När Square Enix startade Tokyo RPG Factory rådde det inga frågetecken om vad studion skulle syssla med. Det första spelet man släppte ifrån sig var I am Setsuna, ett rollspel av gamla skolans jrpg-snitt som dåvarande Square Soft gjorde sig kända med under Super Nintendo-eran. Spelet lanserades ursprungligen till Playstation 4 och PC, men släpps nu som en av lanseringstitlarna till Nintendo Switch. Till stora delar är det en lyckad produktion, men en alltför återhållsam konservativ satsning hämmar vad som annars har potential att bli något riktigt bra.

För dig som inte känner till premissen handlar spelet om en ungmö vid namn Setsuna, som ska offras i en rit som förhindrar att världen går under. Inget unikt där kanske, men det ovanliga greppet är att du inledningsvis antar rollen som Endir, en legoknekt som ska lönnmörda Setsuna. Riktigt så blir det inte, och istället slår ni följe på ett äventyr som uteslutande utspelar sig i en snötäckt värld. Till stor del känns I am Setsuna som en avskalad, försiktig hyllning till jrpg-klassikern Chrono Trigger. En orsak är att stridssystemet mer eller mindre är identiskt med det som användes i just Chrono Trigger.

Likheterna ligger dels i det klassiska omgångsbaserade Active Time Battle-systemet, men också i det system där två karaktärer kan utföra en kombinerad superattack om deras respektive magier är kompatibla. Annars är striderna klassiskt rudimentära med möjlighet att attackera, försvara eller använda magier och olika föremål. Svårighetsgraden är något ojämn sett till resan som helhet. Inledningsvis kan vissa bossar skapa irriterande huvudbry, men längre fram i spelet är det lätt att hitta effektiva kombinationer av attacker som gör allt motstånd lekande lätt. Den som har någorlunda erfarenhet av jrpg:n lär inte stöta på allt för stora bekymmer, men kan uppleva spelets andra halva som något för lätt.

Det gamla skolans stridssystem är bra men lätt att utnyttja mot slutet.

Tidigare beskrivningar som “försiktig hyllning” och “avskalad” är genomgående teman för upplevelsen. Även om spelet inspirerats av klassiska jrpg-mästerverk har utvecklarna inte satsat på andra utmärkande egenskaper hos dessa, som exempelvis storslagen och varierad musik. Musiken består till största del av ett enskilt piano som plinkar olika stycken, som förvisso i de flesta fall är smäktande vackra men det ger också ett ganska likartat intryck. Efter att ha spelat igenom hela upplevelsen skulle jag ha svårt att plocka ut en enskild låt som särskilt effektiv i en viss scen, vilket i klassikerna skulle ge upphov till en lista vars beskrivning skulle bli lika lång som denna recension.

Känslan av likartade intryck utan saker som sticker ut gäller även presentationen. Hela äventyret utspelar sig på en snötäckt ö, och även om du får lite respit från snömassorna via tunnelutforskande och annat är helhetsupplevelsen befriad från miljöombyten. Det är förståeligt att utvecklarna ville renodla presentationen runt en central idé, men för spelaren blir det tyvärr få scener som ger hjärnan en injektion av estetisk inspiration. Då äventyret är cirka 20 timmar långt blir det inte ett lika stort problem som om det hade varit ett 60-100 timmar långt epos, men det hade inte skadat med åtminstone några scener som bryter upp det audiovisuella intrycket.

Vacker presentation till trots blir snö lite tjatigt efter dussintalet timmar.

I am Setsuna är ett intressant och bra spel som jag definitivt rekommenderar till fans av gamla skolans jprg:n, men du bör skala ner förväntningarna en aning. Detta är inte ett episkt äventyr som lämnar ett bestående intryck, men både handling och musik är så pass bra att det ändå kan rekommenderas till genrens fantaster. Det är synd att Square Enix inte gjort någon anpassning för bärbart spelande över huvud taget med Switch-versionen, men samtidigt är detta inte en brist som lär bli ett problem särskilt ofta. Om du vill kunna spela I am Setsuna både i soffan och på resande fot fungerar Switch-versionen alldeles utmärkt och skillnaderna mot PS4- och PC-versionerna är ytterst små. Till syvende och sist finns det flera väldigt bra element i I am Setsuna och jag ser fram emot nästa titel från Tokyo RPG Factory - förhoppningsvis vågar de ta ut svängarna mer då.