Nästa års revival av den anrika Simcity-serien får en uppdragsstruktur och ett belöningssystem, eftersom "det är vad spelarna vill ha".

Det kommande #Simcity-spelet kommer inte att bli en helt öppen sandlåda för spelarna att själva styra och ställa i, som i föregångarna. Nu förklarar lead producer Kip Katsarelis att för att anpassa den anrika spelserien för dagens spelare så behöver spelet en tydligare uppdragsstruktur med belöningar för spelarna.

– Jag tror att det helt enkelt är ett led i utvecklingen de senaste 10 åren. Spelarna idag vill bli ledda igenom en historia. De vill veta vad belöningarna är. De vill uppnå något på kort tid, eller under lång tid. Men de vill veta var de är på väg, säger Kip Katsarelis.

Samtidigt förklarar han att old school-spelarna ska få behålla sin sandlåda, ifall de inte är intresserade av förändringarna.

– Vi vill inte göra ett linjärt rollspel. Vi vill fortfarande ha den där sandlådan och leka i den. Spelare kommer att kunna vara med frivilligt i uppdragen, säger Kip Katsarelis.

Som ett exempel på hur Simcity-serien lär utvecklas nämner han förändringarna mellan #The Sims och #The Sims 2, där den senare titeln introducerade nyheter som behov och rädslor – vilket gjorde spelandet mer målinriktat och strukturerat.

Simcity väntas ut exklusivt för pc nästa år. Tycker du att det här är goda nyheter, eller får du lust att ge bäste herr Katsarelis en god smack på nosen?

Skicka en rättelse