Det isländska online-spelet EVE: The Second Genesis har funnits ute på marknaden i snart två år. Med tanke på hur många MMORPG:s det finns tillgängliga idag har de oberoende utvecklarna Crowd Control Production (CCP) lyckats bättre än de flesta. Spelet har vuxit från ett relativt litet namn till en av de absoluta höjdarna på planen. I mitten av november förra året släpptes den första expansionen som utökade sitt moderspel med en stor mängd nyheter och förbättringar.

Den sajt i raden av många som öst lovord över EVE är Massively Multiplayer Hell, vars läsare förra månaden röstade fram spelet till 2004 års bästa onlinespel. Ifjol slogs ett rekord i det alternativa EVE-universumet: för första gången var över tiotusen inloggade samtidigt. När jag testade originalet våren 2003 var antalet inloggade spelare sällan över 4000 samtidigt. Rekord slogs den 2 februari i år då nära 13000 personer samsades om bandbredden. På lite drygt ett år har alltså antalet användare nästan tredubblats. En uppmärksam person tänker nu förmodligen att det är ingenting jämfört med baddare som Star Wars Galaxies eller World of Warcraft men med tanke på den stenhårda konkurrensen har isländarna lyckats betydligt bättre än många andra utvecklare som skrotat sina drömmar om massiva spelvärldar.

Antalet spelare kan tyckas vara en bra måttstock för hur bra ett spel är. Det gäller dock inte för mig. Jag har testat Lineage 2, Dark Age of Camelot, Star Wars Galaxies plus ett par andra mindre bra online-RPG:n som har ett par hundratusen registerade användare. Ändå har det alltid varit EVE som fångat mitt intresse. Det stora universumet, den vackra grafiken och framförallt friheten att göra vad man vill var egenskaper som tilltalade mig. Att levla och samla pengar tog en evighet i Lineage 2, Star Wars Galaxies hade ingen Star Wars-känsla, DAoC var nog det bättre av de sämre alternativen. Att farma föremål, nöta sig igenom olika meningslösa quests, var inget för mig. Som alla vet sker levlandet i EVE på ett lite annorlunda sätt, nämlingen genom att man köper till sig skills med pengar.

Exodus är alltså namnet på den nya expansionen, som släpptes den 17 november förra året för gratis nedladdning. De största nyheterna i detta tilägg är ett kraftigt förbättrat gränssnitt, finpolerad nätkod, möjligheten för enskilda corporations att bygga rymdstationer, nya skepp, vapen och mycker mer. I övrigt är spelet i stort sett detsamma; man bryter mineraler, jagar pirater, gör uppdrag åt någon agent eller bara sköter om sitt företag. Precis som förut är den snabbaste vägen till framgång genom någon av de tusentals företag som huserar i någon av de tusentals rymdstationer som finns utspridda över hela rymden. En mycket välkommen förbättring är att tillgången till marknaden nu kan nås från rymden vilket gör att man slipper docka till närmsta station hela tiden bara för att kolla priser, handla med mera.

Förutom de riktigt stora nyheterna som jag tidigare nämnt finns en hop nya föremål till skeppen, nya mineraler, nya skills med mera. En del balansändringar hos skeppen har också utförts. Bland annat har det varit en del klagomål på de stora dyra slagskeppen för att de blivit mindre kraftfulla. Naturligtvis existerar buggar fortfarande, men för det mesta handlar problemen fortfarande om serverkrascher och lagg. Så även om många nyheter och förändringar är välkomna är det många som är mindre positiva till justeringarna. Men i stort skulle jag nog säga att de flesta är rätt nöjda över allt det nya som tillförts, det är ju trots allt en gratis uppdatering och gratis är alltid gott.

Grafiskt och ljudmässigt sett är det inte mycket nyheter. Förutom en del nya miljöer har grafiska effekter som explosioner har fått ett ordentligt ansiktslyft, ljudet är dock i stort detsamma. Som jag nämnde tidigare är gränssnittet bättre, knappar och menyer har fått en mer logisk placering på skärmen. Tack vare den förbättrande uppbyggnanden av menyer är det nu betydligt mindre frusterande att hålla reda på sina drones.

För de som letar efter ett annorlunda massivt onlinespel är det här en väldigt bra kandidat. Saker som player versus player är ett sant nöje i det stora universumet, grafiken är strålande även om man ofta inte ser någon större skillnad på systemen, ljud och musik ligger på samma nivå som sitt moderspel. I det stora hela är Exodus en klar förbättring av EVE, och det ständigt ökande antalet registerade spelare, som nu ligger närmare 60000, är ett klart bevis för att förändringen varit lyckad. Längre fram i tiden kommer spelet att utökas med ytterligare större expansioner. Framtiden för isländarnas kanske största digitala exportprodukt någonsin är minst sagt ljus.

Testdator:

P4 3,2GHz
Radeon 9800XT 256 MB
1024 MB RAM
Windows XP SP2

Skicka en rättelse