Star Wars: Knights of the Old Republic kan släppas 2023 – med två stridslägen?

Robot
Star Wars: Knights of the Old Republic kan släppas 2023 – med två stridslägen?
Medlem

Tack för det. Turn based combat är inget för mig men klokt att ge valmöjligheten för de som gillar det.

Medlem

Låter inte så bra. Dom hade gärna fått uppdatera till lite modernare ttrpg system ,men striderna är bra som dom är.
Ff7 remake systemet är ju kasst jmf med originalet.

Medlem
Skrivet av waeress:

Låter inte så bra. Dom hade gärna fått uppdatera till lite modernare ttrpg system ,men striderna är bra som dom är.
Ff7 remake systemet är ju kasst jmf med originalet.

Håller med. Ett RPG blir inte nödvändigtvis bättre av att man slänger in action combat när man kör en remake. Ville de ge ett alternativ till turn based så är realtime with pause bättre än "push a button for awesome!" action combat. FF7 remake systemet var inte bra i min mening.

Medlem
Skrivet av waeress:

Låter inte så bra. Dom hade gärna fått uppdatera till lite modernare ttrpg system ,men striderna är bra som dom är.
Ff7 remake systemet är ju kasst jmf med originalet.

Skrivet av Aletheides:

Håller med. Ett RPG blir inte nödvändigtvis bättre av att man slänger in action combat när man kör en remake. Ville de ge ett alternativ till turn based så är realtime with pause bättre än "push a button for awesome!" action combat. FF7 remake systemet var inte bra i min mening.

Ja det blev ju inte så bra när man gjorde om Dragon age till ett tredjepersons actionsäventyr...


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Tack för det. Turn based combat är inget för mig men klokt att ge valmöjligheten för de som gillar det.

Håller med här, alltid ogillat Final Fantasys turordnings baserade gameplay men alltid gillat allt annat i spelen och tycker nog att KOTOR 1-2 inte är bra pga hur combat fungerar i spelet, det är bra för att storyn, karaktärerna med mera är bra, combat i de spelen är bland det sämsta som finns. Välkomnade FF7 remakes gameplay då det blev mer aktivt och mer inlevelse och inte bara en massa stillastående figurer som inväntar sin tid för att agera. Turordnings spel fungerar bättre i Strategi enligt mig. Men ja det är klok att ge folk valmöjligheter

Medlem

Tråkigt att dom skulle förstöra spelet, dom skulle behållt det gammla systemet bara uppdaterat det lite.

Medlem

Att ta ett spel som är hårt förankrat i ett d20-system och försöka göra det till realtid... nja, det här låter väl inte så lovande.
Får hoppas det finns ett vettigt turordningsbaserat läge, jag föredrar ett bra CRPG över ett ARPG så gott som alla dagar i veckan. RTWP är för mig möjligtvis en acceptabel kompromiss, men jag vill fortfarande ha ett riktigt turordningsläge också.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skribent
Skrivet av PeTTs0n:

Att ta ett spel som är hårt förankrat i ett d20-system och försöka göra det till realtid... nja, det här låter väl inte så lovande.
Får hoppas det finns ett vettigt turordningsbaserat läge, jag föredrar ett bra CRPG över ett ARPG så gott som alla dagar i veckan. RTWP är för mig möjligtvis en acceptabel kompromiss, men jag vill fortfarande ha ett riktigt turordningsläge också.

Nu går det ju göra action av D&D också, tänker på Dark Alliance-spelen, men jag håller med om oron för detta.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Att ta ett spel som är hårt förankrat i ett d20-system och försöka göra det till realtid... nja, det här låter väl inte så lovande.
Får hoppas det finns ett vettigt turordningsbaserat läge, jag föredrar ett bra CRPG över ett ARPG så gott som alla dagar i veckan. RTWP är för mig möjligtvis en acceptabel kompromiss, men jag vill fortfarande ha ett riktigt turordningsläge också.

Bara för tydlighet. Kotor 1&2 är rtwp, inte turordningsbaserat.

Medlem

Jag hade nog hellre sett vanliga läget i FF7 remaken, men kanske upphottat lite... XCOM remake style.

Det här när dom försökar vara action-tactical brukar falla på båda IMO.

FF7 remaken.... VARFÖR ÄR DET SÅ?!

Det är som typ ett fightingspel i 3rd person (Nioh? osv..) fast jobbigt och meckigt.

Gå tactical som känns/är actiony eller gå action som är/känns tactical... Inte 50/50


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av waeress:

Bara för tydlighet. Kotor 1&2 är rtwp, inte turordningsbaserat.

Helt rätt, jag ber om ursäkt att jag var lite otydlig och generaliserade. RTWP och simultana turns så som KotOR1&2 kör är som jag nämnde en för mig acceptabel kompromiss i ett spel som bygger på ett d20-system, men jag luftade väl mest mina farhågor att man rör sig ännu längre bort från CRPG-världen.

I allmänhet föredrar jag turordningsbaserat, men RTWP när det görs bra anser jag vara godkänt.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Nu går det ju göra action av D&D också, tänker på Dark Alliance-spelen, men jag håller med om oron för detta.

Mja, det gäller väl att hålla isär ruleset och setting litegrann också - Dark Alliance (som för övrigt inte fått särskilt positivt mottagande) utspelar sig i Forgotten Realms, vilket lite slarvigt kan benämnas som "D&D-världen". Det betyder inte att spelet nödvändigtvis använder en ruleset från bordsrollspelet, eller ens i närheten därav.

När jag pratar om CRPG ovan handlar det om sådana där det i bakgrunden används förhållandevis traditionella rollspelsmekaniker - där en drös d20 kontinuerligt slås (samt även en del andra valörer, när det gäller saker som ex. skada eller hälsopoängsberäkningar - d4, d6 och d8 är inte ovanliga). Visst innehåller de flesta, om inte alla, RPG någon form av RNG - men steget därifrån till mer konkreta användningar av tärningsslag är i mina ögon är ganska påtagligt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

1
Skriv svar