Fred i konsolkriget?

Medlem
Fred i konsolkriget?

Vad tycker ni om SVTs analys här?
https://www.svt.se/kultur/sa-bidrog-svenska-helldivers-2-till...

Har de blivit fred mellan Xbox och Playstation?

Har Helldivers 2 verkligen en roll i det?

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Var väl lite småtjafs när 360 var igång. Nu räcker det att Playstation visar sig så smyger Xbox tillbaks in i hörnet.

Redaktör
Ponny

Först ville jag med eftertryck säga: "STÄMMER INTE. Och nej, rubriken "Så bidrog svenska ”Helldivers 2” till att få slut på kriget mellan Xbox och Playstation" tycker jag skaver. Har ju pågått ett bra tag och är ju på Xbox-initiativ. Videon är dock lite mer nyanserad. Är ju snarare så att Xbox vill nåt ut med sina spel och därmed börjat kila stadigt med Sony (och Nintendo). Helldivers 2 känns som ett undantag och vi lär ju knappast få se, säg, God of War och Spider-Man på Xbox. Men kommer det nåt nytt onlinespel är det inte omöjligt att Sony gör "en Helldivers 2" igen.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Var väl lite småtjafs när 360 var igång. Nu räcker det att Playstation visar sig så smyger Xbox tillbaks in i hörnet.

Precis som PlayStation stadigt ställer sig i skamvrån när PC kikar fram.

signatur

Skeptiker som rannsakar det folk accepterar

It's not a lake, it's an ocean

Det är väl så att Sony ser att de inte har något att förlora på att släppa ett och annat spel på Xbox eftersom det beryktade kriget de facto är över. Xbox är i dag ingen konkurrent till PlayStation längre. Vi har sett hur fler och fler återförsäljare slutat saluföra Xbox-konsoler. Costco är det mest framträdande exemplet hittills, men i Sverige kan vi notera hur Webhallen för första gången sedan 2002 inte har Xbox-konsoler till försäljning längre.

Det är en förändrad marknad, helt enkelt. Konsolkriget är över. Och jag kan sakna det lite grand redan.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net
Min musikkanal: https://www.youtube.com/@DJ_Ruffles

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Precis som PlayStation stadigt ställer sig i skamvrån när PC kikar fram.

PC är för de som tycker att Pushing Tin är världens bästa film.

Medlem

Synd. Jag tror att många av de som har skrikit sig hesa över att de vill kunna spela allt på en konsol kommer att ångra sig en vacker dag.
I det här sammanhanget är krig att föredra.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Vad tycker ni om SVTs analys här?
https://www.svt.se/kultur/sa-bidrog-svenska-helldivers-2-till...

Har de blivit fred mellan Xbox och Playstation?

Har Helldivers 2 verkligen en roll i det?

Xbox är väl i praktiken avskaffat nu, vilket är synd. "Konsolkriget" var strålande för konkurrensen, priserna, och utvecklingen av unika kvalitetsspel.

Nu när det råder "fred" så får vi istället att alla tre konsoljättarna passar på att höja priserna så fort någon är först med en höjning, istället för att passa på att sänka för att vara det konkurrenskraftigaste alternativet. Och de exklusiva kvalitetsspelen blir allt sällsyntare.

Skrivet av GustavA:

Synd. Jag tror att många av de som har skrikit sig hesa över att de vill kunna spela allt på en konsol kommer att ångra sig en vacker dag.
I det här sammanhanget är krig att föredra.

De inbillar dig att det blir billigare och effektivare så. Men de får istället betala 10.000 för en konsol istället för 7000 för två konsoler 😅

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Först ville jag med eftertryck säga: "STÄMMER INTE. Och nej, rubriken "Så bidrog svenska ”Helldivers 2” till att få slut på kriget mellan Xbox och Playstation" tycker jag skaver. Har ju pågått ett bra tag och är ju på Xbox-initiativ. Videon är dock lite mer nyanserad. Är ju snarare så att Xbox vill nåt ut med sina spel och därmed börjat kila stadigt med Sony (och Nintendo). Helldivers 2 känns som ett undantag och vi lär ju knappast få se, säg, God of War och Spider-Man på Xbox. Men kommer det nåt nytt onlinespel är det inte omöjligt att Sony gör "en Helldivers 2" igen.

Samtidigt pushar ju xbox för att allt är en Xbox, speciellt Windows-datorer. Det går ju exempelvis utmärkt att spela god of War på nya xbox rog ally x. Kanske finns det nånting i ryktena om att nästa generations konsol från xbox också kör en Windows-hybrid och då kan vi mycket väl hamna i ett läge där Sony släpper sina spel även "till xbox" (dvs till pc egentligen då...).

Medlem

Jag tror man är lite naiv om man påstår att Sony inte kommer släppa fler spel på Xbox. Sony har ju förlorat mycket pengar på dåliga investeringar (Bungie, Concord, nedlagda live-service) och ser såklart Microsoft håva in massor av intäkter på deras plattform.

Att publicera spel på Xbox skulle ha närmast noll påverkan på deras försäljning då de flesta säkert skulle vara omedvetna om det. Alla som är fast i Sonys ekosystem kommer inte att byta plattform och lämna hela sin uppbyggda spelkatalog/profil/troféer.

Lägg därtill att allt pekar mot att nästa Xbox kommer ha Steam integrerat och på så vis kommer Xbox tekniskt sätt ändå ha tillgång till många av Playstations konsolexklusiva spel. Så varför inte istället publicera spelen direkt på Xbox och få ett bättre avtal med Microsoft som ger större utdelning?

Medlem

Hur kan Phil Spencer vara kvar på Microsoft? Han torskade rejält med enorma resurser

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jag är benägen att hålla med. Helldivers är ju ett Games as a service spel. Så det är ju affärsmässigt vettigt att släppa det på fler plattformar där man även tjänar goodwill. Men regelrätta singelplayerspel som GoW och Spider man ser jag ingen vinning för Sony att släppa.

Skrivet av Kalliban:

Samtidigt pushar ju xbox för att allt är en Xbox, speciellt Windows-datorer. Det går ju exempelvis utmärkt att spela god of War på nya xbox rog ally x. Kanske finns det nånting i ryktena om att nästa generations konsol från xbox också kör en Windows-hybrid och då kan vi mycket väl hamna i ett läge där Sony släpper sina spel även "till xbox" (dvs till pc egentligen då...).

Det är dock bara Microsoft som håller med om benämningen att alla windowsdatorer är en Xbox Det är mer ett PR grepp de tagit i sin marknadsföring.

PC har länge haft en öppen marknad för spel så Xbox har inget med det att göra.

Medlem

Usel nyhet från SVT men det var väl väntat. Journalistik i nivå med duschfilosofi där man inte byggt sin slutsats på någon som helst efterforskning eller analys eller ens historiskt perspektiv.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Xbox är väl i praktiken avskaffat nu, vilket är synd. "Konsolkriget" var strålande för konkurrensen, priserna, och utvecklingen av unika kvalitetsspel.

Nu när det råder "fred" så får vi istället att alla tre konsoljättarna passar på att höja priserna så fort någon är först med en höjning, istället för att passa på att sänka för att vara det konkurrenskraftigaste alternativet. Och de exklusiva kvalitetsspelen blir allt sällsyntare.

De inbillar dig att det blir billigare och effektivare så. Men de får istället betala 10.000 för en konsol istället för 7000 för två konsoler 😅

Kanske men nu var det inte priserna jag syftade på utan att konsolerna och spelen kommer att bli tråkigare.

Skribent

När det gäller live-service-spel eller multiplayerspel som Helldivers 2 så skulle jag säga att det är rätt puckat att inte släppa det på andra plattformar. De spelen är ju tänkt att bygga en community och ju fler spelare desto bättre. Jag ser det på samma sätt som Destiny som också kom på andra plattformar. Det är ju något helt annat att börja släppa first party-spelen på andra plattformar så som TLOU och GOW.

Men jag vet inte ens om vi kan prata om ett konsolkrig idag? Det verkar mer som en hatkärlek mellan aktörerna där man ändå tillsammans vill driva spelindustrin framåt. Sen är ju lite hälsosam konkurrens alltid bra för att sporra alla involverade.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Dreamcast 2 tack. Fan sega, det är ju öppet mål för i helvete.

1
Skriv svar