Utvecklarna på EA har valt att följa händelseförloppet i filmen The Goblet of Fire istället för JK Rowlings bok vilket innebär att fokus har lagts på action snarare än storyn. Inget direkt dåligt val, men som ett fan av böckerna är det svårt att inte sakna historieberättandet. Grundhandlingen är dock densamma som i boken och cirkulerar därför kring ”Triwizard Tournament” där utvalda magiker från tre olika skolor ställs inför en rad prövningar. Trots att det inte ska vara omöjligt blir Harry mot sin vilja utsedd till att delta i tävlingen och det är starten på ett äventyr som kulminerar i ett möte med Tom Marvolo Riddle.

Större delen av tiden The Goblet of Fire spenderas i ett isometriskt perspektiv där du guidar de tre huvudpersonerna Harry, Hermione och Ron genom spelets olika miljöer. För att klara dig helskinnad krävs att du både har koll på dina trollformler och lär dig att samarbeta då kombinerade trollformler är betydligt kraftfullare än de du frambringa på egen hand. Har du svårt att samsas med de datorstyrda versionerna av karaktärerna kan du med ett par vänner ta dig an banorna i ett coop-läge för upp till tre personer. Föga förvånande är spelet som allra bäst i goda vänners sällskap, men är du en ensamvarg behöver du inte misströsta alltför mycket då AI:n fyller upp rollen riktigt väl.

För att spetsa till spelupplevelsen har utvecklarna valt att särskilja de tre prövningarna i Triwizard Tournament från de övriga banorna. Du tvingas bland annat fly från en synnerligen argsint drake på din magiska kvast för att senare utforska djupet i den svarta sjön. Utvecklarna har även valt att lägga in en väldigt enkel men väl fungerande karaktärsutveckling. Under spelets gång får du möjlighet att köpa kort till alla tre huvudkaraktärer som ger dem bättre egenskaper. Det är nu inget som förändrar spelet som sådant, men det hjälper ändå till att göra lite roligare.

Det är många som påstår att konsolkonverteringar är det värsta som hänt PC-världen och tyvärr är The Goblet of Fire en titel som kan ge dessa personer vatten på sitt hjul. En av de stora fördelarna med spel till PC är att du kan skräddarsy dem till din egen dator genom att ändra upplösning eller stänga av och sätta på effekter. I The Goblet of Fire är detta inte möjligt, du kan inte ens ställa in upplösningen och är således fast på 800*600. Trots detta har nu spelet sina ljuspunkter även när det kommer till grafiken. Miljöerna är riktigt stämningsfulla och speciellt då du tar dig runt Hogwarts och får en härlig blick över hela skolan. Det är verkligen trist att se hur allt slängs bort då spelet hade kunnat se riktigt bra ut om det bara hade utnyttjat den kraft som moderna PC-datorer besitter. En mindre men lika irriterande miss är frånvaron av en volymkontroll i spelet. Även detta har tveklöst med spelets konsolrötter att göra då du använder din TV:s fjärrkontroll till dessa. Ljudet i sig är det inga som helst fel på, men tyvärr överskuggas detta precis som med grafiken av den totala brist på inställningsmöjligheter som råder.

För mig råder det inget tvivel om att Harry Potter and the Goblet of Fire kommer att uppskattas av den tilltänkta målgruppen. Jag själv som är ett något åldrat fan av Harry Potter tycker, trots dess tillkortakommanden, att spelet är riktigt underhållande. Men även om det är kul är det minst sagt beklämmande att se hur utvecklarna hos EA har struntat i att implementera sådana elementära saker som grafik och ljudinställningar. Om de inte bryr sig om PC-versionen av sina spel gör de nog bäst i att koncentrera sig till 100% på konsolversionerna till framtida titlar och lämna PC-versionen därhän.