Singleplayer i ett spel som Battlefield, fungerar verkligen det? DICE ställde sig nog själva den frågan innan arbetat på Modern Combat startade. De måste ha insett att det inte skulle räcka med att byta ut de mänskliga motståndarna mot datorstyrda utan har skapat något helt nytt för serien – en riktig enspelarkampanj. Kampanjen har en inte alltför originell men likväl fullgod handling där oroligheter har blossat upp i Kasakhstan och amerikanska FN-trupper skickas dit för att ge området stabilitet. Detta oroar den kinesiska regeringen som sänder sin armé till området för att försvara sitt rikes gränser.

Under hela kampanjen växlar du sedan mellan dessa två sidor, något som inte bara ger variation på själva spelandet utan också presenterar dig inför två olika syner på situationen. Västerländska och kinesiska medier rapporterar under hela kampanjen om samma händelser men vinklar dem på väldigt olika sätt. Detta är något som DICE ska ha all heder av. De väljer att inte berätta för spelaren vad som är rätt och fel eller vilken sida som är ond och vilken som är god. Det är ett risktagande som verkligen lönar sig och förhoppningsvis kan fler utvecklare ta inspiration från detta.

När vi sedan kommer till själva spelandet är det väldigt likt den upplevelse som vi får via Xbox Live. Det finns dock ett par saker som gör det till en väldigt annorlunda upplevelse. För det första är varje nivå uppdragsbaserad och genom spelets gång får du en mängd olika uppgifter som att exempelvis försvara en oljerigg eller slå ut en fientlig ubåtsbas. Den mest påtagliga förändringen är emellertid introduktionen av hot-swapping. Det traditionella i spel av den här typen är att du tar kontrollen över en specifik soldat som du sen är fast vid. Detta bidrar lätt till att spelet kan bli långsamt då du ofta måste färdas över stora ytor till fots. DICE har löst detta genom att göra det möjligt att hoppa mellan de olika soldaterna. De har kallat denna möjlighet för hot-swapping och är tveklöst deras mest lyckade drag. Frikostigt användande av hot-swapping mångdubblar känslan av intensitet och närvaro, något som verkligen höjer hela enspelarupplevelsen.

Kampanjen består av 20 uppdrag och ger dig en väldigt bra grund att stå på innan du prövar dina vingar mot mänskliga motståndare. Tack vare ett belöningssystem finns det också anledning att spela om uppdrag. Varje uppdrag följs av en genomgång och beroende på hur framgångsrik du var får du ett antal medaljer som gör att du stiger i graderna. Under uppdragens gång kan du också förtjäna medaljer genom att exempelvis döda en fiende med varje skott i din hagelbössa. Allt detta är små och relativt simpla saker som ger spelet en välbehövlig dos av extra livslängd.