Grafiken var just det som lockade mig till att testa Dungeon Siege till en början. Många RPG är relativt platta och grafiken är sällan något de försöker skryta med. I Dungeon Siege däremot så är hela världen i 3D vilket betyder att du kan klättra upp för ett högt berg och sedan se långt ner i dalen där monster och andra otyg springer omkring. Men det som var ännu viktigare för att jag inte skulle tröttna på spelet efter en stund var möjligheten att spela online med kompisar. Även om man nog hade tagit sig igenom äventyret på egen hand med behållning så är det klart mycket roligare att göra det med två eller tre polare.

Storyn i Legends of Aranna ter sig kanske inte till en början som en av de mest fantasifulla. En ny fiende som varit fången i århundranden har sluppit lös och tänker ställa till med trubbel i Aranna och förstöra livet för alla de fredsamma invånarna. Självklart blir det ditt jobb att rädda världen ännu en gång. Storyn utvecklas dock under spelets gång och blir efter hand klart mer intressant.

Eftersom spelet är en expansion så ska man inte förvänta sig något revolutionerande. Det mest intressant är självklart det nya äventyret som tar spelaren till en del platser helt olika de i originalet. Det tillkommer också en mängd nya monster, vapen och trollformler för att hela äventyret skall kännas nytt.

Då originalet nu har fått ett och ett halvt år på nacken så är grafiken inte längre lika storslagen som den var då. Spelet är fortfarande riktigt snyggt men det finns andra RPG på marknaden idag som kan konkurrerar om platsen som snyggaste spelet i genren. Som jag skrev i min recension av originalet så kan Dungeon Siege ibland tyckas vara lite väl linjärt. Även om man har möjligheten att röra sig fram och tillbaka mellan olika områden så förs storyn framåt från punkt A till B. Och under tiden så består det mest i ett enda långt monsterslaktande. Grafiken och möjligheten till multiplayer gör att detta går an, men det kanske inte tilltalar alla.

Dungeon Siege – Legends of Aranna är ett ganska traditionellt tilläggspaket med ett nytt äventyr, nya monster, nya vapen men utan några innovationer. Därför är det också något som bara vänder sig till de som har spelat igenom originalet och är sugna på mer. Lyckas man få ihop några kompisar att ta sig igenom spelet med så kan jag garantera att det kommer att vara underhållande så länge det varar.

Testsystem

Pentium4 2.4GHz
GeforceFX 5900