Epic: Piratkopiering orsaken till konsolspel

Medlem
Skrivet av Challeman:

Men då kopplar du samman recensionen av spelet och själva spelet. Är recensionen dålig, läs en annan. Håller du inte med SuperPlay? Byt! Läs recensioner du håller med eller som du vet hur du förhåller dig till.
Men jag håller med. Demo där man får spela de första banan(-orna) skulle nog vara ett bättre sätt. Då kan man fastna i story mm och fortsätta genom att köpa hela spelet.

Självklart kollar man fler än en recension - men tyvärr räcker inte det alltid.

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot, men ni vet alla att jag har rätt ;) >

Inaktiv
Skrivet av Mr. G:

Allt är alltid någon annans fel.
I detta fallet är det piratkopiernas.
Ett ord: löjligt.
Gör bra spel istället som folk vill köpa. !

Men hur tänker du nu?
Så om en tillverkare gör ett (enligt dig) dåligt spel så är det helt ok att ladda ner??
Hur f**n ska de få in pengar för att kunna utveckla bättre spel om alla laddar ner deras spel?

NI som piratkopierar , fattar inte ni att i längden så innebär detta lägre intäkter till speltillverkarna , det kommer sluta i att det bara finns ett fåtal utvecklare kvar eftersom de mindre företagen inte går runt.
Vill Ni verkligen bara ha EA games som gör ALLA spel?

Tänk efter en gång till innan Ni trycker på "ladda ner" knappen!!!

Paradox är speciella eftersom deras spel riktar sig till en annan målgrupp än de flesta andra. Inte ett bra exempel, alltså.

Det är fortfarande löjligt att skylla det mesta på piratkopieringen. I slutändan rör det sig ändå om pengar, och med piratkopiering eller utan är konsolmarknaden ändå långt mycket större än PC-marknaden. Jag kan spekulera fram en annan orsak till varför PC-spelen tappar i försäljning jämfört med konsolspelen:

Utrustningen kostar multum och utvecklingen går snabbt framåt. Om tre år kommer du kanske bara med nöd och näppe kunna spela de senaste spelen, något som aldrig är ett problem med konsoler (undantaget extraskit som hårddiskar och "expansion pack" förstås ). När så allt fler av de stora spelen går ifrån PC-exklusivitet till att utvecklas för konsoler behöver ju mindre folk köpa utrustningen och marknaden rör sig ännu mer åt konsolsidan. En ond cirkel för PC-utvecklarna, alltså.

Piratkopieringen i sig tänker jag inte försvara. Men att påstå att det är orsaken till att folk utvecklar till konsol utan mer fakta att backa upp med är dumt och inget annat.

Medlem
Skrivet av redmac:

Eftersom jag har förmånen att jobba i en spel butik kan jag säga att det kommer in ett flertal personer i veckan och frågar om vi säljer chippade konsoller. Jag står häpen och säger att vi skulle skjuta oss själv i foten om vi gjorde det. Blir så irriterad på folk! Jag frågar varför de kör piratkopierade spel och de svarar att de inte vill lägga ut pengar på spel! Jag blir förvånad och förbannad och ber dem lämna butiken!

Du agerar precis som tillverkarna nu.
Vem säger att alla som chippar kör rippade spel?
Som det står här i tråden, så är det väldigt många som chippar för att kunna importera och köra spel, likaså har en del chippat för att kunna köra alla DVD-regioner vad gäller filmer.
Jag chippade för att kunna köra importerat, vilket då i dina ögon gör mig till en idiot.
"Tänk efter före" säger jag bara.
... jaga ut kunder är ju också en höjdare...

signatur

Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.

Flakmonkey
Skrivet av Salami:

Skylla på priserna är inte speciellt objectivt håller jag med om.

Men varför ska "JAG" gå ut och köpa ett spel som är sämre och ger mig mindre spel glädje än dom spelen jag redan har och vill spela?

Finns knappt nått spel för en spelare som mig, men då ställer jag väl för stora krav ibland.

Om jag var en hardcore CS spelare varför skulle man då köpa andra spel?, när man ändå har det spelet man vill spela.

Vet inte hur det fungerar på konsoll marknaden dock.

Tycker man inte att spelen är bra nog så ska man inte köpa dem, men då ska man inte heller spela dem. Det som irriterar mig, när man tex går runt på DH, är de som sitter och lirar det spel som är hett under just det LANet. De spelar det som tokar, men samtidigt har de inte en tanke på att köpa det. Sen så kommer folk med argumentet "Men jag hade ju inte tänkt köpa det ändå, så då förlorar de ju inga pengar på att jag piratkopierar det". Bara en löjlig ursäkt imo, är det värt att spelas så är det värt att köpas helt enkelt.

Sen apropå det här med att det skulle kopieras lika mycket till konsol som PC... Nu kan jag bara utgå från mig själv, men i princip alla jag känner som äger en PC piratkopierar tyvärr. De gör som alla andra, de köper spel de måste köpa som BF, WoW, etc etc... Jag försöker omvända dem men det är en rejäl uppförsbacke :/ men om jag sen jämför med de som äger en konsol så är det inte alls lika utsträckt. Samtidigt är det endast ett fåtal som inte köper spelen till sin konsol... Kanske beror det på inställning eller kunskap, men det kvittar egentligen, det enda som spelar roll är ju att fler köper spel till konsol än PC

Inaktiv

Känns onödigt att ge kommentar till den egentliga frågan efter som det blir samma gammla trams som alltid men jag tycker det är intressant att det finns så många som på allvar tror att dom vet bättre än spelutvecklarna själv (särskilt högsta hönsen). Jag menar va fan, att sitta och spela jävla massa spel och vara en "rikigt gamer" ger egentligen inte upphov till nån större insikt hur spelindustrin fungerar fast alla tror dom blir nån slags marknadsexperter för att dom spelar mycket spel (frågan om att sänkta priser skulle ge mer intäkter är ju en klassiker där).

Det som däremot händer är att det uppstår är en uppsjö av egna hemmasnickrade teori som är mer eller mindre väl uppgyggda (som man kan se om man läser den här tråden).

Lyssna på dom som vet bättre istället! Det är bara att gilla läget även fast man inte gillar det som sägs...

Medlem

Erkänner: Jag tanker ner piratkopior. Men har väldans dåligt samvete för det, men det är ju så svårt att låta bli när det är så enkelt. Ett musklick så är senaste spelet hemma, redo att spelas.
Fast jag försöker köpa alla dom spel jag verkligen gillar för jag tycker det finns ett stort mervärde i att ha fodral och manual hemma i hyllan.

Sen kan man fundera - utvecklare av spel, använder inte dom ex. torrents? Är dom liksom "bättre" än alla andra och bojkottar allt vad nedtankning av musik, film, program och spel heter? Pyttsan säger jag!

Edit: Summa sumarum, personligen tycker jag att det blivit lite väl enkelt att piratkopiera nu förtiden. Det behövs nog nån form av åtstramning.

signatur

Spelar just nu: Quake 2, Alien VS Predator, Serious Sam HD, Need for speed - Most wanted,
Joint operations, Doom3 och Far cry

Medlem

Stora spelföretag som varit i branchen några år lär ju vid det här laget veta bättre än någon av oss. De arbetar med bra bevis i bakfickan. Och utifrån detta lägger upp sin försäljningstaktik, var de kan tjäna mest pengar.

Det är ju ingen nyhet att konsollerna har tagit över i stort sett.
Ser man till antalet bra spel som släpps hela tiden så hamnar största delen på konsollerna.

För mig spelar det absolut ingen roll. Så länge man får top of the line, next gen, det senaste... så får det vara vilken plattform som helst. Man får ju anpassa sig som konsument. Är man dock bångstyrig och vägrar gå över till the dark console side så får man skylla sig själv.

edit: Tror vi har kommmit till den tiden då man som intresserad gamer helt enkelt "måste" ha en hyffsad PC och en ny konsol. Det enda som är problemet är pengarna detta kostar. Annars har väl ingen emot det egentligen. Att vara anti konsol bara för att man lirar PC är ju bara för att man själv inte har en konsol oftast, och inte vill erkänna att många ggr sparkar konsollerna PC på arslet.

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av ThePinhead:
Skrivet av iramirion:
Skrivet av ThePinhead:

Dåliga spel som måste patchas flera ggr är orsaken till piratkopiering. Så less på alla stackars utvecklare som gnäller. Dom har satt sig själv i den här situationen med år av kassa produkter som dom vill att vi ska köpa. Piratkopieringen hjälper konsumenter från undermåliga produkter.

Men sen har vi snåla små idioter som inte betalar för en produkt dom tycker är bra. Så det finns alltid två sidor.

Vänta nu, du kritiserar företag för att du vill ha bättre spel? I vilken position ÄR DU som end-consumer att ställa krav? Du har endast friheten att välja vilka spel du köper. Du ska fan inte komma här och säga att utvecklarna får skylla sig själva.

Ni är helt otroliga. Jag har inga ord. Ni sitter här och rättfärdigar stöld. Ni är patetiska och korkade.

Jag är in position som end-consumer och som konsument ställer jag krav på dom produkter jag inhandlar. Sen att du accepterar att du får undermåliga produketer slängda i ansiktet är din sak, i mitt tycke mer patetiskt än nått. Men ligg ner och ta det om du vill. Sen att du drar alla över en kant och kallar dom patetiska och korkade säger mycket om dig.

Du kan ju testa läsa nån recension nån gång innan du köper dina undermåliga produkter ? En idè bara..

Bara för att det finns vissa dåliga spel rättfärdigar det piratkopierande? Tycker lite synd om dig om du resonerar så.

VIsst kan jag läsa en recension för det är en bra riktpunkt. Men det finns problem med det också, först så kan man inte lita till 100% på en recensent som är beroende spelföretagens "good side" sen så är det recensentens smak som också genomsyrar en recension och ibland så stämmer den inte ihop med min.

Samma sak om man ska köpa en mobil eller en kamera osv, enbart köpa en sån sak pga av en bra recension är kanske inte det smartaste. Jag testar ALLTID innan.

Medlem
Skrivet av AkirA:
Skrivet av redmac:

...

redmac är dock inte som oss andra eftersom han är branschfolk - även om det handlar om kategorin "retail" som jag inte riktigt kan kännu mycket sympati för. Så det är klart att han får kulorna i kläm så fort detta ämne kommer upp, då han är direkt drabbad av piratkopiering och får smaka på konsekvenserna i form av minskad försäljning.

Å andra sidan har jag vänner som är spelutvecklare som aldrig köper ett spel, utan sitter och tankar ner allt. De gör det dock i studiesyfte, säger de, och resonerar att de aldrig hade köpt spelen annars ändå.

Medlem

Spelföretagen får skylla sig själva, utvecklarna därmot är pressade utav bolagen att pusha SKITEN så fort som möjligt, det spelar ingen roll om spelet / programet är färdigutvecklat eller inte, en deadline är en deadline.

Ni skriver att Xbox 360 och Wiiiii rippas friskt, well glöm inte PS3, då Blueray är knäckt sedan en tid nu, vare sig det gäller Blue eller HD dvd.

Spelar ingen roll vad tillverkarna gör, finns alltid någon som ligger steget före.

Och när en produkt inte är färdig, ja då är det fråga om bedrägeri, för när man försöker sälja ett spel med hjälp av förrenderade sekvenser, hmm ja något som flera dessutom har blivit stämda på, så stannar man inte upp och tänker, vi kanske skulle för en gångs skulle göra en BRA produkt, som inte enbart går ut på att lura skjortan av konsumenterna.

Vare sig det gäller PC eller konsoll, dom kan patcha sig själva till fan löser av dom, hehe.

Och så undrar dom varför en del blir förbannade och går in i gråzonen istället.

Att köra nycklar för att kunna lira ett spel, kommer dom förlora stort på, då det faktiskt finns människor som älskar dator / konsoll spel, men som avskyr internet.

Sure man göra MP spel för hela slanten, men då kan dom lika klappa ihop hela högen, för på en skala så hamnar MP inte speciellt högt, iaf inte hos mig.

Och vad gör man när planering och releasen går åt pipan
Pirater, pirater, pirater.

ALLT är piraternas fel!

Spelföretagen sänker sina egna skepp och fattar inte att det är dom själva som ligger bakom.

Då kan man egentligen fråga sig vem av dom som är idioter.

IT bubblor eller E.T bubblor, frågan är vilken av dom som sprack.

För när det gäller spelutveckling så framstår många av dom som UFON, nope jag tar tillbaka det där, att säga att dom är ufon vore att ge dom en mkt stark komplimang, likaså idoter.

Framstående inkompetens vore något istället.
välbetalda och lyckade individer som gnyr när inte saker går som planerat.

Wake up, det kallas LIVET, precis som för oss alla andra.

signatur

Denon / Pioneer

Inaktiv

Så fort ordet piratkopiering på Fz förekommer blir det totalt ordkrig. har man råkat skrivit att man nångång har kopierat något så blir man sågad längs fotknölarna.
Min Personliga åsikt är att om man vill få bukt med piratkopieringen så kan man ju alltid sikta in sig på dom grupper som crackar och tar fram warez.

kumbaya gott folk... kumbaya

Medlem
Skrivet av SgtKelly:

Jag tror snarare att konsolspelsutveckling beror på att:

1 Konsoler är billigare att utveckla till
2 Spelen har dubbelt så högt pris som pc spel
3 Spelen behöver bara hälften av pc-spelens kvalitet

1: Beror på vad för spel det är, publik det riktar sig till etc.
2: Nej. Och även om de skulle ha det så betyder inte detta att företagen som gör spelen faktiskt tjänar mycket mer om ens något mer på det. Det handlar ju om licens-avgifter, utveckling av hårdvara etc. Där vissa faktorer helt enkelt inte kan appliceras på utveckling för PC.
3: Låter som en dåligt uppdiktad lögn. Det finns ju _sjukt många_ dåliga PC spel och konsolspel.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Bla bla bla... Alltid samma visa... Bra spel säljer bra oavsett om det är till PC eller till konsoler. Ingen som märkt att vi nyss fått Wii och PS3 förresten samt XBOX360 för ett år sedan? Ren tillfällighet att man tar upp piratkopiering när ny generation av konsolet kommit ut? Knappast... De vill så klart poängtera att man kommer släppa spel för konsoler också. Dvs det här är ren reklam för deras kommande konsolspel. Konsolspel är dessutom enklare att programmera till. Men tro inte att de kommer överge PC:n. DX10 är på gång och man kommer också sattsa på PC men lär kanske prioritera att släppa spel till konsoler först.

Som jag skrev innan bra spel säljer bra. Tycker tex att Supreme Commander är skitbra exempel på hur bra spel bör skötas. Spelet man får är bra redan från början. Folk klagar sedan tex att UI:n är för stor. Det fixas snabbt i en patch där man också avlägsnar kopieringskyddet helt! Underbart för nu slipper vi ha skivan in! Gör spelen enklare att hantera istället så som på warezversioner så man slipper nocd cracks.

Medlem

Jag håller med bägge parter egentligen och de finare detaljerna är säker redan täckta i den här tråden men jag skall ändå fortsätta ordflödet:
Jag tankar emellanåt, andra spel köper jag, precis som de flesta. Har dock funderat på vad jag egentligen lär mina barn när jag tankar spel till dem eller mig själv..
Ett grundläggande problem med spelbranschen är att vi konsumenter (oftast) tycker att spel är för dyra (samma som i musikbranschen förövrigt), samtidigt som vi kräver den senaste tyngsta grafiken med superfysik bling bling med extra allt, nåt som kostar en massa pengar att utveckla.. En svår nöt att knäcka..

Inaktiv
Skrivet av ThePinhead:
Skrivet av bleak:
Skrivet av ThePinhead:
Skrivet av iramirion:
Skrivet av ThePinhead:

Dåliga spel som måste patchas flera ggr är orsaken till piratkopiering. Så less på alla stackars utvecklare som gnäller. Dom har satt sig själv i den här situationen med år av kassa produkter som dom vill att vi ska köpa. Piratkopieringen hjälper konsumenter från undermåliga produkter.

Men sen har vi snåla små idioter som inte betalar för en produkt dom tycker är bra. Så det finns alltid två sidor.

Vänta nu, du kritiserar företag för att du vill ha bättre spel? I vilken position ÄR DU som end-consumer att ställa krav? Du har endast friheten att välja vilka spel du köper. Du ska fan inte komma här och säga att utvecklarna får skylla sig själva.

Ni är helt otroliga. Jag har inga ord. Ni sitter här och rättfärdigar stöld. Ni är patetiska och korkade.

Jag är in position som end-consumer och som konsument ställer jag krav på dom produkter jag inhandlar. Sen att du accepterar att du får undermåliga produketer slängda i ansiktet är din sak, i mitt tycke mer patetiskt än nått. Men ligg ner och ta det om du vill. Sen att du drar alla över en kant och kallar dom patetiska och korkade säger mycket om dig.

Du kan ju testa läsa nån recension nån gång innan du köper dina undermåliga produkter ? En idè bara..

Bara för att det finns vissa dåliga spel rättfärdigar det piratkopierande? Tycker lite synd om dig om du resonerar så.

VIsst kan jag läsa en recension för det är en bra riktpunkt. Men det finns problem med det också, först så kan man inte lita till 100% på en recensent som är beroende spelföretagens "good side" sen så är det recensentens smak som också genomsyrar en recension och ibland så stämmer den inte ihop med min.

Samma sak om man ska köpa en mobil eller en kamera osv, enbart köpa en sån sak pga av en bra recension är kanske inte det smartaste. Jag testar ALLTID innan.

Jag litar inte ett dugg på recensioner.
speciellt inte på previews då dom glorifierar spel bara för att fortsätta få testspel av tillverkarna.
Dessutom är de flesta recensioner korkade och medelmåttiga.

vad ska man tro om ett spel där det i ena recensionen blir nedtryckt och söndertrampat och får 2 av 5.....
och i en annan så får det 5 av 5...
är spelet bra eller inte?.....
vissa spel laddar jag ned för att just testa den färdiga produkten och inte något handikappat demo.:down:

jag förintar spelen när jag testat klart (aka lämna tillbaka "stöld"godset) och är jag nöjd så köper jag.. så jag kan lira online med andra....

haha världens längsta quote tråd det hära...;)

signatur

*9/11* är fejk....dom sprängde sig själva...
stackars osama...jagad för ingenting...

Inaktiv

Spelen är dyra för att speutveklarna är giriga och det går att ta betalt. Alla andra brancher lägger sin produktion/utveckling där det är billigast. Jag skiter i om det är en ungt kvinnligt geni i indien eller en finnig carmack som pillar ihop mitt spel. För det är lönerna som kostar i sammanhanget.

Nu räknas ju faktist sverige som låglöneland inom spelvärlden så lägg mer utvekling här. Vi har flera universitet/högskolor som spottar ut fin fina grafiker/programmerare/filmproducenter osv.

Recensioner är ofta ren skit. Blir ett dåligt spel automatiskt bra för att recensenterna hypar det? Oftasts skriver recensenterna under tidspress och i molnet av en hype/smekmånadsfasen. Se tex oblivion, visst det är jättekul ett tag, men det är absolut inte ett spel som håller i längden. Samma sak med Doom 3, så fruktansvärd förutsägbart och repetativt men ändå skrevs det upp till skyarna och lämmeltåget tågade till butikerna för att köpa skiten.

signatur

"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.

Medlem

kosumenterna har rätt att klaga! Och sen ibland känns det som att det släpps färre o färre demon så att enda sättet att prov spela är att tanka skiten i sverige kan man inte lämna tebax ett spel till affären som man inte e nöjd me Bf 2 ojoj fan va ja blev så irriterad på det spelet att ja gav bort det till slut...

Inaktiv
Skrivet av MacCoy:
Skrivet av ThePinhead:
Skrivet av bleak:
Skrivet av ThePinhead:
Skrivet av iramirion:
Skrivet av ThePinhead:

speciellt inte på previews då dom glorifierar spel bara för att fortsätta få testspel av tillverkarna.

vad ska man tro om ett spel där det i ena recensionen blir nedtryckt och söndertrampat och får 2 av 5.....
vissa spel laddar jag ned för att just testa den färdiga produkten och inte något handikappat demo.:down:

jag förintar spelen när jag testat klart (aka lämna tillbaka "stöld"godset) och är jag nöjd så köper jag.. så jag kan lira online med andra....

fortsätter väl quoten

Du det finns också -reader- reviews.. Kolla gamespot tex. Om 4000pers ger tex ffx12 över 9.0 i snitt så borde du inte ogilla det om du är intresserad av den spelgenren.

Tycker det där med att det man inte ska lita på recensioner är en ganska käss ursäkt det med

Medlem
Skrivet av bleak:

Du det finns också -reader- reviews.. Kolla gamespot tex. Om 4000pers ger tex ffx12 över 9.0 i snitt så borde du inte ogilla det om du är intresserad av den spelgenren.

Tycker det där med att det man inte ska lita på recensioner är en ganska käss ursäkt det med

Du kan hitta hundratals reviews - men det betyder inte att spelet kommer passa dig sen. Vi snackar dock ett par hundra kronor man lägger ner på ett spel när man väl köper det.
Jag laddar ner och spelar spel - är dom bra så köper jag dom. Kollar ni min spellista så är det mina original ni ser - efter det är det nog ganska tramsigt att påstå att jag (eller andra i min situation) ligger till grund för att det går dåligt för spelindustrin.

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot, men ni vet alla att jag har rätt ;) >

Medlem

I don't give SQUAT för vare sig resentioner eller förtittar, spelar ingen roll om det är IGN, FZ eller gamespot.

Alla har vi olika smak, och om utvecklarna vill tjäna mer pengar, ge oss då för fan det vi vill ha!

DEMON!, men ni = utvecklare är antingen för pressade av profithungriga bolag, eller oxå förbannat lata så ni hinner inte med. Tycker inte det passar med i bilden med en demo av ert kommande spel kanske.

Nej för då finns det chans att köparna ser vilket ruttet arbete ni verkligen har gjort. Gör spel som det var tänkt istället för att runka upp tiden och köpa flashiga bilar eller annat stuff och skryta med att

Jag är spelprogramerare, vad gör du?

Jag gjorde logotypen till Q4 eller whatever, SO FUCKIN WHAT!,. gör det er till bättre mäniskor?, knappast!

Jag har sett med egna ögon hur man beter sig på såkallade programvaruhus, jävla lekstuga, varför?, jo för man vill ju inte stressa dom stackarna ytterligare så dom presterar under toleransnivå.

hehe, tillåt mig småle, i andra branscher hade dom fått FOTEN direkt.

Appropå glitch eller liknande, kolla bra GRAW 2, sure snyggt som attan, men dom har inte tänkt igenom iden speciellt mkt, och så tror dom att folk rusar till shoppen bara för att Tom Clancey eller liknande står bakom.

Det räcker med GRAW 1 360, GRRRR2, nope don't think so!

Och när dom inte får som dom vill, vem skyller dom på?, killarna på marknadsföringen, proggarna eller speltestarna.

Nope PIRATER!

Och ni på FZ. borde ju tänka igenom hur och vad ni skriver om, för vissa spel hade inte ens hamnat på speltest om jag hade fått styra.

Var mer selektiva och gå inte enbart på vad ni tycker, det är ju trots vi andra som skall "köpa" SKITEN!

signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Inte för att vara sån, Men det största problemet som egentligen allt handlar om är väl pengar..

Skulle spelutvecklarna sänka priserna på spelen. Så skulle man garanterat "våga" köpa mer spel istället för att piratkopiera dom.

Undrar varför annars folk köper piratkopierade spel.. Inte beror det på att det är så hiskeligt bra piratkopierat.

Nej, sänk priserna så kommer folk köpa mer och bolagen kommer att få igen förlusten med sänkta priser igenom att försäljningen ökar och de får in mer pengar..

Enkelt och bra..

Men girbukarna som äger bolagen försöker krama ur för mycket ur varje enskild kopia av spelet.. Och då får dom allt skylla sig själva lite om det blir stor piratkopieringsmängd..

/Mangler signing off

Inaktiv

Piratkopiering är olagligt, och är stöld av
något som har kostat pengar att utveckla.
Det krävs inget geni att förstå att någon
drabbas. (utvecklarna)

Att personer har egna ideér angående våra
lagar har funnits i alla tider, brottslingar finns
alltid.

När samma person har åkt fast för brott så är det
vanligaste att dom skyller på omständigheterna eller
på offret, inlägget på förra sidan har t.o.m ett personligt
hat mot offret och spelutvecklar kulturen.

Såklart sitter folk i tråden som gör något brottsligt
och försöker övertala sig själva att tro att det
är ok att göra brott mot landets lagar med hjälp
av ohållbara ursäkter.

... som vilken brottsling somhelst

signatur
Medlem
Skrivet av M4NGL3R:

Nej, sänk priserna så kommer folk köpa mer och bolagen kommer att få igen förlusten med sänkta priser igenom att försäljningen ökar och de får in mer pengar..

Enkelt och bra..

Men girbukarna som äger bolagen försöker krama ur för mycket ur varje enskild kopia av spelet.. Och då får dom allt skylla sig själva lite om det blir stor piratkopieringsmängd..

/Mangler signing off

Fantastiskt! Att inte ens Nobelpristagare i ekonomi har kommit på detta. Du tror inte att varenda girigt företag i världen skulle sänka priserna om det innebar att de skulle tjäna mer pengar?

Priserna sätts självklart där man maximerar vinsten.

Medlem

Wow, folk har många åsikter om varför man ska få ladda ner det. Men jag säger bara så att, vill ni inte köpa spelet så ladda inte ner de heller. Spelar ingen roll vad ni tycker, spela inte något ni inte har rätt att spela. Är det verkligen så svårt?

Jag menar inte fan går jag in i en klädbutik och snor ett lite sämmre märke och säger "men vafan de är ju inte bra kvalitet och de tjänar väl pengar ändå".

Medlem
Skrivet av SWEDISH_-_M@SSACRE:

Och ni på FZ. borde ju tänka igenom hur och vad ni skriver om, för vissa spel hade inte ens hamnat på speltest om jag hade fått styra.

Var mer selektiva och gå inte enbart på vad ni tycker, det är ju trots vi andra som skall "köpa" SKITEN!

Att recensera spel - eller för den delen konsumentprodukter - handlar inte primärt om att lyfta fram sådant som skall lovordas för att det skulle ha ett egenvärde. Ett sådant förhållningssätt är knappast förenligt med en seriös förläggartradition.

Gällande det du skriver om att en skribent inte enbart skall utgå från sina egna åsikter är jag osäker om du verkligen är allvarlig. Det ligger i sakens natur att en recension per se är subjektiv. En skribent med yrkesmässig integritet utgår från åsikter som han eller hon argumenterar för och inte vad andra tycker. Är du av en annan åsikt föreslår jag att du vänder dig till japanska Famitsu som väger in begrepp som [[hype]] och förväntningar i sina omdömen.

I en spelbransch som omsätter allt mer pengar ligger det naturligtvis i distributörernas intresse att överträffa varandra med superlativ och sockrade löften. Som konsument kan det vara svårt att veta vad som är sant och vad som bara är tomma löften. Just därför är det viktigt med en spelpress som agerar motpart och som kritiskt vågar granska en allt mer okritisk spelindustri. I FZ:s uppdrag tycker jag personligen att det därför är minst lika viktigt att framhålla de riktiga stolpskotten. Ingen tycker om att bli lurad på pengar.

Hälsningar,
Peter på FZ-red.

signatur

FZ | Load "Boulder Dash", 8, 1 : Run | Var är Brad S?

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av MacCoy:
Skrivet av ThePinhead:
Skrivet av bleak:
Skrivet av ThePinhead:
Skrivet av iramirion:
Skrivet av ThePinhead:

fortsätter väl quoten

Gamespot är ett undantag i det du skriver om Reader Reviews och betyg. Det kan vara en bra riktpunkt också ifall man ska riskera att lägga ut pengar på ett spel. Men samma sak där, den enda persons åsikt man ska lite på är sin egen.

Inaktiv

Om dom slutade släppa så mycket skitspel så skulle problemet vara ur världen

signatur

War never changes.

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av SgtKelly:

Jag tror snarare att konsolspelsutveckling beror på att:

1 Konsoler är billigare att utveckla till
2 Spelen har dubbelt så högt pris som pc spel
3 Spelen behöver bara hälften av pc-spelens kvalitet

1: Beror på vad för spel det är, publik det riktar sig till etc.
2: Nej. Och även om de skulle ha det så betyder inte detta att företagen som gör spelen faktiskt tjänar mycket mer om ens något mer på det. Det handlar ju om licens-avgifter, utveckling av hårdvara etc. Där vissa faktorer helt enkelt inte kan appliceras på utveckling för PC.
3: Låter som en dåligt uppdiktad lögn. Det finns ju _sjukt många_ dåliga PC spel och konsolspel.

1. Låter som en dåligt uppdiktad lögn. Det är nästan uteslutande billigare att utveckla spel till konsol.
2. Jaså, så det rättfärdigar att spelen har ett mytcket högre butikspris än PC-spel? För att citera dej: "Nej."
3. Ja, det finns flest skitspel till PC eftersom PC'n funnits längre än spelkonsolerna. Men det är för tillfället en högre frekvens skitspel till konsoler.

signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem
Skrivet av AkirA:
Skrivet av redmac:

Eftersom jag har förmånen att jobba i en spel butik kan jag säga att det kommer in ett flertal personer i veckan och frågar om vi säljer chippade konsoller. Jag står häpen och säger att vi skulle skjuta oss själv i foten om vi gjorde det. Blir så irriterad på folk! Jag frågar varför de kör piratkopierade spel och de svarar att de inte vill lägga ut pengar på spel! Jag blir förvånad och förbannad och ber dem lämna butiken!

Vem säger att alla som chippar kör rippade spel?
Som det står här i tråden, så är det väldigt många som chippar för att kunna importera och köra spel, likaså har en del chippat för att kunna köra alla DVD-regioner vad gäller filmer.
Jag chippade för att kunna köra importerat, vilket då i dina ögon gör mig till en idiot.
... jaga ut kunder är ju också en höjdare...

Jag citerar: "Jag frågar varför de kör piratkopierade spel och de svarar att de inte vill lägga ut pengar på spel! Jag blir förvånad och förbannad och ber dem lämna butiken!"

Undvik att framstå som korkad nästa gång genom att läsa hela meddelandet innan du svarar

Skrivet av AkirA:

"Lev som du lär" säger jag bara

Skriv svar