De tyska utvecklarna Daedalic kliver bort från sina trogna peka och klicka-äventyr för att istället pröva vingarna med ett strategiskt rollspel riktat mot de hårdhudade genrefansen.

Allting börjar med att jag blir oskyldigt anklagad för att ha mördat en prinsessa. Arga män fängslar och torterar mig, och så kan vi ju inte ha det. Tillsammans med en slagsmålssugen dvärg och en mystisk magiker flyr jag från fängelset, ut i en brutal värld som kan ge mig svaren kring mysteriet för kunglighetens död. Men äventyret hade varit väldigt mycket enklare om vi inte utgjorde spelvärldens absolut klantigaste trio.

Vi gissar att det var vargen som gjorde det

Dvärgen heter Naurim och gillar att slåss med yxa och sköld. Han rusar raskt fram till frontlinjerna där han vevar vapnet som en tok utan att träffa en enda måltavla. Istället är det han som får stryk av goblins, troll och banditer, samtidigt som magikern står strax bakom och försöker trassla fram helande förmågor – något han med klumpiga fingrar förstås misslyckas totalt med.

Tärningen är kastad - rakt i skrevet

Blackguards bygger på papper och penna-rollspelet The Dark Eye som är väldigt populärt i Tyskland. I spelet används tärningar för att avgöra om man lyckas genomföra sina åtaganden, en slumpmässig mekanik som även präglar det digitala spelet. Striderna blir därför lika turbaserade som turordningsbaserade.

Formation: Akvarium!

Min första impuls är att jag spelar helt uppåt väggarna fel, så jag djupdyker ner i de många menyerna och flikarna för att se hur jag kan förbättra min tappra skara klantskallar. Här finns det gott om statistik och valmöjligheter för rollspelsfantaster att förlusta sig i, men för de som inte är lika vana vid karaktärsbygge kan det bli väl mycket information att ta in på en och samma gång. Det finns fem olika kategorier med förmågor, attribut och vapenmöjligheter som investeras i med adventure points jag tjänar under resans gång. Men hur tusan ska jag veta vad jag behöver satsa på? Daedalic hade kunnat vara tydligare här och vänja spelaren in i spelet på ett mjukare sätt.

Föregående Nästa
Känns rätt intressant, speciellt om man redan har gått genom skärselden med tidigare schwarze auge-spel såsom de från Sir-tech... Synd faktiskt att det inte var ett spel i den stilen istället, tror den där motorn hade fungerat väl för det. Det var ju... 29/01 okej :) 27/01 Jag har spelat det i 15timmar plus något (det har stått på utan att jag spelat också) och jag har inte upplevt någon bugg ännu. Det verkar inte heller vara så på spelets forum. Det funkar dessutom bra att alt+tab och göra annat när man vill. Tekniskt... 27/01 "Inte särskilt nybörjarvänligt " är inte direkt ett minus ... det är helt enkelt inte ett spel för casuals med andra ord ... 25/01 Europa Universalis om igen :D 24/01 har prövat detta och tyckte mycket om det. det jag undrar över är hur buggigt spelet är nu? 24/01 tack ska nog köpa det idag för att jag vill släcka min rpg törst plus att man har något o göra i helgen 24/01 Har spelat det rätt länge nu och det är väldigt roligt. Varje strid är handbyggd för extra intressanta utmaningar! Storyn är inte så kul, men dialog är riktigt skön med humoristiska undertoner. Är ganska hardcore men ytterst njutbart. Inget konsoltrams,... 24/01 Har spelat detta sedan första akten släpptes på Early Access. Mattias recension sammanfattar min uppfattning av spelet precis. Rubriken är nästan det som sätter fingret på innehållet bäst "släcker törsten" om man saknar att spela något i genren. Det mar... 24/01 Jag har spellett papper och penna varianten av The Dark Eye och det har väldigt enkla regler och det lider inte av "vifta utan att kunna träffa en lada inifrån" syndromet som detta spel verkar göra. Dessutom verkar detta spel väldigt mörkt och dystert,... 24/01
Skicka en rättelse