Visual Concepts NHL-serie har sedan ett par år tillbaka varit i samma situation som Konamis Pro Evolution Soccer. Båda hyllas av en så gott som enad presskår som de bästa spelen i sin sportgenre, men likväl får de år efter år finna sig i rollen som andrafioler bakom EA Sports titlar. Visual Concepts högst medvetna val att satsa på att skapa ett så djupt och realistiskt hockeyspel som möjligt har tyvärr aldrig riktigt betalat sig och det är tveksamt om NHL 2K6 innebär någon förändring.

Är du van vid EA Sports NHL-serie kommer du snabbt att inse att NHL 2K6 är en väldigt annorlunda upplevelse, trots att sporten är densamma. I EA:s variant krävs det inte mycket kunskaper för att få igång ett vägvinnande spel. Lär du dig de fundamentala kontrollerna som att åka fort, passa, skjuta och tackla klarar du dig bra. NHL 2K6 är däremot en helt annan historia. Här krävs det plötsligt att du bland annat lär dig manövrar som att täcka pucken och trycka upp motståndarna mot sargen, om du vill bli framgångsrik det vill säga. När du sedan bemästrat dessa grundläggande kommandon kan du fördjupa dig ytterliggare tack vare ”ProControl”-systemet. Väldigt kortfattat är det ett system som ger dig total kontroll över dina passningar, något som efter inlärning blir ett måste. NHL 2K6 har helt enkelt en komplexitet som många andra sportspel saknar. Visst kan det kännas överväldigande och lite väl knepigt till en början, men då kontrollkänslan är så stark så blir blir det i längden en långt mer tillfredsställande spelupplevelsen. Det finns till och med ett alldeles utmärkt sätt att styra målvakten på. Utrymmet i den här recension är för litet för att gå in på några detaljer kring det men det är faktiskt tillräckligt bra för att du ska vilja träda in i rollen som burväktare när en farlig situation uppstår. Något som hittills varit en helt främmande tanke i ett ishockeyspel.

Möjligheternas spel

Djupet finns nu inte bara i kontrollen utan också i val- och inställningsmöjligheterna. Aldrig tidigare har jag stött på ett sportspel där du kan spendera så mycket tid med finjusteringar som i NHL 2K6. Vare sig du är en spelare som vill ha en mer arkadartad upplevelse eller om du vill ha det så realistiskt som möjligt så är det inga som helst problem, allt du behöver göra är att ändra på rätt inställningar. Du har också fullt tillräckligt med val att göra när du ska välja spelsätt. Utöver de självskrivna alternativen som ett genomarbetat karriärläge och enskilda matcher så finns det också bra möjligheter för träning av specifika matchsituationer som i sin tur hjälper dig vinna de viktiga matcherna mot en god vän i TV-soffan eller via Xbox Live. Det finns till och med ett dussin partyspel av varierande kvalitet.

De klart svagaste delarna i NHL 2K6 är föga förvånande de som konkurrenten EA Sports är så bra på: grafik och ljud. Särskilt grafiken är en besvikelse, speciellt då det redan släppts sportspel till Xbox 360 som är bländande vackra. Både spelarmodeller och arenor saknar den detaljrikedom som andra titlar erbjuder, så här har Visual Concepts mycket att jobba på till nästkommande version. Lite bättre är då ljudet som håller en för genren typisk nivå utan att på något sätt glänsa. Kommentatorerna fyller som alltid sin funktion, men precis som i så många andra sportspel har de en tendens att både upprepa sig och att ibland också leverera helt felaktiga utläggningar. Nej, Visual Concepts ska nog vara glada över att EA inte släppt något hockeyspel till Xbox 360, för då hade spelets presentation sett än svagare ut.

Sammanfattning

Egentligen är det rätt enkelt, gillar du ishockey och tycker att likheten med sportens utövande är viktigare än att det ser likt ut rent visuellt så är Visual Concepts titel en härlig upplevelse. Tar du dig bara över den första inlärningströskeln så kommer NHL 2K6 att växa och bli roligare i takt med att dina färdigheter ökar. I EA:s frånvaro är spelet det självklara valet för alla hockeyälskande Xbox 360-ägare. Vill de emellertid behålla tronen över nästkommande säsong krävs det förmodligen markanta förbättringar på det rent estetiska planet, hur ytligt och trist det än låter.