
Fuskare finns det alltid. Men inte i den bredd som mina polare alltid klagar på. Dom klagar på fuskare varenda game. Experter på att klaga och anklaga allt och alla istället för att bli bättre själva.
Detta. Fan vissa kallar ju allt och alla fuskare bara för att någon är bättre.
Men du använder väl bank-id i princip dagligen? Man använder personnummer och bank-id på majoriteten av statliga sidor nu för tiden. Vad får dig att lita på att staten bevarar dina hemligheter?
Och det är de enda "sidorna" som jag verifierat vem jag är (och som har mitt riktiga namn). För skattverket behöver det pga av anledningar, banken likaså, Läkare när man måste göra ett besök.
Sweclockers o FZ, not so much, Youtube? Nope. Onlinespel, nope. Afttobladet + nyhetsidor, nope.
| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |
── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ───────────────────────────────
För egen del tycker jag inte att jag stöter på det så ofta. Under tiden jag spelat FPS-spel, med start från CS 1.6, så tycker jag folk ofta gnäller om att det är mycket fuskare, men att det inte är så många egentligen.
Ni vet exakt typen, en sådan som gnäller om fuskare konstant eller att man nämner det så fort någon sätter ett fint HS. Känns som att det är mer gnäll från dåliga spelare.
Med det sagt, alla nyheter om olika banvågor och mängden konton som stängs av är väl bevis nog att det är rätt så vanligt. Jag får väl skatta mig lycklig som inte märker av det.
Därför den här statistiken är intressant. Har de verkligen stött på fuskare, eller tror de det bara?
Men samtidigt så ska man inte titta sig blint på bilden på fz artikeln, som bara tar upp att 80% av spelarna har stött på fuskare någon gång. Nästan alla som spelar/spelat multiplayer har stött på någon fuskare som inte direkt varit diskret. Samtidigt finns det många fuskare som är väldigt skickliga på gömma det, eller att spelet gör det svårt att att reda på om man dött av en fuskare, t.ex om spelet inte har killcam eller något sånt.
Detta stod i rapporten:
It's surprising to many outside of gaming
just how widespread cheating has become.
Our research found that 80% of gamers
have encountered cheating in online games.
For the gaming community, cheating is a
regular occurrence, with 52% saying they
encounter it at least a few times a month,
if not more often. The problem is so common
that only 20% of players claim to have never
seen it. This shows that for many, cheating
has become an unfortunate part of their
online gaming routine.
52% tycket jag inte alls låter helt overkligt. Måste finnas köpare när det finns en sådan stor marknad för just fusk.
https://www.wired.com/story/inside-the-multimillion-dollar-gr...
"Over the last two years, a group of computer scientists has been analyzing and mapping the online cheat marketplace, observing what behaviors get people banned from games, and probing the effectiveness of anti-cheat systems created by games developers. Combined, 80 cheat websites are likely making between $12.8 million and $73.2 million annually—that’s around $1.1 million to $6.1 million per month, say the academics from the University of Birmingham, in the UK.
“People can really make a lot of money from selling cheats, and companies have a lot to lose if a game is seen as full of cheaters,” says Tom Chothia, a cybersecurity professor at the University of Birmingham. Last week, along with assistant professor Marius Muench and PhD researcher Sam Collins, Chothia presented findings about the cheat economy and research on how robust anti-cheat systems are at the Black Hat cybersecurity conference in Las Vegas.
Across the North American and European cheat-selling websites they analyzed, the researchers estimate that around 30,000 to 174,000 people may be buying cheats per month. The estimates, which were first published last year, are likely an undercount of the size of the whole cheat ecosystem, the researchers say, as they don’t include cheats purchased from forums, websites in Asia, or the amount of people using free cheats. (The figures largely tally with a previous $100 million estimate for the overall cheats economy.)"
Riktigt skrämmande hur många här inne som GLADELIGEN skulle kasta bort ett anonymt internet bara för att...försöka (för det hade ändå existerat) få bort fuskare i ett onlinespel? Haha.
De enda som drabbas av inskränkningar i anonymiteten online är de som faktiskt sköter sig. De som vill göra fuffens kommer göra fuffens oavsett.
För egen del tycker jag inte att jag stöter på det så ofta. Under tiden jag spelat FPS-spel, med start från CS 1.6, så tycker jag folk ofta gnäller om att det är mycket fuskare, men att det inte är så många egentligen.
Ni vet exakt typen, en sådan som gnäller om fuskare konstant eller att man nämner det så fort någon sätter ett fint HS. Känns som att det är mer gnäll från dåliga spelare.
Med det sagt, alla nyheter om olika banvågor och mängden konton som stängs av är väl bevis nog att det är rätt så vanligt. Jag får väl skatta mig lycklig som inte märker av det.
Därför den här statistiken är intressant. Har de verkligen stött på fuskare, eller tror de det bara?
Har spelat många matcher i b.la. Apex Legends där man kan få lagmedlemmar som är rent överjordiskt bra. De vet automatiskt vars alla fiender är, även fast de spelar som Legends utan specialförmågor att detektera fiender, och ibland kan de ta ihjäl ett helt lag utan att bli träffade av ett enda skott på enstaka sekunder. Och det händer särskilt inte sällan att jag får en sådan medspelare på sitt lag. Man skulle nog tyvärr behöva backa bandet rejält vad gäller cross-plattform. Det är en bra tanke naturligtvis att integrera alla formats spelare i onlinespel då det ger en sån mycket större spelarpool, men inte minst PC-formatet är ju så nedlusat av fuskare att det gör det närmast menlöst att spela online.
Riktigt skrämmande hur många här inne som GLADELIGEN skulle kasta bort ett anonymt internet bara för att...försöka (för det hade ändå existerat) få bort fuskare i ett onlinespel? Haha.
De enda som drabbas av inskränkningar i anonymiteten online är de som faktiskt sköter sig. De som vill göra fuffens kommer göra fuffens oavsett.
Beror väl på hur det införs. Att behöva ID-registrera sig för att ens få logga in på nätet vore ju horribelt, även om det är en sådan linje många EU-länder driver på för. Men onlinespelande är ju inte en del av att uttrycka regimkritiska åsikter, det är en form av tävling och man är väl ändå mer eller mindre identifierad redan då man använt sitt kreditkort för att ta del av spelen...
Det beror nog från spel till spel, men spel med replay funktioner som tex. CS2 eller PUBG så kan man se att det finns fuskare i princip i vartenda match, och ofta fler än en.
Det som förvånar mig är att det inte finns någon effektivare metod 2025 mot fuskare. Det borde väl de större företagen ha råd att utveckla, eller? Kanske fokus borde vara att lägga resurser för att stänga ner företag som får härja fritt och säljer fusk-tjänster åt spelare först?
Håller med. Jag hoppas att dom kan börja använda AI. Jag föreslog till min kompis att dom borde börja med det som Punkbuster gjorde förr i tiden, att ta en skärmdump ifrån varje spelare och sedan använda AI för att gå igenom varje enskild skärmdump. AI kan också användas för att läsa av om aim-bot används tex. Så i princip så skulle ett spel ha sin egen anti-fusk AI som hela tiden är där när du spelar och som läser av allting som sker.
Kombinera detta sedan med metoder som gör det svårt för fuskare att ta sig igenom, som personliga identifieringar, ett spel som måste köpas om, samt ett bra rapportering system för spelarna själva.
Har helt slutat med online spel kör oftast solo om det går och inte med andra.
Lägger aldrig till folk som vänner i onlinespel (såvida jag inte känner dem IRL först), anv aldrig voice eller text chat.
| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |
── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ───────────────────────────────
Jag är för identifiering.. så länge det är säkert. Om man inte vill då får man väl avstå..
Allt är säkert tills det inte är det längre, men då är det för sent.
Så länge det funnits spel har det funnits fusk till dem.
Jag har träffat på bekräftade fuskare i de flesta online-spel jag spelat. Men med det sagt är det inte ofta.
Jag har runt 1800 timmar i PUBG som normalt sett brukar bli anklagat för att ha mycket fuskare, men jag kan nog räkna på fingrarna hur många bekräftade fuskare jag träffat på där (bekräftat som i att de gjort helt uppenbara saker och blivit bannade efter anmälan). Så det finns, men det är inte en så stor del som det brukar antydas. Sen är det ju ett mörkertal förstås. Replay är heller inte exakt i sin återvisning, så man behöver oftast följa den misstänkte ett tag. Jag spelar FPP. TPP ska visst ha mer fuskare.
Sen har jag ju spelat med folk som skriker fuskare så fort de blivit dödade utan att ha koll på hur motståndaren sett var de var.
Jag skulle inte ha ett problem med en 3dje parts identifierare som nått bank-id liknande där jag registrerar mig med identifikation och sen spelutvecklare kan nyttja den tjänsten utan att få min faktiska information, dom ser bara att ID 43243482049803 är mitt konto och ifall jag blir bannad så behöver jag ett nytt konto hos den identifieringstjänsten.
Hellre att ett företag som dess hela tjänst är dess rykte får min identifikation än ett flertal olika utvecklare/publishers.
Tror cheaters skulle minska rejält om enda sättet att skaffa ett nytt konto efter bannlysning är att norpa en annan persons faktiska irl identifiering.
Spelföretagen behöver aldrig veta min faktiska privata information, det enda dom behöver veta är att mitt konto faktiskt har en unik person bakom det som inte har haft ett konto tidigare.
Vill absolut inte att spelföretagen ska ha mitt fulla namn osv, det skulle skapa massor med problem.
Tycker absolut att man ska verifiera sig med sitt lands digitala id handling.
Delvis för att verifiera sin ålder som andra redan skrivit, men också för att få bort en stor skopa nät hat.
Kan det även stoppa fuskare så är det i mina ögon en no brainer.
/HomieX
Sometimes there is a moment as you are awakening
When you become aware of the real world around you
But you are still dreaming.
You may think you can fly but you do better not try.
Det är nåt lurt på gång. Ett tecken i tiden. Förr så kunde man spela spel utan sån här skit. Odjurets märke.
Nja, fusk i onlinespel har funnits lika länge som spelen själva.
Tror också den riktiga siffran är att 99,999999% av alla som spelar online stött på fuskare men många vet nog inte om det. Tycker absolut inte det ska till någon identifiering för att råda bot på problemet. Vilket knappast kommer lösa det ändå..
Alternativ titel: Rapport: 20% vet inte att de stött på fuskare i onlinespel.
lol, exakt!
Nja, fusk i onlinespel har funnits lika länge som spelen själva.
Tror också den riktiga siffran är att 99,999999% av alla som spelar online stött på fuskare men många vet nog inte om det. Tycker absolut inte det ska till någon identifiering för att råda bot på problemet. Vilket knappast kommer lösa det ändå..
Av det jag märkt senaste tiden är att fusk i spel verkar ha blivit mer lömskt, har sett videos osv på folk som inte explicit på skärmen fuskar utan dom läser vart motståndet är på servern och visar en stor karta på andra skärmen som agerar real-tid karta över fienders position. Då kan dom dessutom hosta den vyn som webserver till sina medspelare som då bara öppnar upp en hemsida och får real-tid karta över vart motståndet är.
Är nog mycket av den typen av fusk som sker som man aldrig ens får veta om då det inte är lika tydligt som ett headshot på 1ms runt ett hörn.
ett exempel på vad folk har på sin andra skärm, och givet att bara en person har det på sin dator och dom andra bara kollar på en hemsida så behövs bara en cheater.
Borde finnas annan lösning för verifiering med identitet på det sättet?
Hoppar vi ner i hålet kommer vi aldrig upp igen.
Då är fria internet good bye!
För vad? Bara för att några fuskar i spel? LOL
Perma banna deras kreditkort istället eller liknande.
Jobbigt då med tjänster som Paypal.
I drank what?
"Hackers leak thousands of photos and IDs from users in Tea app data breach" Från NBC News
ID kort är inte samma sak som ett användarnamn, om någon får tillgång till det, that´s it, de har nu din FULLSTÄNDIGA data och du kan inte göra som med ett lösenord eller användarnamn och bara byta det med några klick, det går inte att bara ändra namn och address utan att kontakta myndighter och gå igenom en process som många nog helst vill slippa.
Som sagt, från citatet av Benjamin Franklin, de som är villiga att byta ut väsentlig frihet för temporär säkehet, förtjänar varken frihet eller säkerhet.
Jag har spelat onlinespel sen 1995, det har alltid funnits fuskare. Skulle t.o.m. säga att idag så finns det mycket bättre verktyg att stoppa fuskare än vad det fanns då. Spelade du QuakeWorld 1996 och någon fuskade, så kunde du inte göra något. Det fanns inga inbyggda system för att ta bort en sån spelare. Det fanns två alternativ vilka var att antingen byta server, eller hoppas på att någon admin spelade på servern och såg personen för att sen kick/banna personen.
IDKFA
Av det jag märkt senaste tiden är att fusk i spel verkar ha blivit mer lömskt, har sett videos osv på folk som inte explicit på skärmen fuskar utan dom läser vart motståndet är på servern och visar en stor karta på andra skärmen som agerar real-tid karta över fienders position. Då kan dom dessutom hosta den vyn som webserver till sina medspelare som då bara öppnar upp en hemsida och får real-tid karta över vart motståndet är.
Är nog mycket av den typen av fusk som sker som man aldrig ens får veta om då det inte är lika tydligt som ett headshot på 1ms runt ett hörn.
<Uppladdad bildlänk>
ett exempel på vad folk har på sin andra skärm, och givet att bara en person har det på sin dator och dom andra bara kollar på en hemsida så behövs bara en cheater.
Ja precis. Har spelat väldigt mycket Escape from Tarkov tidigare och där var det tydligen vanligt med nått jag tror kallades Radar, precis som du beskriver, man har en karta på andra skärmen som visar var npcs och spelare är hela tiden, vilket håll de tittar åt osv.
Hade varit i en fröjd med något tredjepartsprogram/steam där man måste identifiera sig med bank-ID för att få kunna spela, om man fuskar åker man på ban från alla spel som är kopplade mot det nätverket och kan inte göra ett nytt konto.
Folk som ser allt sånt här som en "inskränkning på deras frihet" undrar man ju vad de håller på med för fuffens. Självklart måste det lagstadgas att informationen inte får användas/begäras av arbetsgivare, GDPR hit och dit etc.
Men de ser inget problem att verifiera sig med bank-id för att komma åt sina pengar och konton, där det också sker läckor hit och dit, vad är egentligen skillnaden?
Samma typ av människor som var starkt emot att systembolaget skulle införas, "INSKRÄNKNING PÅ FRIHETEN", det ledde ju bara till en minskning av misshandel mot kvinnor och barn med 50% på ett år.
- Eller att man måste vara registrerad hos svenska spel för att få spela om pengar.
Bara fått positiva effekter.
- Eller diskussionen om ID-verifiering för att få kolla på porr.
- List goes on.
Med en modern och teknisk värld är det såhär det kommer se ut, om man tycker att man har "rätt" till att vara helt anonym men ändå göra precis vad man vill på internet så har man fel enligt mig. Då får man bygga ett trädhus i skogen och klippa internetkabeln!
Jag har spelat onlinespel sen 1995, det har alltid funnits fuskare. Skulle t.o.m. säga att idag så finns det mycket bättre verktyg att stoppa fuskare än vad det fanns då. Spelade du QuakeWorld 1996 och någon fuskade, så kunde du inte göra något. Det fanns inga inbyggda system för att ta bort en sån spelare. Det fanns två alternativ vilka var att antingen byta server, eller hoppas på att någon admin spelade på servern och såg personen för att sen kick/banna personen.
"Odjurets märke" syftar på ett begrepp i bibelboken Uppenbarelseboken, där det beskrivs som ett märke eller ett tecken som ges på antingen högra handen eller pannan till alla människor som tillber "odjuret" och draken. Detta märke är förknippat med vilddjuret som stiger upp ur havet och som har tio horn och sju huvuden. Det är ett tecken på underkastelse och tillhörighet till detta vilddjur och draken, som ger det sin makt.