Witcher- och Cyberpunk-skaparen beskylls för dålig ledning och tuffa arbetsförhållanden.

Efter tre The Witcher-spel och en onlinebutik fylld av DRM-fria spel är CD Projekt Red en av spelbranschens absolut mest hyllade utvecklare. Men de senaste månaderna har polackernas rykte solkats en aning.

Via siten Glassdoor kan folk anonymt betygsätta företag, och där har CD Projekt Red de senaste månaderna fått ett antal riktigt låga betyg och recensioner från människor som påstår sig vara eller ha varit anställda av företaget. Ledningen, arbetsbelastningen och expansionstakten hör till saker som kritiseras, och betygssnittet har sjunkit märkbart sedan i våras.

CD Projekt Red har nu kommenterat kritiken. Medgrundaren Marcin Iwinski och studiochefen Adam Badowski förklarar i ett Twitter-inlägg att vi inte behöver vara oroliga för att nästa projekt, Cyberpunk 2077, är i fara. Man låter förstå att det är naturligt med uppsägningar, och att företaget har ett antal riktlinjer som de anställda måste rätta sig efter. Vidare antyds att spelutveckling kanske inte är en sysselsättning som passar alla.

Inställningen för att göra spel passarr inte alla. Det innebär ofta ett medvetet beslut att ‘återuppfinna hjulet’ – även om du personligen tycker det redan fungerar perfekt. Men vet du vad? Vi tror att återuppfinna det där hjulet varje jäkla gång är vad som gör ett spel bättre.

Hela CD Projekts inlägg nedan:

Problemet är att Crunch har varit ett vedertaget begrepp och till för användning, dvs finns det bolag än idag som budgeterar features baserat på att crunch finns. 25/10 Crunch betyder att någon i management har fuckat ur med tidsplaneringen. 17/10 På en måte har CD Project Red det lett, i den forstand at de kan fokusere på å jobbe for å lage et såkalt "single player game". Der burde det være mange muligheter å få til ting som man kanskje ikke kan få til med 'multiplayer' pga, netkode og diverse... 17/10 Tror folk missar att i stora projekt spelar det ingen roll om alla nere på golvet inte brinner 100% för vad dom gör, det är inte som att alla bryr sig. Det handlar om att leverera innehåll och stora spel har sjukt mycket saker i sig som vem som helst... 17/10 Om det är detta med crunch stressen så är det ju ett stort problem för alla inblandade. För så fort folk blir lite äldre och vill stadga sig? Att jobba 80h veckor kan funka när du är 24 och singel. 35 och med barn? Not so much. Iaf inte för De flesta.... 17/10 Jag tror inte att det är konstigare än som du säger; man får antagligen jobba långa och många arbetspass med relativt stor tidspress och höga krav. Jag har aldrig varit spelutvecklare men däremot kock, och kan tänka mig att det mentalt inte är helt olik... 17/10 Kom ihåg också att det var mycket snack om hur illa det var under Witcher 3 utvecklingen med extremt hårt arbetsklimat och stora problem med spelet. Man kan nog säga så här, studion levererar extremt bra spel som lyckas trots enorma förväntningar. Men... 17/10 @Star Lord: du som verkar ha insyn i läget där borta kanske förklara vad dessa förmåner innebär, förutom strippklubben för det har ingenting med företaget eller arbetsvillkoren att göra, och i övrigt vad det är som gör att klagomålen inte stämmer. Det... 16/10 @Sisyr: Road-Roach confirmed! :D 16/10 Deras arbetstimmar kanske suger, men studion är jävligt fin och lönen mer än rättvis. De har förmåner de flesta svenskar inte ser skymten av. Som nära tillgång till strippklubb och andra aktiviteter som är rena pojkdrömmen. De som klagar är bortskämda,... 16/10
Skicka en rättelse