I SSX On Tour är det ditt jobb att föra din skräddarsydda karaktär från total anonymitet till toppen av världsrankingen. För att nå toppen måste du ta dig igenom hela 168 utmaningar över 13 olika banor. Det finns tre huvudtyper av utmaningar: race, trick och samlande. Utöver dessa finns det även en hel del specialutmaningar som kan innebära allt från att du ska ta dig ner för berget utan att vidröra snön till att fly från skidvakterna eller att köra ner skidturister som ockuperar backen. För varje avklarad utmaning får du pengar som du kan köpa en ny snowboard eller varför inte en extra uppsättning kläder. Du belönas också med ”hype” som hjälper dig att klättra uppåt på världsrankingen.

Ni som spelat tidigare spel i SSX-serien kommer genast att känna igen er i On Tour. Inga större förändringar har skett vilket förmodligen är något som vi ska vara glada över. Den enda skillnaden mot SSX3 som är värd att nämna är hur du utför Monster Tricks (tidigare Ubertricks). Processen har förenklats till att enbart kräva en snabb riktningsändring av den högra analoga spaken. För att kunna utföra dessa otroliga luftkonster måste du emellertid fortfarande göra en mängd mindre trick för att fylla din ”boostmeter”, först när denna är full kan du ta till den verkligt sjuka akrobatiken.

Udda och härlig grafik

Det första som slår en när SSX On Tour uppenbarar sig på TV:n är den väldigt tydliga artistiska riktningen som utvecklarna har valt. Borta är den stilrena designen från SSX 3 och nu möts vi istället av en vild och entusiastisk stil som närmast kan liknas vid vad en konstnärligt begåvad tonåring kan fylla åtskilliga kollegieblock med. Bland annat så är spelets menyer fulla med humoristiska teckningar och animationer som direkt sätter stämningen. Det visuella är inte riktigt lika vasst när det väl är dags att slänga sig utför backen, men är trots det är även den imponerande. Mest arbeta tycks ha lagts ner på allehanda ljuseffekter men framförallt karaktärernas animationer som håller absolut högsta klass. Även miljö och modeller har en fullt tillräcklig detaljrikedom. Trots den minst sagt välgjorda grafiken drabbats spelet heller aldrig av några som helst nedgångar i FPS:en något som gör varje tur i skidbacken till en fröjd.

Originellt Soundtrack

Den originella visuella väg som utvecklarna valt har lyckligtvis också färgat av sig på musikvalet. Självklart är soundtracket fyllt med en del förutsägbara val tagna ur dagens flora av hyllade band som Queens of the Stone Age och Diplo. Men utöver detta har det även kryddats rejält med gamla hårdrocksfavoriter av Def Leppard, Dio och Iron Maiden. Det kan tyckas udda med hårdrock i ett snowboard-spel men det fungerar otroligt bra och jag kan inte vänta tills jag får chansen att åka nerför ett berg med Run to the hills pumpande i lurarna.

On Tour har bara en riktig brist och det är saknaden av ett online-läge. Emellertid är inte detta ett lika stort avbräck som man kan tro då SSX aldrig har handlat om att spela mot andra utan om jakten på det perfekta åket. SSX levererar där det är viktigt. Det har en underbar stämning tack vare den artistiska riktningen och det underbara soundtracket. Lägg därtill att det lyckas behålla den smittande spelglädjen som genomsyrat alla spel i serien och du har ett spel som är enormt underhållande. Är du ett fan av SSX-serien är On Tour ett måste och för alla er andra är det dags att ni öppnar ögonen och tar en rejäl titt för det här är riktigt kul.