Robot
I am Setsuna

Ett jrpg av gamla skolans snitt, nu i den nya konsolen Nintendo Switch.

#chrono-trigger, #i-am-setsuna, #switch


Medlem

Påminner galet mycket om Chrono Trigger. Tufft att bli jämförd med det.

Gnällkuk

Skiljer sig den Switch-versionen något från den tidigare? Jag skulle nog också ge spelet en trea, tyckte det var kul och påminde mycket om gamla jrpg-spel men blev tyvärr lite för tamt längre fram. Tog mig till slutskedet av spelet, men när det i princip enbart var slutbossen som var kvar och det enda jag hade att göra var att levla upp min karaktär för att spöa den så tröttnade jag lite.

Det är bra, men lite för kort och lite för platt. Finns det för övrigt någon som har ett bra tips för ett liknande spel som kommit som är bra? Enbart något som finns på PS4/PC. Senaste bra jrpg-spelet jag körde var The Last Remnant, efter det har det varit rätt dött tyvärr.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av tricky:

Skiljer sig den Switch-versionen något från den tidigare?

Det enda som skiljer sig är frameraten, Switch versionen körs i 30 FPS medans de andra plattformarna håller den 60.

Inte för att det gör allt för stor skillnad för det här spelet.

Gnällkuk

@Tenerezza: Ahh okey, det finns alltså absolut noll anledning att köpa det till Switch då. Kostar lika mycket att köpa till PC som till Switch.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@tricky: Precis som @Tenerezza skriver så är det till största del bara bilduppdateringen som skiljer sig åt, och i ett spel där du långsamt pulsar framåt i snön gör det nästintill ingen skillnad på spelupplevelsen. Det finns lite andra detaljer som skiljer versionerna åt, PC- och PS4-versionen har lite mer avancerad ljussättning i vissa scener, men för att upptäcka det måste du i princip jämföra versionerna sida vid sida. Jag testade att växla mellan PS4- och Switch-versionen och var tvungen att stirra ett par gånger för att upptäcka skillnaderna. Det finns med andra ord ingen teknisk anledning till att välja PC- eller PS4 över Switch-versionen, där handlar det mer bara om vilken plattform man föredrar att spela på.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Har inte mycket att säga om självaste recensionen men vill bara påpeka att betygsystemet med den nya layouten ser underbar ut.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Luciphear: Alla former av feedback uppskattas. Kul att höra att du gillar nya betygslayouten, jag håller med!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Gnällkuk

@Loevet: Skulle snarare säga att det inte finns någon anledning till att välja Switch-versionen. 60fps är extremt stor skillnad, oavsett om du "bara pulsar i snön" eller inte. Det är inte så att ett spel som detta blir ospelbart eller markant lidande, men det förtar en del av upplevlsen. 30fps är aldrig kul, oavsett spel. Det finns väl en solklar anledning att inte välja Switch-versionen skulle jag säga. Även om ljussättningen inte är direkt märkbar så har jag svårt att hålla med om att man inte rekommenderar PC eller PS4 när den är TEKNISKT sätt bättre, även om det inte har en markant inverkan på spelet i sin helhet. #vågavägra30fps


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@tricky: Jag avrådde inte heller från PS4- eller PC-versionen, jag bara anmärkte på det faktum att det är väldigt liten skillnad på helhetsupplevelsen. 60 fps spelar absolut stor roll i många spelupplevelser, men detta skulle jag inte säga är en upplevelse där det spelar stor roll. Jag spelade igenom I am Setsuna på PS4 när det släpptes och upplevelsen är mer eller mindre densamma på Switch sett till bildflyt och visuell kvalitet. Men om man vill spela med absolut högsta möjliga bildflyt är Switch-versionen med andra ord inte att föredra


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Loevet:

@tricky: Jag avrådde inte heller från PS4- eller PC-versionen, jag bara anmärkte på det faktum att det är väldigt liten skillnad på helhetsupplevelsen. 60 fps spelar absolut stor roll i många spelupplevelser, men detta skulle jag inte säga är en upplevelse där det spelar stor roll. Jag spelade igenom I am Setsuna på PS4 när det släpptes och upplevelsen är mer eller mindre densamma på Switch sett till bildflyt och visuell kvalitet. Men om man vill spela med absolut högsta möjliga bildflyt är Switch-versionen med andra ord inte att föredra

Jag håller med. På en handhållen konsol som Switch så har inte 30 FPS och lite mindre för Zelda t ex gjort så mycket, och då är det ändå lite mer fart och fläng.

@tricky Mångt och mycket handlar det om hur du vill spela. Vill du ha det absolut bästa tekniska versionen du kan få så är ju inte Switch för dig, men för mig som gillar att spela i sängen, soffan och kanske på bussen så är det ju att föredra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Har inte mycket att säga om självaste recensionen men vill bara påpeka att betygsystemet med den nya layouten ser underbar ut.

Samma här! Men bara en trea sådär signalerar för mig en betygsskala 1-10 och inte 1-5.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@mill: Bra feedback, det ska vi ta med oss i diskussionerna om finputsningen av den nya sajten.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Redaktör
Skrivet av mill:

Samma här! Men bara en trea sådär signalerar för mig en betygsskala 1-10 och inte 1-5.

Det finns ju en länk med förklaring av betygen underst i betygsrutan, men vi kikar på om det behöver förtydligas.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det finns ju en länk med förklaring av betygen underst i betygsrutan, men vi kikar på om det behöver förtydligas.

Jättebra! Men jag undrar om någon verkligen trycker på en sådan länk.

Gnällkuk
Skrivet av Loevet:

@tricky: Jag avrådde inte heller från PS4- eller PC-versionen, jag bara anmärkte på det faktum att det är väldigt liten skillnad på helhetsupplevelsen. 60 fps spelar absolut stor roll i många spelupplevelser, men detta skulle jag inte säga är en upplevelse där det spelar stor roll. Jag spelade igenom I am Setsuna på PS4 när det släpptes och upplevelsen är mer eller mindre densamma på Switch sett till bildflyt och visuell kvalitet. Men om man vill spela med absolut högsta möjliga bildflyt är Switch-versionen med andra ord inte att föredra

Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag håller med. På en handhållen konsol som Switch så har inte 30 FPS och lite mindre för Zelda t ex gjort så mycket, och då är det ändå lite mer fart och fläng.

@tricky Mångt och mycket handlar det om hur du vill spela. Vill du ha det absolut bästa tekniska versionen du kan få så är ju inte Switch för dig, men för mig som gillar att spela i sängen, soffan och kanske på bussen så är det ju att föredra.

Mjo, argumentet blir om man vill spela i soffan eller sängen. Där är det ju svårt att konkurrera om man nu inte skulle äga en Shield. Har precis börjat spela BotW på Wii U, där dippar den väldigt ofta under 30fps och det är knappast någon behaglig upplevelse med 30 fps när det inte dippar heller, men man är väl olika känslig antar jag.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Nintendo, kommer aldrig köpa en switch.

Medlem
Skrivet av Jokobib_Bob:

Nintendo, kommer aldrig köpa en switch.

Spelet släpptes för nästan ett år sedan till PC samt PS4 så du behöver ingen switch för det.

1
Skriv svar