Artikelarkiv

86699 artiklar i arkivet.

Filtrera
0

Intervju med Daydreams Christopher Holmberg

FZ fick tag på Christopher Holmberg från Daydream för en kort pratstund.

0

Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0

Att datorer i dagens samhälle får en allt viktigare roll är varken okänt eller svårt att förklara. Datorprogram säljer som aldrig förr och datorspel har blivit något som alla använder lite då och då. Spelutvecklarna syftar till att tillfredsställa alla gamers, stora som små, runda som kantiga. Men det är inte bara själva arkitekturen i spelen som är viktig, nej de verktyg man spelar med har en oerhörd relevans och blir ofta bortglömda i de datorinköp många nuförtiden gör.

0

Throne of Darkness

Det har släppts ett flertal äventyrsrollspel under de senaste månaderna och fansen har kunnat vara ganska kräsna med vad de velat spela. Sierra som precis har släppt Arcanum, släpper nu ännu ett RPG, nämligen Throne of Darkness. Quas har tagit sig en titt på om Throne of Darkness kan konkurrera med de övriga nysläppta RPG-titlarna.

0

Microsoft IntelliMouse Optical 1.1

Den är vitfärgad men ändå grå. Den lyser klart rött i både mörker som ljus och är lättare än de flesta av dess konkurrenter. Ändå har den en precision och en smidighet som gör den överlägsen. Vad är det jag talar om? Jo det är en av de senaste mössen Microsoft släppt i sitt försök att erövra våra datorplatser med optikens hjälp! Den nya varianten av Microsoft IntelliMouse Optical landade graciöst i brevlådan och det fanns inget annat alternativ än att se vad råttan gick för.

0

Commandos 2: Men of Courage

För lite mer än två år sedan släppte Eidos Commandos, ett spel som fick en stor skara fans, och kan sägas skapade en ny genre. Även om konceptet med toppvy-spel inte var något nytt, så var Commandos blandning av action, smygande och problemlösning det som gjorde spelet lyckat. Vi har på sistone sett ett flertal spel som försökt sig på samma koncept, t.ex. Desperados och Star Trek: Away Team. Nu har Eidos släppt Commandos 2, och FragZone tar sig självklart en titt på om spelet kan leva upp till de förväntningarna som skapats på det.

0

Arcanum

Förgrymmade flygbolag. Alltid ska de ta extra betalt för allting. Men nu har du i alla fall fått din plats vid fönstret. Luftskeppets stilla brummande får dig att känna dig sömnig och det är inte utan att du besväras av dina plötsligt tunga ögonlock. Den rogivande synen av molnen nedanför dig vaggar dig sakta närmare och närmare sömnen. Mellan molntussarna kan du ibland skåda delar av det storslagna land du är på väg till - Arcanum. Det dröjer inte länge förrän du slumrat till mot luftskeppsfönstret...

0

Intervju med PuRRi

The Nations Deathmatch League, Quake 2 Death Match 4on4, startade för Sveriges del idag den 4 september kl 20.00 med en match mot Norge. Jag fick tag i [lnt]PuRRi efter matchen för att höra hans version av slakten samt lite mer om killen som ensam stod för över 100 frags på 2 maps.

0

Red Faction

Det är inte ofta konverteringar mellan två spelsystem blir särskilt bra. Många försök att konvertera konsolspel till PC har misslyckats totalt. Därför var kanske inte förhoppningarna alltför höga när Volition sa att de skulle släppa sitt PS2-spel Red Faction till PC. Men Red Faction har gått rakt emot förväntningarna och inte bara blivit ett riktigt bra spel, utan även ett av spelen som kan konkurrera med Half-Life, Quake3 och Unreal Tournament om online-spelarna. Quas har tagit en närmare titt på vad som kan bli årets FPS.

0

MechCommander 2

Det första BattleTech-spelet som såg dagens ljus var MechWarrior, en simulator där man tog rollen som pilot av de gigantiska stridsrobotarna. Nästa spel var MechCommander, ett RTS-spel där man kommenderade sina styrkor i ett 3D-landskap. Nu låter Microsoft oss ännu en gång hoppa in i BattleTech-universumet, denna gång i uppföljaren, nämligen MechCommander 2.

0

Shogun - Total War - Warlord Edition

I medeltidens Japan var det ära och heder som gjorde en man stor. Att tjäna sin Daimyo, ledaren av klanen, var ett ärorikt sätt att leva och dö på. 1500-talets japan var också krigshärjat, då de många klanledarna alla ville visa sig värdiga att bli Shogun, genom att förgöra sina motståndare i strid. Samurajerna möttes dessutom av en ännu större fara när Mongolerna, ledda av Kublai Kahn, vände sina blickar mot Japan. Shogun – Warlord Edition låter dig ta rollen som en Daimyo, ledare över en av japans klaner, för att slåss om titeln som Shogun och stå emot Mongolernas invasion.

0

Logitech Wingman Attack 2

Jag har alltid tyckt att Logitech legat ljusår före Microsoft vad gäller designen på respektive företags spelpinnar. Logitech har alltid givit sina joysticks en modern och trendig design, medan Microsoft verkar fokusera mer på ergonomi och känsla än utseende. Klart är dock att de båda företagens pinnar trots sina lika användningsområden var och en har sina för- och nackdelar.

0

Intervju med ic-HOUSE

Klanen Ice Climbers vann Quake 3 Arena finalen i ELSA CPL Europe i London och jag träffade på ic-HOUSE på irc.

1

Max Payne

Under New Yorks genom tiderna värsta snöstorm, förvandlas staden till en krigszon mellan polisen och den undre världen. Mitt i kaoset finns Max Payne, en snut som under några år jobbat under täckmantel för att stoppa en nyutkommen drog. Han hamnar i en fälla gillrad av maffian och blir beskylld för att ha dödat sin partner. Jagad av polisen ger sig Max Payne ut på en vendetta mot hela Maffian, vilken visar sig bli mer personlig än han till en början trodde.

0

StarTopia

Att basa över en intergalaktisk rymdstation är inte alltid en dans på rosor. Bisarra rymdvarelser kräver bostad, mat, sjukvård, underhållning, hemtrevliga landskap och självklart också kärlek. Sedan tillkommer mindre glamorösa plikter som renhållning, säkerhet, fabrikstillverkning och handel med förbipasserande skepp. Att man dessutom med jämna mellanrum måste försvara sig från anfallande rivaler, gör inte jobbet lättare. Quas har grundligt testat Mucky Foots rymdstationssimulator StarTopia, en härlig blandning av Sim City, Dungeon Keeper och Douglas Adams humor.

0

Evil Islands: Curse of the Lost Soul

Som Diablo? Men med en riktig story? Och möjlighet att tillverka sina egna vapen, rustningar och föremål? Helt i 3D, med enormt snygga miljöer och monster? Låter det för bra för att vara sant? Mina damer och herrar, tillåt mig få presentera: Evil Islands: Curse of the Lost Soul.

0

Legends of Might and Magic

FPS-spel avsedda att spelas över nätet har formligen haglat över oss de senaste åren. Till de mer kända onlinespelen räknas Quake-serien, Unreal Tournament och Counter-Strike. Alla dessa har rötterna i singleplayerspel, och de utspelas i nutida- eller fantasimiljöer. Upplägget i Legends of Might and Magic bryter mönstret. Här är handlingen förlagd till en fiktiv medeltid, med allt vad det innebär av trollkarlar, magiska formler och drakar. Är då LoMM spelet som kommer förändra First Person Shooter-genren?

0

Z: Steel Soldiers

Han är tillbaka. Roboten som svär lika mycket som en pansarvagnslast borstbindare. Med orkanstyrka skriker han order på bästa amerikanska, utan att bry sig om våra spräckta trumhinnor. Kapten Zod har återkommit för att återigen sända oss, hals över huvud, på det ena självmordsuppdraget efter det andra. Inte en chans att han, sedan vårt senaste möte, slagit upp orden ”omöjliga” och ”odds.”

0

Diablo II: Lord of Destruction

Kampen mot helvetets horder går vidare - och den här gången är stordjävulen själv surare än nånsin förr! Adze drar på sig asbestkalsongerna och ger sig ner i underjorden...

0

Alone in the Dark: The New Nightmare

För snart tio år sedan släppte Infogrames ett spel som kanske inte skapade, men i alla fall satte måttstockarna, för vad man kan kalla skräckäventyrsgenren. 1992 kom nämligen Alone in the Dark. Spelaren fick ur ett nytt perspektiv, med fasta kameravinkla, lösa diverse gåtor och problem i en stor hemsökt herrgård. Två år senare släpptes uppföljaren, och bara ett år efter den kom nummer tre i serien. Men sedan dröjde det flera år innan Infogrames, till mångas förtjusning, sa att de höll på att utveckla ännu ett spel i serien med hjälp av DarkWorks. Men har de lyckats skapa ett spel som verkligen kan leva upp till sina föregångare, som numera har fått kultstatus?

0

Intervju med reloo

Camilla Jonsson är en av de mer kända spelarna i Sverige. Men de flesta känner henne inte till hennes riktiga namn utan till hennes smeknamn reloo. FragZone tog reloo åt sidan en stund för att ställa ett par frågor.

0

Original War

Storyn börjar med att en amerikansk forskare i slutet av andra världskriget upptäcker en uråldrig maskin djupt inne i Sibiriens ödemarker. På något sätt lyckas de smuggla ut apparaten ur Ryssland och för den till Area 51 i USA. Där upptäcker man snart att manicken faktiskt är en tidsmaskin. Men eftersom man glömt att analysera bränslet, så tar det roliga snart slut, och maskinen får stå obrukbar i flera årtionden.

Men nu, i vår tid, så upptäcker man djupt under marken i Sibirien, ett nytt och helt okänt ämne. Det visar sig vara det kraftfullaste ämne man någonsin skådat, och det räcker med små mängder för att säkra jordens energiförsörjning under lång tid. Dessutom fungerar det utomordentligt som bränsle till tidsmaskinen. Men istället för att försöka jobba tillsammans med Ryssland som förnuftiga politiker, så väljer amerikanarna att istället skicka några soldater två miljoner år tillbaka i tiden för att gräva upp materialet och transportera det till Alaska (oj så finurligt).

0

Jagged Alliance 2: Unfinished Business

När SirTech berättade för pressen att de tog över utvecklingen av spelet Jagged Alliance så jublade fansen högljutt framför sina datorer. När spelet Jagged Alliance 2 senare väl släpptes så blev det ännu mer jubel och spelet prisades i medier runt hela världen. Nu har SirTech släppt en uppföljare till det populära JA2 som fått namnet Jagged Alliance 2: UB. Shock har dragit på sig kamouflagekläderna och smort vapnen för ännu fler strider i Arulco.

0

Operation Flashpoint: Cold War Crisis

För några år sedan kom SpecOps, då ett av mina egna favoritspel och framförallt den första riktiga soldatsimulatorn. Nu har SpecOps fallit i glömska, men trenden sitter i och vi ser fler krigssimulatorer nu än någonsin tidigare. Bland annat de kända titlarna Rainbow6, Delta Force och inte minst Counter-Strike som visar att realismen även infiltrerat de traditionella online-shoot’em’up-spelen. Codemasters, med hjälp av Bohemia Interactive, bestämde sig dock för att ta realismen ett steg längre och skapa den ultima krigssimulatorn som hanterar alla aspekter av ett krig. Nu är resultatet av deras arbete klart, nämligen Operation Flashpoint. Quas har slängt sig huvudstupa in i det kalla kriget för att se om spelet verkligen är så banbrytande som det sägs.

0

Gangsters 2

Det är stillsamt i den öde staden. Mörkret har fallit och det enda ljud som kan höras förutom ugglorna är det dova sorlet från lönnkrogen på hörnet. Utanför står två stora kraftiga män och röker. På deras kläder kan man se att de är vakter och den lilla utbuktning de båda har under vänstra armen för vapenhölstret talar sitt tydliga språk. Men trots det pågående gängkriget så är de båda gorillorna lugna. Ingen skulle vara så dum att han slår till mot den här klubben, inte med tanke på vem som äger den.

0

Emperor: Battle for Dune

Att skapa en uppföljare till Dune2 som är det spelet som introducerade RTS (real time strategy) genren är knappast en enkel uppgift. Detta märkte Westwood när de släppte Dune 2000 utan att ha lagt ner speciellt mycket arbete på spelet. Inte helt oväntat så blev det en stor flopp vilken utvecklarna nog helst vill glömma. Istället får Emperor: Battle for Dune räknas som den riktiga uppföljaren eftersom Westwood nu lagt ner mycket mer arbete på att skapa en värdig uppföljare till alla RTS-spelens moder.