Xbox Game Pass - Oktober 2025 - Part 1

Ambassadör
Xbox
Xbox Game Pass - Oktober 2025 - Part 1

Dags för oktobers första omgång spel till Xbox Game Pass! Flera dag 1-släpp blir det även den här gången med Keeper från Double Fine Studios, Ninja Gaiden 4 och survival rogue-liten Ball x Pit. I övrigt blir det ICA Maxi-sim med Supermarket Simulator, skräck med The Casting of Frank Stone, juligt plattformande med The Grinch: Christmas Adventures, sandbox MMO med Pax Dei och så återvänder Evil West till tjänsten.

Ett par spel har trillat in utan förvarning sedan sist också: Hogwarts Legacy och Little Rocket Lab (Dag 1-släpp).

Några spel tar klivet nedåt från Ultimate till Premium; Ninja Gaiden 2 Black, He Is Coming och Eternal Strands. Baldur's Gate and Baldur's Gate II: Enhanced Editions tar å sin sida klivet över till PC.

Nytt pack till Call of Duty Warzone finns också att hämta hem för Game Pass-prenumeranter.

Förra månadens spel hittas här:
Xbox Game Pass - September 2025 - Part 1
Xbox Game Pass - September 2025 - Part 2

Nya titlar:

Hogwarts Legacy (Ute nu, konsol+PC+cloud)

Little Rocket Lab (Ute nu, konsol+Pc+cloud)

Supermarket Simulator (Ute nu, konsol+PC+cloud)

The Casting of Frank Stone (14 okt, Series X|S+PC+cloud)

Ball x Pit (15 okt, konsol+PC+cloud)

The Grinch: Christmas Adventures (15 okt, konsol+PC+cloud)

Pax Dei (16 okt, PC)

Keeper (17 okt, Series X|S+PC+cloud)

Evil West (21 okt, konsol+PC+cloud)

Ninja Gaiden 4 (21 okt, Series X|S+PC+cloud)

Som vanligt så lämnar några spel tjänsten, för den här gången. Den 15 oktober: Cocoon, Core Keeper, Teenage Mutant Ninja Turtles Mutants Unleashed.

Xbox Game Pass

#game-pass #xbox #pc #cloud-gaming #nyhetstips


signatur

Jump in.

Tack för alla trailers. Synd att kontrollerna på Ninja Gaiden är så "wonky", hade varit kul att spela dom.


signatur
Redaktör
Ponny

Keeper! Har en känsla av att det kan bli riktigt, riktigt bra. En dark horse fyr. Pax Dei har gått mig förbi. Ringer nån klocka, men nu blev jag riktigt sugen. Also: The Casting of Frank Stone är ett sånt där spel jag vill köra men inte kommit för att köpa. Blir perfekt. Är ju djupt insyltad i Dead by Daylight...


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Keeper! Har en känsla av att det kan bli riktigt, riktigt bra. En dark horse fyr. Pax Dei har gått mig förbi. Ringer nån klocka, men nu blev jag riktigt sugen. Also: The Casting of Frank Stone är ett sånt där spel jag vill köra men inte kommit för att köpa. Blir perfekt. Är ju djupt insyltad i Dead by Daylight...

Tänkte säga samma sak, har inte alls hört talas om Pax Dei men det ser väldigt intressant ut. Kommer definitivt testas 😁

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Tack för alla trailers. Synd att kontrollerna på Ninja Gaiden är så "wonky", hade varit kul att spela dom.

Beskriv gärna vad du menar med wonky så ska jag försöka konvertera dig till ett nytt försök

Ser fram emot NG4. Inte kollat supernoga på spelet än men lite förvånad att det inte är mer Ryu-centrerat. Det är plåt, snarare än kött, mer laser, diskokulor än medeltida dojos, kunais och plattformande. Klickar inte riktigt i alla bockar hos mig. Men combaten ser bra ut och är det viktigaste så ska bli intressant att se vad som kokats ihop.

Skrivet av Frezy_man:

Beskriv gärna vad du menar med wonky så ska jag försöka konvertera dig till ett nytt försök

Ser fram emot NG4. Inte kollat supernoga på spelet än men lite förvånad att det inte är mer Ryu-centrerat. Det är plåt, snarare än kött, mer laser, diskokulor än medeltida dojos, kunais och plattformande. Klickar inte riktigt i alla bockar hos mig. Men combaten ser bra ut och är det viktigaste så ska bli intressant att se vad som kokats ihop.

Problemet är jag skippade dom spelen när jag var yngre, jag gick från Amiga till Ghost N' Goblins till Half-Life. Testade NG första gången för ett år sedan (det där nysläppet med de tre första spelen), och det jag menar med wonky är att kontrollerna inte är så finmaskiga. Små förflyttningar ger stora resultat, hopp / snurr, allt vad det kan vara. Fingrarna är mer vana av det moderna. Det är som i Lara Croft med TANK-kontrollerna, kan inte bemästra det för fem öre.


signatur
Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Problemet är jag skippade dom spelen när jag var yngre, jag gick från Amiga till Ghost N' Goblins till Half-Life. Testade NG första gången för ett år sedan (det där nysläppet med de tre första spelen), och det jag menar med wonky är att kontrollerna inte är så finmaskiga. Små förflyttningar ger stora resultat, hopp / snurr, allt vad det kan vara. Fingrarna är mer vana av det moderna. Det är som i Lara Croft med TANK-kontrollerna, kan inte bemästra det för fem öre.

Ok, förstår att NG 1-3 kan upplevas som Wonky. Men ska förklara varför det inte är det när man lyfter på huven och tittar ordentligt. Ryu kräver mer av spelaren än nästan något annat actionspel. Det är byggt för att du ska möta många snabba och hänsynslösa fiender samtidigt, ofta i små ytor, och ändå ha full kontroll över situationen. Andra actionspel hade inte kunnat hantera den mängden fiender utan att lägga in en witch-time eller dead-eye slowmotion sektion. under den mängden. Men här är det meningen att du ska bemästra kaoset.

Ryus moveset är därför extremt kraftfullt och tekniskt – det måste vara det, annars hade det varit omöjligt att överleva. När man lär sig hur mycket cancels, i-frames och momentumbaserade rörelser som faktiskt finns under huven, inser man att spelet är väldigt konsekvent kaos. Inte så förlåtande.

Många tutorials missar att förklara de mest användbara teknikerna – som t.ex. Landing UTs (att ladda en Ultimate Technique precis vid landning) eller dash-/roll-cancels där du avbryter en attack med en dodge för att hålla flödet igång och utnyttja osårbarhetsfönster. Den typen av grejer förväntas du upptäcka själv, vilket gör att spelet känns stelt tills man fattar logiken.

Det viktiga är att hela designen bygger på kontrollerad rörelse. Du överlever inte genom att blocka, utan genom att hela tiden vara i rörelse – positionera dig, utnyttja i-frames, och låta momentumet jobba för dig. När man väl kommer dit klickar allt och spelet gör något mer intensivt än vad andra actionspel ens försökt återskapa.

Föreslår du ger det ett nyt försök. Vill du verkligen förstå ninja gaiden så kolla gärna denna guide när du är inne i spelet. Det är så NG är tänkt att spelas

how to enjoy ninja gaiden

Medlem

Fick Heroes of Might and Magic 2 och 3 på Game Pass igår.
Trevlig överraskning


signatur

Av nördar. För nördar.
spelhistoriepodden.se

Skrivet av Frezy_man:

Ok, förstår att NG 1-3 kan upplevas som Wonky. Men ska förklara varför det inte är det när man lyfter på huven och tittar ordentligt. Ryu kräver mer av spelaren än nästan något annat actionspel. Det är byggt för att du ska möta många snabba och hänsynslösa fiender samtidigt, ofta i små ytor, och ändå ha full kontroll över situationen. Andra actionspel hade inte kunnat hantera den mängden fiender utan att lägga in en witch-time eller dead-eye slowmotion sektion. under den mängden. Men här är det meningen att du ska bemästra kaoset.

Ryus moveset är därför extremt kraftfullt och tekniskt – det måste vara det, annars hade det varit omöjligt att överleva. När man lär sig hur mycket cancels, i-frames och momentumbaserade rörelser som faktiskt finns under huven, inser man att spelet är väldigt konsekvent kaos. Inte så förlåtande.

Många tutorials missar att förklara de mest användbara teknikerna – som t.ex. Landing UTs (att ladda en Ultimate Technique precis vid landning) eller dash-/roll-cancels där du avbryter en attack med en dodge för att hålla flödet igång och utnyttja osårbarhetsfönster. Den typen av grejer förväntas du upptäcka själv, vilket gör att spelet känns stelt tills man fattar logiken.

Det viktiga är att hela designen bygger på kontrollerad rörelse. Du överlever inte genom att blocka, utan genom att hela tiden vara i rörelse – positionera dig, utnyttja i-frames, och låta momentumet jobba för dig. När man väl kommer dit klickar allt och spelet gör något mer intensivt än vad andra actionspel ens försökt återskapa.

Föreslår du ger det ett nyt försök. Vill du verkligen förstå ninja gaiden så kolla gärna denna guide när du är inne i spelet. Det är så NG är tänkt att spelas

how to enjoy ninja gaiden

Du har övertygat mig, jag ska testa. Tack


signatur
1
Skriv svar