Från början, som den minnesgode kanske minns, så var det tanken att #Ghostbusters The Video Game skulle ha släppts redan till jul. Uppskjutningen till juni 2009 har dock gjort att spelets utvecklare, #Terminal Reality, fått gott om tid att slipa spelets skrämmande moment ytterligare några varv. Så här kommenterade Terminal Realitys Drew Haworth det hela för spelsajten CVG:

We added some more creepy elements, a couple of more puzzle elements... we feel that the combat is in a very solid spot. The move to Atari allowed us to go back and tweak and see 'oh, this experience would be enhanced here by adding more scares, more cooldown areas...' - pacing basically. We also upgraded some of the in-game cinematics.

Med "flytten till #Atari" åsyftar Haworth då spelets ursprungliga utgivare, Vivendi, tappade intresset för spelet i samband med företagets ihopslagning med Activision. Atari plockade sent omsider upp spelet, berättar han för CVG och kommenterar händelseförloppet lite mer utförligt:

It wasn't frustrating as much as our course has changed now. We were certainly happy to get a new publisher. After Vivendi decided not to publish the game we were surprised more than anything else. It also allows us an extension to polish and improve the quality of the game.

Nästa sommar vet vi om förseningen varit värd väntan eller ej.