Alla felen med Mario Kart World Online

Medlem
Alla felen med Mario Kart World Online

Det var 2004. Jag och min flintskalliga bror satt vid Xbox-konsolen och körde Halo 2. Vi befann oss i en lobby, från vilken vi sökte oss vidare till matcher i matchmaking. Smidigt och enkelt. Idag, 2025, när vi spelar Mario Kart World på Switch 2, ser det ut på ett helt annat sätt. Det går inte längre att söka matcher direkt från lobbyn, vilket känns som en stor miss. Istället får vi kämpa för att försöka joina den andres lag, vilket är långt ifrån samma flyt.

Och ärligt talat, redan när Mario Kart 8 släpptes började jag störa mig på att vi inte kunde spela online-kupper tillsammans med andra. Och här är vi – det har inte blivit bättre. I Mario Kart World känns matcherna i stort sett meningslösa. De saknar det där djupet och engagemanget, och efter ett tag blir det bara ytligt och tråkigt. Men det finns hopp, jag tror att det går att rädda. Med några små justeringar kan spelet få en helt annan känsla, utan att vi behöver drömma om stora förändringar som nya karaktärer och banor. För själva kontrollen och världen finns ju redan där, de är på plats.

Här är mina förslag på enkla men effektiva förändringar som skulle kunna ge online-upplevelsen i Mario Kart World ett rejält lyft.

Vad tror du?
Vilka är dina förslag på en förbättrad online-upplevelse, med mindre justeringar?

Time Attack
Ge oss möjlighet att starta tävlingar mot våra vänner och autopinga dem när en ny tid eller rekord slås. Enkelt, men kan ge mycket mer konkurrens och engagemang.

Synbart Rankingsystem
Ett tydligt rankingsystem där vi kan se medaljer i olika färger och andra symboler. Massor av ligor att kämpa för att klättra i – och att tappa. Den typen av progression ger känsla av framgång och misslyckande.

Tävla i lag
Ge oss möjlighet att tävla i lag, exempelvis 2v2 eller 3v3. Och viktigast av allt – dina föremål skadar inte lagkamraterna.
När laget vinner, känns det verkligen som en prestation, inte bara en individuell match.

Lagsymboler
En rolig idé vore att skapa egna lagflaggor eller symboler som vi kan sätta på våra bilar. Det skulle vara ett sätt att göra online-känslan mer personlig och samarbetsinriktad.

Vanliga kupper online
Tänk om vi kunde spela de klassiska kupperna online – hela kupper, inte bara individuella races. Spänningen att vinna en hel kupp, precis som vi gör offline, ger en helt annan känsla av prestation.

Matchmaking
Ett riktigt matchmaking-system skulle vara guld. Tänk om vi kunde möta våra vänner direkt i den öppna världen och söka matcher tillsammans. Det skulle göra upplevelsen mycket mer naturlig och roligare.

Knockout Tour med kompisar

Och ja, att kunna söka en knockout-turnering med våra vänner, de gånger jag provat joina ett lag där min bror är med så går det inte. Samma för honom. Är det blockerat?

Förslag som kräver lite mer insats:

Eget garage i open-world-lobbyn
Tänk om vi kunde ha våra egna garage som våra kompisar kan besöka i open world-lobbyn. Se bilder, pokaler, färger, flaggor och kanske också våra tider och bästa prestationer. Det skulle ge en mycket mer personlig och social dimension till spelet.

Battle Mode – Modernisering är ett måste
Battle Mode måste få en rejäl uppfräschning. Föreställ dig Rocket League-inspirerade speciallägen, som till exempel en battle mode där vi spelar med bilar i en hockey- eller basketvariant. Något som skulle ge spelet helt nya dimensioner.

Redan under Mario Kart 8 var jag irriterad på online-upplägget, så pass att jag ville gå fram till TVn och olla Toad.

Medlem

Håller med mycket av det du skriver. Sådana förändringar skulle fått säg MKW att skilja sig från tidigare spel i serien. Absolut är open world aspekten nytt för MK, men det stod inte med på min "vill ha"-lista för serien. Så det blev inget köp för mig.
Tyvärr är väl Nintendo inte direkt framåt i att använda sig av internet heller, varken i sina konsoler eller spel kan jag tycka. Som exemplet du tog med en Time Trial och få en ping när en vän slår min tid kan vara oerhört peppande. Astrobot har det på sina Time Trial banor och när en kollega började spela spelet och slog en av mina tider funderade jag seriöst på att installera spelet igen bara för att slå hans tid. 😂

signatur

Twitch: DrevlinsQuestLog
YouTube: DrevlinsQuestLog
Twitter: drevlinql

Medlem

Många intressanta förslag helt klart. Speciellt det där med ett garage man kan ha till free roam-läget tycker jag vore intressant då det inte direkt finns något man kan göra eller belönas med av det man låser upp i free roam-läget. Helt klart ett underutvecklat spelläge som var riktigt nice de första 3-4 timmarna då man lärde sig mycket av banorna och körstilarna, men därefter har jag inte spenderat någon mer tid med free-roam och börjar fråga mig om det inte hade varit bättre utan öppen värld då den känns för halvbakad för att riktigt bidra med något värde över tid annat som en stor och fri tutorial.

Är personligen överlag dock ganska nöjd med vad Nintendo levererat med MK World i övrigt, och är inte så säker på att jag skulle vilja se allt för mycket trix och finesser för att göra Mariokart till ett "djupare" spel. För mig så har Mariokart alltid varit, och bör alltid vara, ett lättsamt partyracing spel som inte kräver för mycket investerad tid och möda.

Onlineläget tycker jag överlag fungerar väldigt bra i World, mycket stor förbättring över MK8 vad gäller nätkoden. Det går rappt att fixa ihop matcher, det blir väldigt sällan connection errors (tror jag haft kanske 3-4 styck errors på säkert 25+ timmar med onlinematcher). Och inget märkligt laggande med förare som teleporteras och försvinner hit och dit. Dock så skriver jag helt klart under på att det borde vara bättre integrerat med friend-funktionen, man måste kunna få samla ihop ett gäng av sina kompisar för att köra i en och samma matchmaking-match mot främlingar. Ett friendparty på 2-4 som kan söka en match tillsammans vore kalas.

Ett av de mest märkliga återkommande klagomålen vid varje ny release av ett Mariokart-spel är alltid den där klicken som typ vill ta bort alla föremål och som vill se att MK istället fokuserar på hög-precisions racing. Varför de inte bara köper ett rallyspel eller racingsimulator då det är den genren de efterfrågar, övergår mitt förstånd.

Medlem
Skrivet av DrevSpieg:

Håller med mycket av det du skriver.

Skrivet av Majoren:

Många intressanta förslag helt klart. Speciellt det där med ett garage man kan ha till free roam-läget tycker jag vore intressant då det inte direkt finns något man kan göra eller belönas med av det man låser upp i free roam-läget.

Kul ni håller med

Skrivet av DrevSpieg:

Tyvärr är väl Nintendo inte direkt framåt i att använda sig av internet heller, varken i sina konsoler eller spel kan jag tycka. Som exemplet du tog med en Time Trial och få en ping när en vän slår min tid kan vara oerhört peppande. Astrobot har det på sina Time Trial banor och när en kollega började spela spelet och slog en av mina tider funderade jag seriöst på att installera spelet igen bara för att slå hans tid. 😂

Nej, de är inga höjdare på online alla gånger. och visste inte Atorbot hade så med time trail, bra ju!
Men MKW är ett mycket bra spel, grunden sitter ju där. Kontrollen, världen och musiken.

Skrivet av Majoren:

Är personligen överlag dock ganska nöjd med vad Nintendo levererat med MK World i övrigt, och är inte så säker på att jag skulle vilja se allt för mycket trix och finesser för att göra Mariokart till ett "djupare" spel. För mig så har Mariokart alltid varit, och bör alltid vara, ett lättsamt partyracing spel som inte kräver för mycket investerad tid och möda.

Onlineläget tycker jag överlag fungerar väldigt bra i World, mycket stor förbättring över MK8 vad gäller nätkoden. Det går rappt att fixa ihop matcher, det blir väldigt sällan connection errors (tror jag haft kanske 3-4 styck errors på säkert 25+ timmar med onlinematcher). Och inget märkligt laggande med förare som teleporteras och försvinner hit och dit. Dock så skriver jag helt klart under på att det borde vara bättre integrerat med friend-funktionen, man måste kunna få samla ihop ett gäng av sina kompisar för att köra i en och samma matchmaking-match mot främlingar. Ett friendparty på 2-4 som kan söka en match tillsammans vore kalas.

Ett av de mest märkliga återkommande klagomålen vid varje ny release av ett Mariokart-spel är alltid den där klicken som typ vill ta bort alla föremål och som vill se att MK istället fokuserar på hög-precisions racing. Varför de inte bara köper ett rallyspel eller racingsimulator då det är den genren de efterfrågar, övergår mitt förstånd.

Spelet grund är bra, men spelet lyfts aldrig till den nivån jag tycker det behöver vara online.
Och det går väl dock köra med enbart vänner och ta bort föremål om man vill= För den som vill köra så, av nån anledning.
Dock ser jag Time trail som det självklara valet då, och sen vanlig racing med alla föremål.

Testpilot

Inte spelat spelet, men en sak jag sett folk vill ha som du inte nämner är ett traditionellt läge med 12 st tävlande på vanliga banor och tre varv, och helt skippa de där "långa raksträckorna" mellan banorna.

Vad säger ni här som spelat MKW, är det något ni saknar eller är det här nya med 24 spelare och en lång rak bana + ett varv på en "vanlig" bana bättre?

Medlem
Skrivet av Shadee:

Inte spelat spelet, men en sak jag sett folk vill ha som du inte nämner är ett traditionellt läge med 12 st tävlande på vanliga banor och tre varv, och helt skippa de där "långa raksträckorna" mellan banorna.

Vad säger ni här som spelat MKW, är det något ni saknar eller är det här nya med 24 spelare och en lång rak bana + ett varv på en "vanlig" bana bättre?

Kan uppleva att 24 spelare känns för mycket och mer blir spretigt och kaotiskt snarare än förnyande och förbättrande. Raksträckor mellan "banorna" stör jag mig inte alls på utan gillar det mer open world-konceptet faktiskt. Känns nytt och fräscht. Men föremål en får känns väldigt begränsat efter din plats (vilket visserligen inte är någonting nytt men ändå stör mig mer än någonsin) så känns som det borde gå och styra mer och inte låsa spelaren så mycket.

Medlem
Skrivet av Sommarregn9:

Kul ni håller med

Nej, de är inga höjdare på online alla gånger. och visste inte Atorbot hade så med time trail, bra ju!
Men MKW är ett mycket bra spel, grunden sitter ju där. Kontrollen, världen och musiken.

Spelet grund är bra, men spelet lyfts aldrig till den nivån jag tycker det behöver vara online.
Och det går väl dock köra med enbart vänner och ta bort föremål om man vill= För den som vill köra så, av nån anledning.
Dock ser jag Time trail som det självklara valet då, och sen vanlig racing med alla föremål.

Mm, som sagt onlinedelen saknar några funktioner. Men rent tekniskt så fungerar World väldigt bra online, och är således ett stort steg i rätt riktning sedan MK8 som hade väldigt kass nätkod och plågsamt långsam matchmaking.

Skrivet av Shadee:

Ska jag vara helt ärlig så har jag spelat mig 110% less på den gamla Mariokart-formulan med MK7-Wii-8 som allihopa var mer eller mindre samma spel. Så för min egen del skulle jag inte sörja om de helt fimpat både klassiska Grand Prix och 3-laps courses med World och istället bara satsat allt på nya Knock-Out Tour. De bästa stunderna jag minns från MK8 Deluxe var ju de stora banorna som Mount Wario där man bara körde igenom banan med checkpoints istället för den klassiska mer enformiga köra samma slinga 3ggr.

Så nej. Saknar inte "traditionellt läge". Saknar inte 12 tävlande. Saknar inte vanliga banor med tre varv. Mariokart behövde den här förnyelsen för att kännas fräscht igen, annars hade det bara känts som ännu mer av MK7/Wii/MK8.

Medlem

Som ovan konsolspelare tycker jag mest anseendeväckande är att man måste betala för att spela online. Känns inte ok

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Kan uppleva att 24 spelare känns för mycket och mer blir spretigt och kaotiskt snarare än förnyande och förbättrande. Raksträckor mellan "banorna" stör jag mig inte alls på utan gillar det mer open world-konceptet faktiskt. Känns nytt och fräscht. Men föremål en får känns väldigt begränsat efter din plats (vilket visserligen inte är någonting nytt men ändå stör mig mer än någonsin) så känns som det borde gå och styra mer och inte låsa spelaren så mycket.

Det jag funderar på är om det skulle behöva bredare banor? Det är verkligen okontrollerad kaos med 24 spelar där man slåss om att få plats på banan.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det jag funderar på är om det skulle behöva bredare banor? Det är verkligen okontrollerad kaos med 24 spelar där man slåss om att få plats på banan.

Mjo. Och jag undrar om det är därför de gjort en grej av hoppande och trixande (på vägräcken och väggar etc) så att det ska kännas större och friare och inte så ihopklämt som det tyvärr ändå gör emellanåt. Så även om tanken är god är det inte helt perfekt heller.

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Mjo. Och jag undrar om det är därför de gjort en grej av hoppande och trixande (på vägräcken och väggar etc) så att det ska kännas större och friare och inte så ihopklämt som det tyvärr ändå gör emellanåt. Så även om tanken är god är det inte helt perfekt heller.

Ja det har jag aldrig tänkt på, men det kan mycket väl vara orsaken. Det är värst i fältet för nu känns det väldigt random om du kommer ur fältet med en bra placering heller inte. Liksom det spelar ingen roll hur bra du spelar för det är ren och skär kaos.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Ja det har jag aldrig tänkt på, men det kan mycket väl vara orsaken. Det är värst i fältet för nu känns det väldigt random om du kommer ur fältet med en bra placering heller inte. Liksom det spelar ingen roll hur bra du spelar för det är ren och skär kaos.

Verkligen kaos, och jag bemästrar inre riktigt hoppen så även om jag kommer ut bra ramlar jag ofta lite off och halkar efter ändå 😭

Medlem
Skrivet av Shadee:

Det är också något de enkelt skulle kunna lägga till som alternativ.

Skrivet av Majoren:

Ska jag vara helt ärlig så har jag spelat mig 110% less på den gamla Mariokart-formulan med MK7-Wii-8

Jag var nog inte själv trött på gamla upplägget, men däremot så bemästrade MK8 det. Så jag kände nog precis som utvecklarna själva, att de behövde göra någonting annat.

Det finns ju en del genvägar och så, för de bättre spelarna. Själv är jag för dålig för att utnyttja allt. Men det är något som känns lite tråkigt ibland med de breda vägarna.

Skrivet av Gertzy:

Sant.

Medlem

Det är ju för att majoriteten kör i grupptänk-psykos. Garvar lite när man kör på banor som delar sig, exakt samma avstånd, och 95% väljer ändå att köra i samma riktning. Märkligt. Själv så gillar jag kaoset, det är kul, men de som stör sig på det verkar ju inte ens försöka att undvika det. Alla gånger jag sett en youtuber som klagar på att han blir sprängd o tillplattad 10 ggr på raken, han ligger alltid och slirar mitt i klungan...

Medlem

För egen del så tycker jag att raksträckorna är för tråkiga för att motivera spel online, så jag har inte ens testat det. Det händer för lite på banorna, man kör mest rakt fram och undviker någon enstaka bil eller så. Det finns nästan inga kurvor alls, inga spännande genvägar och få roliga tidsbesparande tricks att göra. Jag gillar trevarvsloppen bättre. Det behöver ju inte vara just tre varv, det är ju schyst med banor som Rainbow road också, som är ett varv.

Jag tror en anledning till raksträckorna är att Nintendo ville sänka skill-ceiling i Mario Kart World. Det passar ju väldigt bra för den yngre publiken samt spel i soffan, men inte så mycket för onlinespel där man ofta vill tävla lite mer.

1
Skriv svar