Raset fortsätter för fysiska spel på Playstation

Robot
Raset fortsätter för fysiska spel på Playstation

Fler spelar, men färre har spelen i hyllan.

#playstation, #playstation-5, #sony

Medlem

Skulle aldrig kunna tänka mig köpa en konsoll utan fysisk media.

signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Skulle aldrig kunna tänka mig köpa en konsoll utan alternativ till fysisk media.

Samma här.

Angående dessa siffror finns det en redovisningsteknisk detalj som gör dem mycket missvisande. Enligt uppgift så redovisar SIE endast sin marginal på fysisk media som intäkt, vilken ska vara ungefär 50%. För digitala sälj så redovisar man hela beloppet, dvs 100%, som intäkt och tar sedan en kostnad för den del som går till utvecklaren. Olika sätt att nettoredovisa och eftersom diagrammet endast visar intäkter så blir det inte direkt jämförbart.

SIE har dock inget emot att det tolkas som det nu gör. Man vill bli av med fysisk media en gång för alla så man kan kan få monopol på spel.

signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Hade skivläsaren följt med i pro modellen så hade definitivt siffrorna varit högre.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Hade skivläsaren följt med i pro modellen så hade definitivt siffrorna varit högre.

En helt medveten strategi tyvärr

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem

Jag köper det som är billigast alltid.

Medlem

Jag står fast vid att det inte blir något mer konsolköp om fysisk media försvinner.
Det finns ett undantag och det är om vi får samma konsumenträttigheter med digital media.
Kan vi köpa, sälja, ge bort, välja att spela dag ett version utan patchar, välja att köpa från många olika aktörer. Då kan jag faktiskt tänka mig det även om jag fortfarande föredrar fysiskt.

Medlem

Jag gillar fysiska spel för att jag gillar att samla på saker. Men argumenten med att byta, sälja, ge bort, låna ut, slippa dag ett patcher osv förstår jag inte alls, känns som stora icke-problem.

Medlem

Som gammal PS Vita-räv så minns jag när Sony tröttnade på Playstation Mobile och stängde ner butiken - allt du hade köpt försvann ut i tomma intet utan kompensation så nej, jag kommer inte förlita mig på en helt digital konsol. Och ja, jag har köpt nästan alla spel till PS på skiva för det är oftast billigare.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Jag gillar fysiska spel för att jag gillar att samla på saker. Men argumenten med att byta, sälja, ge bort, låna ut, slippa dag ett patcher osv förstår jag inte alls, känns som stora icke-problem.

Varför förstår du inte sälja argumentet?

Köper det för 300kr billigare än digitala butiken och säljer det för 200kr. Så då kanske jag går back 100kr istället för att gå back 600kr när jag är färdig med spelet? Köper man 30 spel om året blir det 15000kr.

Det är roligare att ge bort ett fodral med ett spel i än en digital kod i present. Största anledning för fysiskt på xbox och ps är just för att man kan sälja dessa.

Till nintendo kan man även spela spelen offline och använda på olika enheter även när servrarna är borta. Helt digitalt är riktigt dåligt för bevaring av spel.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Det är exakt vad de vill. Att du inte ska ha några andra rättigheter än att köpa via deras monopol. De vill ha 100% av kontrollen och du ska bara acceptera det för att de ska tjäna mer pengar.

Medlem

Det var bättre förr. Det var en känsla. Vi människor ville känna saker. Med alla våra sinnen.

You’ve Lost That Lovin’ Feelin’

Redaktör
Ponny
Skrivet av Waliant:

Samma här.

Angående dessa siffror finns det en redovisningsteknisk detalj som gör dem mycket missvisande. Enligt uppgift så redovisar SIE endast sin marginal på fysisk media som intäkt, vilken ska vara ungefär 50%. För digitala sälj så redovisar man hela beloppet, dvs 100%, som intäkt och tar sedan en kostnad för den del som går till utvecklaren. Olika sätt att nettoredovisa och eftersom diagrammet endast visar intäkter så blir det inte direkt jämförbart.

SIE har dock inget emot att det tolkas som det nu gör. Man vill bli av med fysisk media en gång för alla så man kan kan få monopol på spel.

Bra poäng! Förtydligade detta i texten. Tack!

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av DieZe:

Detta köpte jag för 900kr. Det hade gått på ungefär 4000kr digitalt, och dessa kan jagvdessutom sälja och få igen pengar.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Det är exakt vad de vill. Att du inte ska ha några andra rättigheter än att köpa via deras monopol. De vill ha 100% av kontrollen och du ska bara acceptera det för att de ska tjäna mer pengar.

Med tanke på hur mycket dyrare det är digitalt är det illa. Dessutom är det digitala mycket mindre inlinevänligt när servrarna stängs.

Medlem

Jag skaffade Digital Ed. av min PS5a och det höll inte särskilt länge innan Jag köpte till skivläsaren.
Kostnaden för den var väldigt snabbt insparad.
Varför ska jag betala 899 kr för ett spel som jag kan köpa 200-300 kr billigare på skiva. Hur det nu går ihop.

Det blir ett fåtal spel inköpta digitalt när Sony kör någon rea, men spelen på deras reor är inte "cream of the crop" precis.
Då är en rea på ett fysiskt spel mer fördelaktig där utbudet är klart bättre.

Jag är inte särskilt intresserad av att samla på spel. När ett spel klart, så är det klart. Jag kommer aldrig att plocka fram det igen.
Då kan jag sälja det vidare istället.

Medlem

Man får hoppas att EU löser någon lag i framtiden som förhindrar monopol på digitala varor. Och i bästa fall även tillåter försäljning av digitala varor i andrahand.

Go with the times, liksom.

Jag ska köpa Ghost of Yotei om några veckor, och köpet innan var Astro Bot. Två köp på ett år, och Astro Bot har jag sålt. Köper med andra ord i princip inte Playstation-spel längre. Om det finns på Steam köper jag det där. Playstation sjunger på sista versen för mig, inte minst för sitt _extremt_ dåliga spelutbud.

KoP
Medlem

Personligen länge sedan man köpte något spel på skiva. Är inte mycket för att samla grejjer som står å dammar heller (man kan inte ta med sig grejerna när man dör ändå 😂) så förståeligt att många väljer att köpa digitalt idag.

Medlem

Köper uteslutande fysiska spel, som går att spela utan Day1 patch, på playstation och konsoller.

Dagen spel och konsoller släpps uteslutande i digital form är dagen då jag blir utselutande retrogamer, vad gäller konsollgaming iaf.

Medlem

Jag köper alltid fysiskt till PS5 om det finns. Jag har dock släppt på principen nu till Switch 2, då jag känner att det där inte gör någon skillnad i pris och de fysiska spelen ändå inte finns i sin helhet på korten ibland (jädra påfund med deras "game key cards").

Eftersom alla spel får så många patchar nu (gärna på dag 1 också) kan man inte lita på att ett spel riktigt funkar som man vill om 20-30 år, utan att ladda ned material ändå. Då fallerar mycket av värdet med fysiska spel för mig. Jag vill känna att samlingen faktiskt är funktionell i framtiden och inte beroende av servrar. Då kan jag ju lika gärna ha spelen digitalt ändå och förlika mig med att de kanske försvinner. Att ha en samling som ser bra ut i hyllan är en skön känsla, men inte ett måste.

Vill mest ha möjlighet till fysiskt för att det är billigare ibland, man kan göra otroliga kap. Fysiskt är bättre för kunden, när det kommer till ägarskap och prissättning. Visst finns det reor på t ex Steam ibland, men inte på samma sätt ...

Redaktör
Ponny

Jag var länge en som köpte fysiskt när det gick, men man har ju inte hur mycket utrymme som helst i hyllorna. Så nu köper jag spelen jag verkligen vill ha i hyllan. Får erkänna att dessa blir allt färre. En lite sorglig utveckling för egen del.

I hjärtat är jag ju en vurmare för fysiska grejer. Minns manualerna till SNES och N64. En upplevelse i sig.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Det är verkligen inte ofta jag köper fysiskt längre. Det har varit två spel i år. Det ena för att det inte släppts här och var en import från asien, det andra för att jag ville ha det på hyllan.

Har också en förhandsbokning på hos Strictly Limited sedan något år tillbaka, men dom är inte direkt snabba på att tillverka och skicka grejerna.

Medlem
Dyster utveckling, tyvärr

Jag och alla som jag växte upp med har alltid köpt fysiska spel sen Sega Mega och det forstätter än idag, det känns mer autentiskt och är snällare mot plånboken.

Jag vet inte hur många spel man köpt genom åren, varvat en gång och sen sålt vidare för ca 80% av fullpriset för att finansiera andra.

Är man dock smartare än jag, borde man sparat på alla tills dom blir mer antik och sålt som samlarobjekt.

signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem
digitalt

köper alltid digitalt 👍😊

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Jag köper alltid fysiskt till PS5 om det finns. Jag har dock släppt på principen nu till Switch 2, då jag känner att det där inte gör någon skillnad i pris och de fysiska spelen ändå inte finns i sin helhet på korten ibland (jädra påfund med deras "game key cards").

Eftersom alla spel får så många patchar nu (gärna på dag 1 också) kan man inte lita på att ett spel riktigt funkar som man vill om 20-30 år, utan att ladda ned material ändå. Då fallerar mycket av värdet med fysiska spel för mig. Jag vill känna att samlingen faktiskt är funktionell i framtiden och inte beroende av servrar. Då kan jag ju lika gärna ha spelen digitalt ändå och förlika mig med att de kanske försvinner. Att ha en samling som ser bra ut i hyllan är en skön känsla, men inte ett måste.

Vill mest ha möjlighet till fysiskt för att det är billigare ibland, man kan göra otroliga kap. Fysiskt är bättre för kunden, när det kommer till ägarskap och prissättning. Visst finns det reor på t ex Steam ibland, men inte på samma sätt ...

Nintendos egna spel är ju på kassetten.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Fattar inte riktigt hur du kan se det som ett icke problem.

Jag är en liten andel av dessa som bistått med denna statistik. Pro säljs utan skivläsare, jag köper en skivläsare, men istället för att köpa nya fysiska spel eller digitala ex som de hoppats på ursprungligen - så köper jag allt begagnat.

Genom att köpa och sälja i andra hand får jag tillbaka mellanskillnaden långt över kostnaden för skivläsare, och säljer dessutom av spelen efter på samma sätt som jag köpt dem.

Jag kommer dissa konsoler när de blir en sluten digital shopp, varför? Jo för att Sony tar helt sinnessjuka ockerpriser för digitala ex (som Nintendo). Givetvis kan jag vänta 3 år och se priset falla, eller bara köpa det begagnat eller fysiskt för en mindre peng och dessutom kunna sälja det vidare och egentligen ha spenderat en hundralapp.

Sedan att det är bundet till en digital shopp skapar mer problem, när går tjänsten ner, när slutar man supporta spel X? Exempelvis.

Deras statistik och rapport har inte det här scenariot i åtanke alls. Och ironiskt nog känns det som en naturlig konsekvens av hur de agerat.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Varför förstår du inte sälja argumentet?

Köper det för 300kr billigare än digitala butiken och säljer det för 200kr. Så då kanske jag går back 100kr istället för att gå back 600kr när jag är färdig med spelet? Köper man 30 spel om året blir det 15000kr.

Det är roligare att ge bort ett fodral med ett spel i än en digital kod i present. Största anledning för fysiskt på xbox och ps är just för att man kan sälja dessa.

Till nintendo kan man även spela spelen offline och använda på olika enheter även när servrarna är borta. Helt digitalt är riktigt dåligt för bevaring av spel.

Säger ju att jag gillar fysiska spel och vill mer än gärna ha kvar dem Men att hålla på och sälja och köpa begagnat är bara jobbigt och tar tid, de pengarna kan man jobba in på jobbet istället.

Medlem

"Noterbart är dock detta: siffrorna visar Sonys intäkter, och för enheterna som sålts i butik redovisas Sonys del. Digitala köp redovisas dock i sin helhet."

Ja man kan ju vända o vrida på grafer hur man vill för att vinkla det till sin egen agenda.

Inte en chans i helvete att jag köper en konsol utan skivläsare för att hålla mig till digitala spelköp. Skulle isf va för att köra gamepass utan att köpa ett enda spel. En stor faktor att skaffa en konsol för mig är att kunna ha en skivläsare för film. Ja jag är en sådan där som köper film...

Den här generationen blir nog den sista som det kommer funka att köpa fysisk media, i någon större utsträckning. Kommer säkert släppas en del fysiskt även till PS6/Switch 3 men det lär vara väldigt få och begränsade släpp, om nu konsolerna kommer ta emot fysisk media dvs. Känns lite tråkigt för egen del, men det är ju som det är. SJälv satsar jag nu på ett stort (fysiskt) bibliotek till Switchen, lär nog redan köra digitalt till Switch 2 eftersom det mesta ändå är key cards eller helt enkelt inte finns på kassett. Oh well, utveckling, eller?!?!

Medlem

med allt detta krävande av patches, DLC osv är väldigt få spel faktiskt fysiska i alla fall angående arkivering. Du äger spelet så länge online-service finns kvar eller din enhet inte pajjat/tappat minnet.

enda fördelen är sälja vidare.

Skriv svar