Gränssnittet bryter helt med PS3:ans och PSP:ns XMB (cross media bar), och i mitt tycke tappar det lite av elegansen för ett något barnsligare utseende. Överlag är navigerandet enkelt och lättbegripligt, men att det nästan uteslutande bygger på ikoner istället för text gör att det stundtals är förvirrande vad en viss symbol faktiskt gör. Det är också grovt oputsat på sina håll – går något fel får du ”hjälp” av felkoder i stil med ”NW-2469-1 An error occurred”.
Jag kan tycka att det vore lämpligare att förklara vad som faktiskt gått fel, och kanske även länka vidare (det där med hyperlänkar verkar ju vara framtidssäkert) till den del av systemet där problemet kan avhjälpas. Exempelvis en länk till wifi-inställningarna när du försöker surfa i nedkopplat läge.
Med en ny generation underhållningsmaskiner där användarvänlighet spelar så stor roll blir Vitas få mjukvarubrister så mycket tydligare. Det märkliga beslutet att bara tillåta ett användarkonto per konsol stör måhända oss recensenter som behöver använda flera konton mer än gemene man, men det irriterar likväl grovt. Du kan till exempel inte använda din profil på en annan Vita med mindre än att konsolen fabriksåterställs.
Och framtiden?
När jag ändå är igång och gnäller ska Sony ha skäll för att minnesluckorna endast med stort besvär går att öppna om du ger dig på dem med nyklippta naglar, och för att stödet för att föra över och titta på film i konsolen svajar betänkligt (jag har testat samma filmklipp i tre filformat, endast ett av dem stöds – trots att två av dem använder samma codec). Och att en webbläsare år 2012 varken fixar FZ:s html 5-baserade filmer eller Youtube är under all kritik. Jag tror och hoppas att mjukvarumissarna åtgärdas inom kort, men det känns märkligt att ens behöva dras med dem då konsolen funnits på den japanska marknaden i två månader. Rörande orosmomentet om kort batteritid har vi kommit upp i drygt fyra timmars spelande med bluetooth helt avslaget och wifi för det mesta nedkopplat.
Den nya spelmarknaden gör PS Vitas eventuella framgång osäker. Konsolen har de rätta attributen för att gå hem hos den gamla PSP-generationen – men frågan är hur stor del av denna generation som faktiskt vill fortsätta att spela på gammalt hederligt bärbart vis. Ett starkt och lättåtkomligt spel- och programutbud med konkurrenskraftiga priser är sannolikt ett absolut krav, kanske också spel som faktiskt byggs på Vitans specifika kontroller istället för PSP-uppdateringar med hd-grafik. Priserna för spel varierar: stora namn som Uncharted kostar omkring 350 kronor, medan #Little Deviants blir ditt för en hundring mindre. Klokt – slentrianmässiga fullpris är helt fel väg att möta konkurrenternas varierande priser.
Hårdvarumässigt har Vita alla förutsättningar, nu är det upp till utvecklarna att övertyga köparna om att en gammal konsolidé är minst lika mycket värd som den nya generationens lättvindiga pekskärmsspel och en 3D-uppdaterad DS.
Processor: ARM CortexTM-A9 core (4 kärnor)
Grafik: SGX543MP4+
Huvudminne:512 MB
VRAM: 128 MB
Mått: 182 x 18,6 x 83,5 mm (bredd x höjd x djup)
Vikt: 279 gram (3G/wifi-modellen), 260 gram (wifi-modellen)
Skärm: 5 tum (16:9), 960 x 544 pixlar. OLED-pekskärm
Bakre styrplatta: Flerfunktions-typ
Kameror: 2 st (1 fram, 1 bak)
Ljud: Stereohögtalare och mikrofon
Sensorer: Sexdimensionellt sensorsystem (tredimensionsgyroskop, tredimensionsaccelerometer), elektronisk tredimensionskompass
Plats: Inbyggd GPS, funktioner för trådlösa platstjänster
Knappar/spakar: PS-knapp, ström, riktning (uppåt/nedåt/höger/vänster), actionknappar (triangel, cirkel, x, fyrkant), axelknappar (höger/vänster), 2 analoga spakar, start, select, volym (plus/minus)
Trådlös kommunikation: wifi (IEEE 802.11b/g/n), bluetooth (2.1+EDR), 3G (endast 3G-modellen)