"Har AAA-spelen blivit för stora?" – undrar Fragzone-fredag

Robot
"Har AAA-spelen blivit för stora?" – undrar Fragzone-fredag
Medlem

AAA är en varningsklocka nu. Jag spelar väldigt lite nytt AAA.

Medlem

Det är som det är. Bara att undvika om man inte gillar... det blir inte som förr, det finns inga AAA-spel som är som gamla AAA, men det ligger väl lite i sakens natur, utveckling. Trist men det sker hela tiden.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

GTA 6 ska tydligen vara ett AAAA-spel. En del säger att det är ett AAAAA-spel. Jag kan känna att AAA-spel är för långa. Kommer ändå köpa GTA 6.

Medlem

AAA betyder för mig repetitivt, inga överraskningar, handhållning och ingen prisvärdhet. Games for dummies helt enkelt.
Med något enstaka undantag typ vart 4e år eller så.

Medlem

Bloodborne och Elden Ring är AAA. Ja det finns bra aaa spel. Är Elden ring för stort?
Kanske. Elden ring som ett Bloodborne spel kanske vore mer intressant, alltså mer kompakt värld och inte lika gigantiskt.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

GTA 6 ska tydligen vara ett AAAA-spel. En del säger att det är ett AAAAA-spel. Jag kan känna att AAA-spel är för långa. Kommer ändå köpa GTA 6.

Ja, det är väl oklart hur många "A" som är rimligt när du lägger 20 miljarder på att producera ett spel. Skall dock bli kul att spela det oavsett vilket antal det nu blir

Medlem

Ja, hela A-trenden är löjlig. Inget sånt på 90 och tidigt 00 talet trots att en sjö av absoluta toppspel levererades.

Medlem
Skrivet av Kiske:

AAA betyder för mig repetitivt, inga överraskningar, handhållning och ingen prisvärdhet. Games for dummies helt enkelt.

Japp det står ofta för säkra kort och lite risk vilket ofta gör det tråkigt. Sen är det alltid trevligt när det blir ett undantag och faktiskt lever upp till hypen men det är inte ofta sånt händer i mitt tycke.

Medlem

Jag tycker det värsta är att det nu tar 5-10 år för en uppföljare i en spelserie att släppas. Under 360-eran fick man 3-5 spel av AAA-titlar i samma spelserie inom ett tidsspann på 5-7 år.

Medlem

Min bild av många A:n är högt produktionsvärde men lite spelglädje. Alldeles för mycket energi har lagts på fel saker som ska få spelet att sälja och för lite på att få spelet att verkligen ge nöje.

Medlem

Svaret är ja

signatur

DEI och Woke är en Dogwhistle för bigots och facister

Fragtjuv
Skrivet av Hipshot:

Det är som det är. Bara att undvika om man inte gillar... det blir inte som förr, det finns inga AAA-spel som är som gamla AAA, men det ligger väl lite i sakens natur, utveckling. Trist men det sker hela tiden.

Touché

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem
Skrivet av Faustian:

Jag tycker det värsta är att det nu tar 5-10 år för en uppföljare i en spelserie att släppas. Under 360-eran fick man 3-5 spel av AAA-titlar i samma spelserie inom ett tidsspann på 5-7 år.

Xtra Allt tar tid. Samma med filmer. Avatar. Läste att väntan på kommande Marvel-filmer blir lång.
Men jag hade aldrig trott att det skulle ta 13 år innan ett nytt GTA.

Slaget: Team FZ

Är man ett fan av FromSoft så är man lite bortskämd med deras release-tempo. Räknar majoriteten som AAA och dom flesta är mästerliga.

Dark Souls - 2011
Dark Souls II - 2014
Bloodborne - 2015
Dark Souls III - 2016
Sekiro: Shadows Die Twice - 2019
Elden Ring - 2022
Armored Core VI: Fires of Rubicon - 2023
Elden Ring: Nightreign - 2025
The Duskbloods - 2026

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

AAA är overrated idag, Vi behöver fler fresh ppl. Tyvärr har det blivit en följdetång i spelvärlden idag med få undantag. Vi behöver dom små företagen, med nytänk i stort sett alltid så dom bra spelen kommer till.

Små/mindre studios typ Silicon & Synapse låter bekant? Inte direkt men se vilka titlar dom gjorde. ( alltså sedemera Blizzard Ent )

Origin Ultima serien + online

DICE startade som Digital Illusion med mäster titlar på Amiga osv senare EA.

Vad jag vill komma till dom små studio/kompisgängen är dom som levererar. Problemet är när dom slår igenom så köps dom av en drake sen blir det ofta skit.

Så kontentan är VI BEHÖVER SMÅFOLKET , mer än någonsin.

Avstängd

Vem är den nya killen i mitten? Är det en ny medarbetare?

Medlem
Skrivet av Augustus:

AAA är en varningsklocka nu. Jag spelar väldigt lite nytt AAA.

konstig åsikt att ha. kommer ut fantastiska AAA spel varje månad. bara för att EA och Ubisoft släpper mediokra AAA spel betyder det ju inte att alla AAA är dåliga

tycker du också alla mainstream filmer är dåliga för att det släpps några dåliga mainstream filmer per år?

signatur

Avstängd
Skrivet av Tusske:

konstig åsikt att ha. kommer ut fantastiska AAA spel varje månad. bara för att EA och Ubisoft släpper mediokra AAA spel betyder det ju inte att alla AAA är dåliga

tycker du också alla mainstream filmer är dåliga för att det släpps några dåliga mainstream filmer per år?

Haha aa, alla mainstreamfilmer som släpps just nu är samma idéfattiga och dåliga skräp, så det var ett dåligt argument.

Medlem

Vet inte. Har inte spelat alla AAA-spel, så min åsikt är värdelös.

Medlem
Skrivet av KalleStrong:

Haha aa, alla mainstreamfilmer som släpps just nu är samma idéfattiga och dåliga skräp, så det var ett dåligt argument.

det är ju inte i närheten av sant

signatur

Medlem
Skrivet av Kiske:

Låter lite som dagens biofilmer. Ju större budget och marknadsföring desto sämre story telling och mer förutsägbart.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Min bild av många A:n är högt produktionsvärde men lite spelglädje. Alldeles för mycket energi har lagts på fel saker som ska få spelet att sälja och för lite på att få spelet att verkligen ge nöje.

Än en gång. Låter precis som dagens biofilmer 😁

Medlem

Ni som är negativa ang AAA-spel, kan ni ge exempel på några bra spel som inte är AAA? Då menar jag riktiga spel, inte Blue Prince och 12 minutes även om de har sin plats

Jag frågar för att jag är nyfiken.

Jag tycker också att en hel del spel har blivit för långa och komplicerade. Man behöver både lära sig massa saker och investera tid för att det ska bli bra.

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Ni som är negativa ang AAA-spel, kan ni ge exempel på några bra spel som inte är AAA? Då menar jag riktiga spel, inte Blue Prince och 12 minutes även om de har sin plats

Jag frågar för att jag är nyfiken.

Jag tycker också att en hel del spel har blivit för långa och komplicerade. Man behöver både lära sig massa saker och investera tid för att det ska bli bra.

Jag gillar en del AAA-spel men brukar vara rätt proppmätt efter ett.
Stray gillar jag. Just nu kör jag Disco Elysium, jättebra. Dustborn är underhållande. Mysläskiga Fear the Spotlight har bättre idéer än många AAA-spel. Crow Country är också mysläskigt och bra.
Dave the Diver och Dredge körde jag nyligen, suveräna båda två. Slitterhead har nåt men är helknäppt.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag gillar en del AAA-spel men brukar vara rätt proppmätt efter ett.
Stray gillar jag. Just nu kör jag Disco Elysium, jättebra. Dustborn är underhållande. Mysläskiga Fear the Spotlight har bättre idéer än många AAA-spel. Crow Country är också mysläskigt och bra.
Dave the Diver och Dredge körde jag nyligen, suveräna båda två. Slitterhead har nåt men är helknäppt.

Varför har jag enbart hört talas om Stray och ingen av de andra? Jag som har dålig koll? Eller pga mindre marknadsföring? Eller är det för att jag swipar förbi dessa spel...

Medlem

Det är väldigt tråkigt att det ska ta 6+ år att skapa ett spel. Ett per konsolgeneration / utvecklare som det är nu är alldeles för lite enligt mig. Se på t.ex Ps3-generationen hur många spel som varje Sony-utvecklare släppte kontra idag. Naughty Dog hann släppa en hel trilogi med Uncharted, Insomniac släppte 10 (!) spel under den generationen och så vidare...

Jag behöver inte ha perfekt hår som rör sig sig realistiskt och speglar sig i en vattenpöl! Släpp fler spel med Ps4-grafik istället. Grafiken från 10 år sedan håller fortfarande riktigt bra enligt mig. Se t.ex Batman: AK eller Uncharted 4 .

Medlem

Jag tycker det. Om det bara kommer ett spel per generation för en serie så har det gått för långt. Vem vill vänta 7-8 år på en fortsättning?
GTA är visserligen fristående men där hoppade rockstar tom över en generation. Samtidigt så skulle jag behöva bli 250 år för att hinna spela alla spel som dyker upp och då måste jag ändå förmodligen säga upp mig från jobbet och lämna min familj.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Det är väldigt tråkigt att det ska ta 6+ år att skapa ett spel. Ett per konsolgeneration / utvecklare som det är nu är alldeles för lite enligt mig. Se på t.ex Ps3-generationen hur många spel som varje Sony-utvecklare släppte kontra idag. Naughty Dog hann släppa en hel trilogi med Uncharted, Insomniac släppte 10 (!) spel under den generationen och så vidare...

Jag behöver inte ha perfekt hår som rör sig sig realistiskt och speglar sig i en vattenpöl! Släpp fler spel med Ps4-grafik istället. Grafiken från 10 år sedan håller fortfarande riktigt bra enligt mig. Se t.ex Batman: AK eller Uncharted 4 .

Ja, jag körde Arkham Knight för första gången nyligen. Inget fel på det.

Medlem
Skrivet av Jozo:

I Sonys fall så är nog nästan tre år borta på grund av Live Service investeringen, vilket suger. Nu är väl de flesta tillbaka på singel player spåret igen.
Naughty Dog har sagt att de kommer hålla en nivå av detaljrikedom mellan Uncharted 4 och Last of us Part II i framtiden. Det är tillräckligt detaljerat för att kunna gestalta människor och de flesta spelarna noterade inte den höga detaljrikedomen i Part II, så det är inte lönt att höja ribban ännu högre.
Ett annat problem med de äldre spelen är att de jobbade mycket övertid. Jag tror att vissa jobbade över 60h i veckan. Nu är det en strängare max 40h veckan regel.

12
Skriv svar