Call of Duty-spelen har ryktet om sig att vara något av AAA-spelens snabbmat. Välförtjänt? Oförtjänt, om du frågar forne Sledgehammer Games-toppen Glen Schofield. Han berättar för Edge att han inte tycker att Activisions jätteserie får den uppskattning som den faktiskt förtjänar.

People nowadays think a Call of Duty is... you know, just put it through the grinder and another one will come out. They don't realise how much work goes into making a Call of Duty game. There's just a ton of research.

Sledgehammer, som gör årets CoD, ligger exempelvis bakom Call of Duty: Advanced Warfare och Call of Duty: WWII. Inför det senare nämnda studerade Schofield andra världskriget "under tre års tid", och jobbade med olika experter för att lära sig allt om olika taktik för de olika länderna.

Schofield erkänner att det fanns (och förmodligen också finns) en intern tävlingsgnista mellan Sledgehammer, Infinity Ward och Treyarch. Man ville aldrig att det skulle dåligt för någon av de andra, men man hoppades ändå alltid på högsta betygen och de största säljsiffrorna.

Glen Schofield jobbar just nu med Callisto Protocol, som är en del av PUBG-universumet – japp, ett sådant finns tydligen – men som ännu mer ser ut som krypande Dead Space-skräck.

Och jo, Schofield är kanske allra mest känd för Dead Space.